UNDIME'S PERFORMANCE IN THE COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE
analyzing joints
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.39412Keywords:
curricular policies., educational management., common national curricular basis.Abstract
The text is constructed with reference to some concerns that destabilize us in the course of researchers in the field of curriculum and, more precisely, in the field of curricular policies. The search for understanding, based on the theoretical contribution that we dialogue, politics as a process of signification and representation, leads us to distance ourselves from political analysis that anchor in the centralization of power and the idea of hegemony in the light of consensus. Beyond this perspective, we anchor our analysis in a poststructural matrix to conceive political actors as creators ofmeanings in politics, which are in permanent process of discursive articulation and in scenarios of provisional and contingent hegemonies. We aim to analyze the discourses of the National Union of Municipal Education Officers (UNDIME) on the National Curricular Common Base and on the role of the municipality in the "implementation" of this policy. The National Curricular Common Base, as a curriculum policy, unfolds in different discourses, which tend to produce signifiers that serve as nodal points, such as the quality of education and the right to education. Through a fertile theoretical dialogue and support in Discourse Theory, we point out the production of discursive strategies that become hybrid in the search for a national curriculum.
Downloads
Metrics
References
AVELAR, Marina. Entrevista com Stephen J. Ball: Uma Análise de sua Contribuição para a Pesquisa em Política Educacional. In: Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 24, 2016.
AZEVEDO, Noroaldo Pontes de. A UNDIME e os desafios da educação municipal. In: Estudos avançados, v. 15, n. 42, 2001.
BALL, Stephen J. Education Reform: a critical post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
______________. La micropolítica de La escuela: hacia una teoría de la organización escolar. Madrid. Paidós-MEC, 1989.
______________.; JUNEMANN, Carolina. Networks, new governance and education. Bristol: The Policy Press.
______________; MAGUIRE, Mag; BRAUN, Annet. How schools do Policy? Policy enactments in secondary school. New York: Routledge, 2012.
BORDIGNON, Genuíno e GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da educação: o município e a escola. IN: FERREIRA, N. S. e AGUIAR, M. A. (Orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2001.
BOWE, Richard; BALL, Stephen; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Versão final. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em 09 de janeiro de 2018>.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pradime: Programa de Apoio aos Dirigentes Municipais de Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.
BRASIL. Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 (Lei nº 13.005/2014). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em 09 de janeiro de 2018.
LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolucion de nuestro tiempo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 2000.
LACLAU; Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LÜCK, Heloísa. Gestão Educacional: uma questão paradigmática. 4. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. In: Educação em Revista, v. 32, n. 02, abril-junho, 2016.
__________________. Por uma leitura topológica das políticas curriculares. In: Archivos analíticos de políticas educativas, v.24, n.26, Fevereiro, 2016.
MODER, Max. Reflexões de apoio para o desenvolvimento curricular no Brasil: guia para gestores educacionais. Brasília: UNDIME, 2017.
PEREIRA, Maria Zuleide da Costa. A centralidade da pluralidade cultural nos debates contemporâneos no campo do currículo. In: Revista Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, PP.169-184, jul/Dez, 2009.
SOUSA, Jorge Luis Umbelino de. Currículo e projetos de formação: Base Nacional Comum Curricular e seus desejos de performance. In: Revista Espaço do Currículo, v.8, n.3, p. 323-334, Setembro a Dezembro de 2015.
UNDIME. Orientações ao dirigente municipal de educação: fundamentos, políticas e práticas. São Paulo: Fundação Santillana, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.