UNDIME'S PERFORMANCE IN THE COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE

analyzing joints

Authors

  • Jorge Luis Umbelino Sousa Federal University of Paraiba, Brazil.
  • Maria Zuleide da Costa Pereira Federal University of Paraiba, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-8980-9302

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.39412

Keywords:

curricular policies., educational management., common national curricular basis.

Abstract

The  text  is  constructed  with  reference  to some  concerns  that  destabilize  us  in  the  course  of researchers   in   the   field   of   curriculum   and,   more precisely,  in  the  field  of  curricular  policies.  The  search for understanding, based on the theoretical contribution that we dialogue, politics as a process of signification  and  representation,  leads  us  to  distance ourselves  from  political  analysis  that  anchor  in  the centralization  of  power  and  the  idea  of hegemony  in the  light  of  consensus.  Beyond  this  perspective,  we anchor   our   analysis   in   a   poststructural   matrix   to conceive  political  actors  as  creators  ofmeanings  in politics,  which  are  in  permanent  process  of  discursive articulation    and    in    scenarios    of    provisional    and contingent   hegemonies.   We   aim   to   analyze   the discourses    of    the    National    Union    of    Municipal Education     Officers     (UNDIME)     on     the     National Curricular   Common   Base   and   on   the   role   of   the municipality in the "implementation" of this policy. The National   Curricular   Common   Base,   as   a   curriculum policy,  unfolds  in  different  discourses,  which  tend  to produce  signifiers  that  serve  as  nodal  points,  such  as the  quality  of  education  and  the  right  to  education. Through  a  fertile  theoretical  dialogue  and  support  in Discourse  Theory,  we  point  out  the  production  of discursive strategies that become hybrid in the search for a national curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jorge Luis Umbelino Sousa, Federal University of Paraiba, Brazil.

Master in Education in the line of Educational Policies of the Graduate Program in Education (PPGE / UFPB). Specialist in Municipal Education Management (MEC / SEB / UFPB).

Maria Zuleide da Costa Pereira, Federal University of Paraiba, Brazil.

PhD in Education from the Methodist University of Piracicaba and Full Professor at the Federal University of Paraíba.

References

AVELAR, Marina. Entrevista com Stephen J. Ball: Uma Análise de sua Contribuição para a Pesquisa em Política Educacional. In: Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 24, 2016.

AZEVEDO, Noroaldo Pontes de. A UNDIME e os desafios da educação municipal. In: Estudos avançados, v. 15, n. 42, 2001.

BALL, Stephen J. Education Reform: a critical post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

______________. La micropolítica de La escuela: hacia una teoría de la organización escolar. Madrid. Paidós-MEC, 1989.

______________.; JUNEMANN, Carolina. Networks, new governance and education. Bristol: The Policy Press.

______________; MAGUIRE, Mag; BRAUN, Annet. How schools do Policy? Policy enactments in secondary school. New York: Routledge, 2012.

BORDIGNON, Genuíno e GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da educação: o município e a escola. IN: FERREIRA, N. S. e AGUIAR, M. A. (Orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2001.

BOWE, Richard; BALL, Stephen; GOLD, Anne. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Versão final. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em 09 de janeiro de 2018>.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pradime: Programa de Apoio aos Dirigentes Municipais de Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

BRASIL. Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 (Lei nº 13.005/2014). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em 09 de janeiro de 2018.

LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolucion de nuestro tiempo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 2000.

LACLAU; Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LÜCK, Heloísa. Gestão Educacional: uma questão paradigmática. 4. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. In: Educação em Revista, v. 32, n. 02, abril-junho, 2016.

__________________. Por uma leitura topológica das políticas curriculares. In: Archivos analíticos de políticas educativas, v.24, n.26, Fevereiro, 2016.

MODER, Max. Reflexões de apoio para o desenvolvimento curricular no Brasil: guia para gestores educacionais. Brasília: UNDIME, 2017.

PEREIRA, Maria Zuleide da Costa. A centralidade da pluralidade cultural nos debates contemporâneos no campo do currículo. In: Revista Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, PP.169-184, jul/Dez, 2009.

SOUSA, Jorge Luis Umbelino de. Currículo e projetos de formação: Base Nacional Comum Curricular e seus desejos de performance. In: Revista Espaço do Currículo, v.8, n.3, p. 323-334, Setembro a Dezembro de 2015.

UNDIME. Orientações ao dirigente municipal de educação: fundamentos, políticas e práticas. São Paulo: Fundação Santillana, 2012.

Published

2019-05-26

How to Cite

SOUSA, J. L. U.; PEREIRA, M. Z. da C. UNDIME’S PERFORMANCE IN THE COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE: analyzing joints. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 352–363, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.39412. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.39412. Acesso em: 18 nov. 2024.