THE CONCEPTION OF COMMON NATIONAL CURRICULUM IN THE PNE

problematizations from the Neoliberal paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.38742

Keywords:

Curriculum, PNE, Neoliberalism

Abstract

This essay aims to problematize the concept of “common curriculum” conveyed in the National Education Plan (PNE 2014-2014), which legally justifies the construction of the National Common Curricular Base (BNCC), already approved by the National Education Council (CNE) on December 15, 2017. Making a theoretical dialogue from Ball (2011; 2014); Macedo (2014; 2015); Frangella (2015), among other authors, discussed the context of educational policies in the light of the paradigm of the new Neoliberalism and the process of globalization of educational policies of a marketing nature. In this preamble, we problematize the concept of curriculum related to the expression “rights and objectives of learning and development common to all” contained in PNE strategies, in a perspective of control and homogenization of the knowledge that must be transmitted in schools. We defend the concept of curriculum as a hybrid cultural field, constituting a movement that generates meanings, identities and differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joana Dark Andrade de Sousa Sousa, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD student in Education at the Federal University of Pernambuco and Technician in Educational Affairs at the Federal Institute of Pernambuco.

Wilson Honorato Aragão, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte, Full Professor at the Federal University of Paraíba.

References

APPLE, Michael W. Educando à Direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. Revisão técnica de José Eustáquio Romão. São Paulo, Cortez – Instituto Paulo Freire, 2003.

AXER, Bonnie; MOTA, Jade Juliane Dias. AFONSO, Nataly da Costa. Base Nacional Comum Curricular: fixações de identidade na tentativa de um sujeito nacional. In: Currículo, ideologia, teorias e políticas educacionais - Anais do XII Colóquio sobre questões curriculares/VIII Colóquio luso-brasileiro de currículo/II Colóquio luso-afro-brasileiro de questões curriculares. Série. Organização: José Carlos Morgado, Hildizina Norberto Dias e Joana Sousa [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2017, pp. 62 – 68.

AZANHA, Mario José Pires. Política e Planos de Educação no Brasil: alguns pontos para reflexão. Caderno de Pesquisa, nº 25. São Paulo, 1993, p. 70-78. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/cp/arquivos/943.pdf Acesso em: 30 de junho de 2017.

BALL, Stephen J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, 2002, 15(2), pp. 03-23.

BALL, Stephen J. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson (Organizadores). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

BORDIGNON, Genuíno. Caminhar da Educação Brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In: SOUSA, Donaldo Bello de. MARTINS, Ângela Maria, (Orgs.). Planos de Educação no Brasil: planejamento, políticas e práticas. São Paulo. Editora Loyola, 2014. (p. 29 – 53)

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L9394.htm>. Acesso em 30 de junho de 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, 2017. Disponível em < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc/> Acesso em 8 de janeiro de 2018.

BRASIL. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro, 1934. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao34.htm>. Acesso em 30 de junho de 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1967. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constitui%C3%A7ao67.htm>. Acesso em 10 de março de 2018.

BRASIL. Plano Nacional de Educação – PNE. Lei nº 13.005, de 25 junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011Lei/L13005.htm. Acesso em 17 dez. 2016.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Sistema Nacional de Educação: desafio para uma educação iguali¬tária e federativa. Educ. Soc., v. 29, n. 105, p. 1187-1209, dec. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em 20 fevereiro de 2018.

FRANGELLA, Rita de Cássia. Políticas de formação do alfabetizador e produção de políticas curriculares: pactuando sentidos para formação, alfabetização e currículo. Práxis Educativa (UEPG. Online), v. 11, p. 107-128, 2015.

MACEDO, Elizabeth. Base Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo senti¬dos para educação. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 133, p. 891-908, out.-dez., 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v36n133/1678-4626-es-36-133-00891.pdf>.

SAVIANI, Dermeval. Sistemas de ensino e planos de educação: O âmbito dos municípios. Revista Educação & Sociedade, nº 69, 1999, Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301999000400006> Acesso em 16 de outubro de 2016.

SHIROMA, Eneida Oto; GARCIA, Maria Cardoso e CAMPOS, Roselane Fátima. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do discurso do movimento Todos pela Educação. In. BALL, Stephen, J.; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas Educacionais, questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

VALENTE, Lucia de Fatima. COSTA, Maria Simone Pereira Ferraz Moreira. SANTOS, Fernando Henrique dos. Nas trilhas do planejamento educacional e seus contornos nas políticas de educação no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE). v.32 n.1 p. 25 – 45 jan./abr. 2016. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/62683/37749> Acesso em: 13 de outubro de 2016.

Published

2018-04-26

How to Cite

SOUSA, J. D. A. de; ARAGÃO, W. H. THE CONCEPTION OF COMMON NATIONAL CURRICULUM IN THE PNE: problematizations from the Neoliberal paradigm. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 3–13, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.38742. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.39794. Acesso em: 19 may. 2024.