READING CLUB: CYBERFEMINIST WRITINGS
construction of online didatic desig
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70260Keywords:
Cyberfeminism, ; Online reading club, Research-training in cybercultureAbstract
The article presents the didactic design devised for the development of the Cyberfeminist Writing Club. The club is the result of research conducted during a Postdoctoral Internship at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ), aimed at shaping curriculum actions through the creation of a new research-training device in cyberculture carried out in the second semester of 2023. The Cyberfeminist Writing Club had participants including undergraduate students from UFRRJ and teachers from public and private basic education. The methodological approach is anchored in the contributions of research-training with epistemic bases inspired by multireferentiality, cyberculture, and studies of everyday life. We provide insights into the importance of structuring online courses from the perspective of promoting learning situations based on interactivity and hypertextuality.
Downloads
Metrics
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
ARDOINO, Jacques. Pensar a multirreferencialidade. In: MACEDO, Roberto Sidnei; BARBOSA, Joaquim Gonçalves; BORBA, Sergio. Jacques Ardoino & a educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2012. p. 87-100.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. O grifo é meu. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, p. 11-22.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
CARINE, Barbara. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.
EVARISTO, Conceição. Entrevista: Conceção Evaristo, Escrevendo o futuro [S.l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/conteudo/revista-digital/artigo/73/entrevista-conceicao-evaristo. Acesso em: 20 jun. 2024.
FERNANDES, Teresinha; SANTOS, Edméa; YORK, Sara Wagner. Ciberfeminismos e expressões contemporâneas: pluralidade de vozes e ativismos. In: SANTOS, Edméa; FERNANDES, Teresinha; YORK, Sara Wagner. Ciberfeminismos e cibereducações: narrativas de mulheres durante a pandemia de Covid-19. Salvador: Edufba, 2022. p. 75-90 . Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/36098/1/Ciberfeminismos%20e%20cibereduca%C3%A7%C3%B5es-ri.pdf. Acesso em: 22 nov. 2022.
GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.
HOOKS, bell. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.
HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 3. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2022.
KILOMBA, Grada. Memórias de Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LEVÝ, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.
MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa como heurística, ato de currículo e formação universitária: experiências transingulares com o método em ciências da educação. Campinas: Pontes Editores, 2020.
MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba, PR: CRV, 2015.
MACEDO, Roberto Sidnei. Outras luzes: um rigor intercrítico para uma etnopesquisa política. In: MACEDO, Roberto Sidnei; GALEFFI, Dante; PIMENTEL Álamo (Orgs.). Um rigor outro: sobre a questão de qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: Edufba, 2009. p. 75-126. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523209278.0003
SANTOS, Edmea; SILVA, Marco. Desenho didático para educação on-line. Revista em Aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 105-120, jan. 2009.
SANTOS, Edmea. Educação on-line para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: SILVA, Marco; PESCE, Lucila; ZUIN, Antônio (Orgs.). Educação on-line: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010. p. 29-48.
SANTOS, Edmea. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.
SANTOS, Edmea; RANGEL, Leonardo. O caminhar na educação: narrativas de aprendizagem, pesquisa e formação. Ponta Grossa: Atena, 2020. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/livros. Acesso em: 30 nov. 2022.
SANTOS, Edmea. Escrevivências Ciberfeministas: narrativas de uma mulher durante a pandemia Covid-19. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/escrevivencias-ciberfeministas-e-ciberdocentes-narrativas-de-uma-mulher-durante-a-pandemia-covid-19/. Acesso em: 03 jan. 2023.
SANTOS, Edmea. Educação on-line na pós-graduação stricto sensu: o caso da unidade curricular “Applied Instrucional Design” do Programa de Pós-Graduação on-line em tecnologia educativa da Universidade do Estado de Ohio nos Estados Unidos. Revista Interfaces Científicas, v. 12, n. 1, p. 278-298, 2023. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11537. Acesso em: 13 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p278-298
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
WERNECK, Jurema. Introdução. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro, Pallas, 2015.
VELOSO, Maristela Midlej Araujo; SANTOS, Edmea Oliveira; SALES, Kathia Marise Borges. O racismo cotidiano: um caso de pesquisa etnográfica na cibercultura. Revista Periferia, v. 15, p. 1-24, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/periferia/article/view/71243. Acesso em: 25 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2023.71243
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.