FLOWERS AND SORROWS: EMOTIONS AND THE ETHICS OF LIFE FOR AN INTERCULTURAL AND ANTIRACIST SCIENCE AND INTERCULTURAL EDUCATION

FLOWERS AND SORROWS: EMOTIONS AND THE ETHICS OF LIFE FOR AN INTERCULTURAL AND ANTIRACIST SCIENCE AND INTERCULTURAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.42353

Keywords:

Decolonization, Interculturality, Native Peoples, Ethnic-racialrelations

Abstract

When we look at the processes of civilization in Latin America, in a self-critical perspective, we can see that other forms of knowledge production were violated by the colonizers. The search for an intellectualist reason made the affectivities avoided, causing processes of epistemic and racial violence that were structured in several institutions producing knowledge. The school institution, in this sense, (re) produces asymmetric relations of power based on skewed representations on native peoples, for example. Thus, the teaching of science and biology, on the assumption of a neutral and impartial knowledge that seeks to distance itself from the emotions, can collaborate, in some situations, for racist relationships. But when we recognize this other that presents itself to us in its diversity and seeking an intercultural education, what would be the contributions that the knowledge of native peoples couldgive us in relation to the emotions for an antiracist education? Starting from a perspective of decolonization, the present work seeks to reflect on possible contributions to ethical aspects that relate to the conditions of possibility for life to flourish.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nivaldo Aureliano Léo Neto, Universidade Estadual do Ceará

Post-doctorate (PNPD / CAPES) in Education and Contemporary (UNEB); PhD in Biological Sciences (UFPB); Master in Social Sciences (UFCG); Master in Biological Sciences (UFPB); Bachelor / Degree in Biological Sciences (UEPB). Temporary professor at UECE / Fortaleza.

 

Sueli Ribeiro Mota Souza, Universidade do Estado da Bahia

Postdoctoral fellow at the Università degli Studi di Firenze, PhD in Social Sciences from the Universidade Federal da Bahia (2007). Full Professor at the Universidade Federal da Bahia (UNEB-Salvador), Graduate Program in Education and Contemporary (PPGEDUC).

 

References

ALVAREZ, Sonia E.; DAGNINO, Evelina; ESCOBAR, Arturo. O cultural e o político nos movimentos sociais latino-americano. In: ALVAREZ, Sonia E.; DAGNINO, Evelina, ESCOBAR, Arturo. (Org.). Cultura e política nos movimentos sociais latino-americanos: novas leituras. Belo Horizonte: EDUFMG, 2000.

AMARO, Ivan. Histórias e culturas indígenas presentes na escola: potencialidades do currículo para a desconstrução da colonialidade. In: RUSSO, Kelly; PALADINO, Mariana (Org.).Ciências, tecnologias, artes e povos indígenas no Brasil: subsídios e debates a partir da Lei n. 11.645/2008. Rio de Janeiro: Garamond, 2016. p. 103-130.

BESERRA, Bernadete de L.R., LAVERGNE, Rémi Ferdinand. Racismo e educação no Brasil [recurso eletrônico]. Recife: Ed. UFPE, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Brasília: MEC/SEF. 1998.

CANDAU, Vera Maria F. Educación intercultural crítica: construyendocaminos. In: WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogias decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. EdicionesAbya-Yala, 2013. p. 69-103.

CARBALLEDA, Alfredo Juan Manuel. La negación de lo Otro como violencia. Pensamiento de colonial y cuestión social. In: HERMIDA, Maria Eugenia e MESCHINI, Paula (Orgs.). Trabajo social y Descolonialidad: epistemologias insurgentes para la intervención en lo social. Universidad Nacional de Mar del Plata, 2017. Pp.66-74.

DUSSEL, Enrique. Sentido ético de la rebelion Maya de 1994 en Chiapas (dos “juegos de lenguaje”). In: CORAGGIO, Jose Luis (org.). La economia social desde la periferia: contribuciones latinoamericanas. Buenos Aires: Altamira, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 54ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2013.

GAGLIARDI, R. Como utilizar la Historia de las ciencias en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 3, p. 291-296. 1988.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais e Educação. Cortez Editora. 1992.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes. 2017.

GUERRERO, Patricio. 2012. Corazonar desde el calor de las sabidurías insurgentes. Revista Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, n. 13. Quito: Editorial Universitaria Abya-Yala.

KRASILCHIK, Myriam. Ensino de Ciências e a formação do cidadão. Em Aberto, v.7, n.40, 1988.

KRASILCHIK, Myriam. Caminhos do Ensino de Ciências no Brasil. Em Aberto, v.11, n. 55, 1992.

LÉO NETO, Nivaldo Aureliano. Dinâmica da caça e conflitos socioambientais no sertão da Serra Negra (PE). Tese (Doutorado em Ciências Biológicas – PPGCB/UFPB). João Pessoa. 2015

MARIN, Pilar Cuevas. Memoria colectiva: hacia un proyecto decolonial. In: WALSH, Catherine. (Ed.). Pedagogias decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ediciones Abya-Yala.pp.69-103. 2013.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. 98 p.

MATURANA, Humberto.Cognição, ciência e vida cotidiana. 2. ed. Belo Horizonte: EDUFMG, 2014.

ORTEGA, Adriana Arroyo. Pedagogías decoloniales y la interculturalidad: perspectivas situadas. In: DI CAUDO, Maria Veronica; ERAZO, Daniel Llanos; OSPINA, Maria Camila (coords.). Interculturalidad y educación desde el sur: contextos, experiencias y voces. Quito: Editorial Universitaria Abya-Yala. Pp.47-67. 2016.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas.Buenos Aires: CLACSO, 2005.

SÁ, Alecksandra Ana Santos; SERRADELA, Larissa Isidoro; LÉO NETO, Nivaldo Aureliano. Tiririca dos Crioulos: um quilombo-indígena. Carnaubeira da Penha: Associação dos Remanescentes do Quilombo Tiririca, 2017. 2ed.

SÁNCHEZ, Marisol Patiño. Tejiendo conocimientos en los círculos senti-pensantes: hacia un Trabajo Social Decolonial y del Bien Vivir. In: HERMIDA, Maria Eugenia e MESCHINI, Paula (orgs.). Trabajo social y Descolonialidad: epistemologias insurgentes para la intervención en lo social. Universidad Nacional de Mar del Plata, 2017. Pp.77-100.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O Espetáculo das Raças – cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

TODOROV, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Ediciones Paidos Ibérica. 1995.

TUBINO, Fidel. Interculturalizado el multiculturalismo. Interculturael. Balance y perspectivas. Encuentro internacional sobre interculturalidad. 2001.

VASQUEZ, Grimaldo Rengifo. Modernización educativa, y los retos de la mediación cultural en los Andes del Perú. In: Una escuela amable con el saber local. Peru: Ministerio de Educación. 2003. p.11-31.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 705-718. 2010.

Published

2019-09-03

How to Cite

LÉO NETO, N. A.; SOUZA, S. R. M. FLOWERS AND SORROWS: EMOTIONS AND THE ETHICS OF LIFE FOR AN INTERCULTURAL AND ANTIRACIST SCIENCE AND INTERCULTURAL EDUCATION: FLOWERS AND SORROWS: EMOTIONS AND THE ETHICS OF LIFE FOR AN INTERCULTURAL AND ANTIRACIST SCIENCE AND INTERCULTURAL EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 83–101, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n2.42353. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/42353. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIER ON INTERCULTURAL EDUCATION: EPISTEMOLOGIES AND NEW TOOLS