PHYSICAL EDUCATION AND THEORETICAL THINKING

a possible and necessary relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40466

Keywords:

Developmental Teaching, General-essencial, Phisical Education

Abstract

The objective of this work is to present the teaching proposition that we believe effectively to raise students' thinking to a condition of theoretical thinking, developmental teaching. The proposal has as its starting point the general essential of the objects of study. Therefore, we ask ourselves about the essential general of Physical Education. We consider with greater proximity to the real the activities of corporal culture that are expressed in the essential relationships - creation of an artistic body image, control of the corporal action of the other and mastery of the corporal action itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vidalcir Ortigara, Extremo Sul Catarinense University, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and Professor at the University of the Extreme South of Santa Catarina.

Bruno Beloli Milioli, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Santa Catarina and Professor in the Bachelor and Physical Education Courses at Escola Superior de Criciúma and Rede Municipal de Criciúma.

References

BOCCATO, Vera R. Metodologia da Pesquisa Bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista de Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, v.18, n. 3, p. 265-274, set-dez, 2006.

DAVÍDOV, Vasili V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú, Rússia: Progreso, 1988.

DAVIDOV, Vasili V. O que é atividade de estudo. Revista Escola Inicial, Santiago, n. 7. p.1-9. 1999a.

DAVYDOV Vasili V. A new approach to the iterpretation of activity structure and content. In: HEDEGAARD, M.; JENSEN, U. Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Aarhus, Dinamarca: Aarhus University Press. 1999b.

DAVÝDOV, Vasili V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3 ed. Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1982.

DEMO, Pedro. Pesquisa, Princípio Científico e Educativo. 12 ed. São Paulo: Cortez, (2006).

GALPERIM, Piotr Y.; ZAPORÓZHETS, Alexander V.; ELKONIN, Daniil B. Los problemas de la formación de conocimientos y capacidades em lós escolares y lós nuevos métodos de enseñanza em la escuela. In: SHUARE, Martha (Comp.). La psicologia evolutiva y pedagógica em La URSS. Moscú, Rússia: Progreso, 1987.

KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí, Brasil: Unijuí, 1991.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, Brasil: Unijuí, 1994.

KUNZ, Elenor; SURDI, Aguinaldo; ARAÚJO, Lísia; DOMINGUES, Soraya. Ontologia do movimento humano: teoria do “se-movimentar” humano. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 3, p. 112, set/dez, 2010.

KUNZ, Elenor; TREBELS, Andrea. Educação Física Crítico-Emancipatória. Ijuí: Unijuí, 2006.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1978.

LESSA, Sergio; TONET, Ivo. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 15 ed. São Paulo: Ed. Loyola, 1998.

LIBÂNEO, José C; FREITAS, Raquel M. M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. (Org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia, Brasil: Edufu, 2013.

LONGAREZI, Andréa M; PUENTES, Roberto V. Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu. 2013.

LUKÁCS, Gyorgy. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARTINS, Ligia M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.

NASCIMENTO, Carolina. A atividade pedagógica da Educação Física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. (2014).

RUBINSTEIN. Sergei L. Princípios de psicologia geral. V. 7. Lisboa: Estampa, 1977.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10 ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 41 ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

SOARES, Carmen L.; TAFFAREL, Celi N. Z.; VARJAL, Elizabeth; CASTELANI FILHO, Lino, ESCOBAR, Micheli O.; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

TREBELS, Andrea. A concepção dialógica do movimento humano – uma teoria do “Se-movimentar”. In: KUNZ, Elenor; TREBELS, Andrea (Orgs.). Educação Física Crítico- Emancipatória. Ijuí: Unijuí, 2006.

Published

2018-08-31

How to Cite

ORTIGARA, V.; MILIOLI, B. B. PHYSICAL EDUCATION AND THEORETICAL THINKING: a possible and necessary relationship. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 188–198, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40466. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.40466. Acesso em: 19 may. 2024.