TEACHINGKNOWLEDGE AND SEMI-PRESENTIAL ADULT AND YOUTH EDUCATION COURSES

TEACHINGKNOWLEDGE AND SEMI-PRESENTIAL ADULT AND YOUTH EDUCATION COURSES

Authors

  • Eduardo Jorge Lopes da Silva Universidade Federal da Paraíba - Education Center Department of Education Foundation Education Graduate Program http://orcid.org/0000-0002-5402-8880
  • Humberto Vieira Farias Government of the State of Paraíba: João Pessoa, PB, Brazil 2008-07-09 | Basic Education teacher (Secretary of State for Education) http://orcid.org/0000-0002-0094-9633
  • Timothy Denis Ireland Timothy Ireland he is a professor at the Federal University of Paraíba, Brazil, where he teaches topics related to Adult and Popular Education in the Graduate Programs in Education and Human Rights. http://orcid.org/0000-0003-2986-581X

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.41312

Keywords:

Teaching knowledge., Adult and youth education., Semipresencial courses.

Abstract

This article discusses the teaching knowledge and the pedagogical practice in the semipresencial courses of the Education of Youths and Adults. This type of course brings the flexibility of schedules, the personalized contact of the educator with the educator and contradicts the logic of the format of the classroom courses. The information was collected through the technique of semistructured interviews with six educators (three experienced and three in the beginning of a career) of a public school. The subjects interviewed conceived the knowledge related to the mastery of the content to be taught and the valuation of the previous knowledge of the teachers, as quite relevant to act in thesemipresencial courses of the EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Jorge Lopes da Silva, Universidade Federal da Paraíba - Education Center Department of Education Foundation Education Graduate Program

PhD in Education from the Universidade Federal de Pernambuco, in 2011; Master in Education, in 2003, and graduated in Pedagogy in 1999, both from the Universidade Federal da Paraíba. He is currently an Adjunct Professor at the Universidade Federal da Paraíba (UFPB), based in the Education Foundation Department, at the Education Center. Permanent professor of the Graduate Program in Education (PPGE-UFPB), research line Teaching-Learning Process.

He has experience in Education and works in the following areas: youth and adult education (EJA), initial and permanent training of teachers for EJA, whether in social movements, formal and non-formal educational spaces and their interconnection with cultural studies. Archaeological analysis of Foucault's discourse.

Humberto Vieira Farias, Government of the State of Paraíba: João Pessoa, PB, Brazil 2008-07-09 | Basic Education teacher (Secretary of State for Education)

Doctoral student at the Graduate Program in Education at UFPB, read: Teaching-Learning Processes.

Timothy Denis Ireland, Timothy Ireland he is a professor at the Federal University of Paraíba, Brazil, where he teaches topics related to Adult and Popular Education in the Graduate Programs in Education and Human Rights.

Universidade Federal da Paraíba : João Pessoa , PB , Brasil 1979 -01 -30 a presente | Dr. (Department of Education Methodology)

 

 

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ALMEIDA, Geraldo Peçanha. Transposição didática: por onde começar? São Paulo: Cortez, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

_______, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução n.1 de jul. 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares da Educação de jovens e adultos.

______. Parecer No 11 de jul. 2000. Consulta sobre as Diretrizes Curriculares da Educação de jovens e adultos.

CORTEZÃO, Luiza. Ser Professor: um ofício em risco de extinção? 2ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2006.

COSTA, Vera Esther, IRELAND, Timothy Denis. Educação Supletiva e Educação popular: Expressões de Práticas em educação de adultos. Em aberto, Brasília, v. II, n.16, p. 13-16, jun.1983.

FREIRE, Paulo. Sobre educação popular: entrevista com Paulo Freire. In: TORRES, Rosa Maria (Org.). Educação popular: um encontro com Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

______. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.

______. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO José. (Orgs.) Educação de jovens e adultos: Teoria, Prática e Proposta. 8. ed. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 2006. 136p. (Guia da Escola Cidadã,5).

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

FARIAS, Humberto vieira; SILVA, Eduardo Jorge Lopes da. Contradições presentes no livro didático de biologia em um curso semipresencial da educação de jovens e adultos. Revista Cocar. Belém, vol. 8, n.15, p. 48-56, Jan/Jul. 2014.

FARIAS, Humberto Vieira. Os cursos semipresenciais e o reencontro de jovens e adultos com a educação básica. 2015. 251f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2014. Brasília: Inep, 2014. Disponível em: . Acesso em: 28 mar. 2018.

______. Sinopse Estatística da Educação Básica 2017. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: . Acesso em: 05 abr. 2018.

LELIS, Isabel Alice. Do ensino de conteúdos aos saberes do professor: mudança de idioma pedagógico? Educação e Sociedade. Ano 22, n. 74, abr. 2001.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira. Professores: saberes e práticas. Educação e Sociedade. Campinas, Ano XXII, n. 74, p. 121-142, abril, 2001.

MORETE, Rita de Cássia Boscoli Soler. O Centro Estadual de Educação de Jovens e Adultos de Presidente Prudente (CEEJA-PP) significa realmente espaço formativo? 2010. 239f. Dissertação (mestrado). Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2010.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Princípios pedagógicos na educação de jovens e adultos. Revista Alfabetização Solidária. São Paulo, V.4, n.4, p. 59-74. 2004.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. CONFINTEA V. Declaración de Hamburgo sobre la Educación de Adultos y Plan de Acción para el Futuro. Hamburgo: UIE/UNESCO, 1997, 26 p. Resoluciones de la V Conferencia Internacional sobre Educación de Adultos (Hamburgo: 14-18 de julio de 1997).

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

RAUBER, Ana Maria da Trindade Rodrigues. Concepções e perspectivas de educação: um estudo do Centro Estadual de Educação de jovens e adultos – CEEJA – Dourados. 2012. 190 f. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2012.

SILVA, Jerry Adriani da. Um estudo sobre as especificidades dos/das educandos/das nas propostas pedagógicas de educação de jovens e adultos: tudo junto e misturado. 2010. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2010.

SOUZA, João Francisco de. Atualidade de Paulo Freire: contribuição sobre a educação na diversidade cultural. São Paulo: Cortez, 2002. (Biblioteca freireana; v. 3).

TAFNER, Elizabeth Penzlien. A contextualização do ensino como fio condutor do processo de aprendizagem. Revista Leonardo Pós- Órgão de Divulgação Científica e Cultural do ICPG. Vol. 1 n.3 - ago./dez.2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

VALDÉS, Raúl; et al. Contribuições conceituais da educação de pessoas jovens e adultos: rumo a construção de sentidos comuns na diversidade. Organização dos Estados Ibero-Americano e UNESCO. Tradução Daniele Martins e Zenaide Romanovsky. Goiânia: Ed. UFG, 2014.

Published

2018-12-14

How to Cite

SILVA, E. J. L. da; FARIAS, H. V.; IRELAND, T. D. TEACHINGKNOWLEDGE AND SEMI-PRESENTIAL ADULT AND YOUTH EDUCATION COURSES: TEACHINGKNOWLEDGE AND SEMI-PRESENTIAL ADULT AND YOUTH EDUCATION COURSES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 152–172, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.41312. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/41312. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS