THE CURRICULAR STRUCTURING OF HIGH SCHOOL IN RIO GRANDE DO SUL
challenges of performing interdisciplinary practices in disciplinary contexts
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.28614Keywords:
Curricular restructuring., High School., Interdisciplinarity.Abstract
This article is the result of the investigation of curricular restructuring in high school in Rio Grande do Sul through reports produced by science teachers of Nature and Mathematics in the first two years of the proposed deployment. We aimed to understand the meanings attributed to interdisciplinarity in the classroom of the Integrated Seminar. With a phenomenological hermeneutic approach, we analyze reports producedby teachers in a process of formation and use as an analytical tool Textual Analysis Discourse proposed by Moraes and Galiazzi. We observed that interdisciplinary held by most teachers do not configure the theoretical mean by interdisciplinarity, but other possibilities, the first is based on teachers on the topic proposed in the Integrated Seminar (SI) in their disciplines, the second is when students are responsible for seeking the main theme of the contents according to the disciplines. Finally, we believe that the understanding of the proposal can be made easier as we invest in daily training because, through training, we deal with the difficulties of everyday life, exchange experience, engage in dialogue with each other and find ourselves as unfinishedbeings that we are.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel. Oficio de mestre: imagens e auto-imagens. 10. ed. Petropolis: Vozes, 2007.
BIANCHETTI, Lucídio; JANTSCH, Ari Paulo. Interdisciplinariedade e práxis pedagógica emancipadora. Ensino em Revista, 10 (1): 7-25 jul 01./jul02, 2002. Disponível em: < http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/7884/4990> Acesso em: 10 de maio de 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação (2014 – 2024), 2014. Dispõe sobre o plano nacional de educação.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Ensino Médio Inovador, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012, 2012. Dispõe sobre as diretrizes para o Ensino Médio.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Leis e Decretos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as diretrizes e bases da Educação Nacional.
BRASIL. Plano decenal de educação para todos. - Brasília: MEC, 1993.
BRASIL. Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI). Portaria nº 971 de 9 de outubro de 2009.
CALLONI, Humberto. Os sentidos da interdisciplinaridade. Pelotas: Seiva, 2006.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: definição, projeto, pesquisa. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. Ed. – São Paulo: Cortez, 2013.
FERREIRA, Sandra Lúcia. Introduzindo a noção de interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Práticas interdisciplinares na escola. 13. Ed. – São Paulo: Cortez, 2013.
JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 2002.
LOPES, Alice Casimiro. Por que somos tão disciplinares?. ETD. Educação Temática Digital, v. 1, p. 201-212, 2008. Disponível em: <http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/1580/1430> Acesso em: 22 de fevereiro de 2015.
MARTINS, Josenei; BIANCHETTI, Lucídio. A educação como atividade comunicacional: interdisciplinaridade, interatividade e currículo. Florianópolis, v. 11, n. 02, p. 85 – 103, jul. / dez. 2010. Acesso em: 25 de abril de 2015. In: MARTINS, Vicente. A lei magma da Educação. EBooksBrasil, 2002. Disponível em: Acesso em: 18 de fevereiro de 2014.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.
POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Disponível em: Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a14.pdf> Acesso em: 08 de agosto de 2014.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese de Doutorado. Universidade Federal de São Carlos: UFSCar, 2005.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Regimento Referência das Escolas de Ensino Médio Politécnico da Rede Estadual 2011-2014, 2011.
SANTOS, Crizélia Gislane Bezerra. Explorando a aprendizagem baseada em problemas no ensino médio para tratar de temas interdisciplinares a partir das aulas de química. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.
SANTOS, Crizélia Gislane Bezerra. Explorando a aprendizagem baseada em problemas no ensino médio para tratar de temas interdisciplinares a partir das aulas de química. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. v. 12 n. 34 jan./abr. 2007, p. 152 – 180 Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf> Acesso em: 12 de abril de 2014.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.