PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AND LEARNING

proposal for the evaluation of São Tomé's Basic Education Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.35694

Keywords:

Portuguese Language Learning, Evaluation, Official Teaching Program, Evaluation Framework, Sao Tome and Principe

Abstract

Within the scope of a research project under development, with a focus on in-service training of Portuguese Language (LP) teachers of Basic Education (EB) in São Tomé, this article aims to: i) Evidence what the research advocates about evaluation as a learning enhancer; ii) Characterize the context of São Tomé's education, focusing on EB, its evaluation system and the importance attributed to LP; iii) Contribute to the construction of an evaluation framework for official teaching programs. The methodological approach is characterized by documentary analysis, having analyzed the EB Programs of São Tomé and Príncipe, as well as other documents that, given the importance of considering the context and function of the official Program, served as the basis for the interpretation of the object of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Rita Gorgulho, University of Aveiro, Portugal.

PhD student in Education, in the Supervision and Evaluation Branch, at the University of Aveiro, Portugal. 

Nilza Costa, University of Aveiro, Portugal.

PhD in Physics from the University of London, currently Retired Full Professor at the University of Aveiro (Portugal).

Madalena Teixeira, University of Lisbon, Portugal.

PhD in Applied Linguistics from the University of Lisbon and Adjunct Professor at the School of Education of Santarém, Portugal.

References

ANÇÃ, M. H. et al. O papel da Educação em Português na promoção e difusão da língua – um estudo com um grupo de estagiárias. Revista Lusófona de Educação, v. 27, p. 127–142, 2014.

COSTA, J. et al. Conhecimento Explícito da Língua. Guião de implementação do Programa de Português do Ensino Básico. Lisboa: ME/DGIDC, 2011.

COUTINHO, C. P. Metodologias de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. 2. ed. Coimbra: Edições Almedina, 2016.

CUSTÓDIO, P. B. O novo Programa de Português para o 1o Ciclo do Ensino Básico: Orientações e Perspectivas. Exedra, n. 9, p. 235–244, 2010.

DUARTE, R. et al. Programa de Língua Portuguesa/Português: uma visão diacrónica. Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC, 2008a.

DUARTE, R. et al. Posição dos docentes relativamente ao ensino da língua portuguesa. Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC, 2008b.

FERNANDES, D. A avaliação de programas e projetos educacionais: das questões teóricas às questões mais práticas. In: FERNANDES, D. (Ed.). . Avaliação em educação: olhares sobre uma prática social incontornável. Pinhais: Editora Melo, 2011. p. 185–208.

GONÇALVES, M. DE L. S. Desenvolvimento profissional e educação em línguas: potencialidades e constrangimentos em contexto escolar. [s.l.] Universidade de Aveiro, 2011.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA [INE]. Características Educacionais da População, IV Recenseamento Geral da População e Habitação - 2012. São Tomé, São Tomé e Príncipe: INE, 2014.

KRIKAS, V. Curriculum Evaluation in Greece. Journal of MultiDisciplinary Evaluation, v. 6, n. 12, p. 177–191, 2009.

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. DE L. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. 4o Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa e 6o Simpósio Internacional de Educação e Comunicação. Anais...2015

MARTINS, I.; CANDEIAS, I.; COSTA, N. Avaliação e regulação do desempenho profissional. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2010.

MENDONÇA, M. C. Referenciais de competências: uma proposta para avaliar a adequabilidade da formação superior em saúde ao mercado de trabalho. [s.l.] Tese de Doutoramento em Educação. Aveiro: Universidade de Aveiro, Departamento de Educação e Psicologia, 2016.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/DEPARTAMENTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA [ME/DEB]. Currículo Nacional do Ensino Básico: Competências Essenciais. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Educação Básica, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO BÁSICA [ME/DEB]. Organização Curricular e Programas - Ensino Básico. Lisboa: ME/DEB, 1991.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/DIREÇÃO-GERAL DE INOVAÇÃO E DESENVOLVIMENTO CURRICULAR [ME/DGIDC]. Programas de Português do Ensino Básico. Lisboa: ME/DGIDC, 2009.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/GAERI (ED.). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas - Aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: ASA Editores, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [ME]. Objectivos Gerais de Ciclo do Ensino Básico – 1o, 2o e 3o Ciclos. Lisboa: Direcção Geral dos Ensinos Básico e Secundário, 1993.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [ME]. Terminologia Linguística para os Ensinos Básico e Secundário. [s.l.] Portaria n.o 1488/2004, Diário da República, I-B Série, n.o 300, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA [MEC]. Proposta Curricular do Ensino (1.a a 4.a classe). Revisão Curricular dos Programas para a 5.a e 6.a classes do Ensino Básico da República Democrática de S. Tomé e Príncipe. São Tomé, São Tomé e Príncipe: MEC/UNICEF, 2010.

QUEIROZ, D. M. DE. A Avaliação Como Acompanhamento Sistêmico da Aprendizagem. [s.l.] Tese de Doutoramento em Ciências da Educação. Coimbra: Universidade de Coimbra, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação., 2010.

ROLDÃO, M. DO C. Gestão Curricular – Fundamentos e Práticas. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Educação Básica, 1999.

ROLDÃO, M. DO C.; FERRO, N. O que é avaliar? Reconstrução de práticas e conceções de avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, v. 26, n. 63, p. 570–594, 2015.

ROLDÃO, M. DO C.; NUNES, L.; SILVEIRA, T. Relatório do Projecto “Reflexão Participada sobre os Currículos do Ensino Básico”. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Educação Básica, 1997.

SANTOS, L.; TEIXEIRA, M.; CAMPOS, N. Formar para o ensino de Português em São Tomé e Príncipe: Desafios. In: ESTRELA, T. (Ed.). . Educação, Economia e Território - o papel da educação no desenvolvimento. Atas do XXI Colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE. Lisboa: EDUCA/Secção Portuguesa da AFIRSE, 2014. p. 1220–1229.

SIM-SIM, I.; DUARTE, I.; FERRAZ, M. J. A Língua Materna na Educação Básica: Competências Nucleares e Níveis de Desempenho. Lisboa: Ministério da Educação/Departamento de Educação Básica, 1997.

SOUSA, J. M. Avaliação Curricular e Paradigmas. Revista Tempos e Espaços em Educação, n. 11, p. 9–16, 2014.

TEIXEIRA, M. Relación entre gramática y escritura en el currículo de Lengua Portuguesa. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, v. 7, n. 2, p. 1–20, 2014.

TEIXEIRA, M. A língua portuguesa em São Tomé e Príncipe. Como ensinar(?). II Encontro FEP. Formação e ensino do Português - ensino básico. Anais...Coimbra: Escola Superior de Educação de Coimbra, 2016.

TEIXEIRA, M.; CORREIA, R. R.; NEVES, E. F. Leitura, Escrita e Gramática à luz dos normativos legais. (M. J. Marçalo et al., Eds.)Língua Portuguesa: ultrapassar fronteiras, juntar culturas. Anais...Universidade de Évora, 2010

TOMAZ, A. C. Supervisão curricular e cidadania: novos desafios à formação de professores. [s.l.] Tese de Doutoramento em Didática. Aveiro: Universidade de Aveiro, Departamento de Didática e Tecnologia Educativa, 2007.

VIANNA, H. M. Avaliação de Programas Educacionais: duas questões. Estudos em Avaliação Educacional, v. 16, n. 32, p. 43–56, 2005.

ZABALZA, M. Planificação e Desenvolvimento Curricular na Escola. Rio Tinto: ASA, 1992.

Legislação

Decreto-Lei n.º 286/89. Diário da República, I série, n.º 198, de 29 de agosto de 1989. Portugal.

Despacho n.º 11421/2014. Diário da República, 2ª série, n.º 175, de 11 de setembro de 2014. Portugal.

Despacho n.º 7442-D/2015. Diário da República, 2ª série, n.º 129, de 6 de julho de 2015. Portugal.

Lei n.º 2/2003. Diário da República, n.º 7, de 2 de junho de 2003. São Tomé e Príncipe.

Lei n.º 47/2006. Diário da República, 1.ª série, n.º 165, de 28 de agosto de 2006. Portugal.

Published

2018-04-26

How to Cite

GORGULHO, A. R.; COSTA, N.; TEIXEIRA, M. PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AND LEARNING: proposal for the evaluation of São Tomé’s Basic Education Program. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 71–83, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.35694. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.35694. Acesso em: 23 nov. 2024.