METHODOLOGICAL PROCEDURES USED IN THE ARTICLES PUBLISHED IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (2008-2017)

METHODOLOGICAL PROCEDURES USED IN THE ARTICLES PUBLISHED IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (2008-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.42057

Keywords:

Professional and Technological Education., Methodological Procedures., Knowledge Production.

Abstract

The objective of this study is to analyze articles published in the Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica(Brazilian Journal of Professional and Technological Education), aiming at mapping the methodological procedures used in the published editions from 2008 to 2017. The theoretical basis of this work is based on the studies of Ghedin (2008), Gil (2014) and Minayo (2013), among others, which allowed to characterize it as a bibliographical research with a qualitative approach. It can be observed that the 98 papers analyzed are organized into ten categories related to the methodological procedures: bibliographic research (37), documentary research (04), case study (03), field research (02), bibliographic and documentary research, field and bibliographic research (02), documentary research and case study (01), bibliographic, documentary and field research (02), participant research (01), however, there is a category that draws attention which is not not explicited (36), there we identify studies that do not explain their methodological path, completing 98 articles. It is therefore pointed out the necessity of describing the methodological procedures used as well as a greater rigor in the selection and evaluation of the articles to be published in this journal in order to make public the procedure adopted in carrying out the research that gave rise to these works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francinaide de Lima Silva Nascimento, IFRN

Profesor at PPGEP-IFRN.

Elizeu Costa Curta Benachio, PPGEP-IFRN

MASTER OF THE PPGEP-IFRN

 

Paulo Henrique de Mendonça, PPGEP-IFRN

MASTER OF THE PPGEP-IFRN

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm>.

Acesso em: 16/05/2018

REVISTA BRASILEIRA DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Brasília: MEC, SETEC, v. 1, n. 1, jun. 2008.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GHENDI, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção)

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

LEHFELD, Neide. Metodologia e conhecimento científico: horizontes virtuais. Petrópolis: Vozes, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MORIN, Edgar. O método 4: habitat, vida, costumes, organização. Tradução de Juremir Machado da Silva, 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2008.

PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Campinas, v.10, n.1, p.53 – 66, jul./dez. 2012

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. - Florianópolis: UFSC, 2005.

Published

2019-04-18

How to Cite

NASCIMENTO, F. de L. S.; BENACHIO, E. C. C.; DE MENDONÇA, P. H. METHODOLOGICAL PROCEDURES USED IN THE ARTICLES PUBLISHED IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (2008-2017): METHODOLOGICAL PROCEDURES USED IN THE ARTICLES PUBLISHED IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (2008-2017). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 60–75, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n1.42057. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/42057. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS