GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016

GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.46115

Keywords:

State of the Art, History of Education, Research line, PPGE, UFPB

Abstract

This paper aims to analyze the development of the Research Line in History of Education of the Graduate Program in Education of the Federal University of Paraíba, from 2009 -year of its implementation -to the year of 2016 -when study in question. In this sense, we will make a brief walk through the State of the Art and Knowledge of the History of Education Research Line of this program, addressing data that we consider relevant to the understanding of its composition, such as its emergence in the program, the professionals involved, adherence to the HE Research Line (History of Education) each year, as well as its qualitative and quantitative production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Roberto Morais dos Santos, Universidade Federal da Paraíba- UFPB

Master in Education from the Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Develops research related to the History of Education, with an emphasis on studies related to school practices in confessional teaching.

Renata Cristina da Silva Bringel, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Master in Education from the Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Develops research related to the History of Education, with an emphasis on the female condition in the 19th century paraíba through letters published in the press.

Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Social Sciences-Sociology at PUC-SP and prof. Associate IV - UFPB / CE / PPGE. Research in Popular Education, Rural Education and Social Movements and History and Local History Teaching.

References

REFERÊNCIAS

ARÓSTEGUI, J. A pesquisa histórica: teoria e método. Bauru: Edusc, 2006.

BARROS, José D'Assunção. O Projeto de Pesquisa em História: da escolha do tema ao quadro teórico. Petrópolis: Vozes, 2005.

CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. 2. ed. São Paulo: 1988.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Um Campo Vivo da Produção Científica: a história da educação brasileira. In: MONARCHA, Carlos; GATTI JR, Décio. (orgs). Trajetórias na Formação do Campo da História da Educação Brasileira. Uberlândia, MG: EDUFU, 2013.

FARIA FILHO, L. M. de. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In:_____. (Org). Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998, p. 89-125.

FARIAS, Rosilene Mariano de. NETO, José Francisco de Melo. RODRIGUES, Janine Marta Coelho. VIRGÍNIO, Maria Helena da Silva. Pesquisa em Educação na Paraíba 30 anos (1977 – 2007). Paraíba: Editora UFPB, 2007.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p.257-272, 2002.

GONDRA, José Gonçalves (Org.). Eduardo Vieira... [et. al.]. Pesquisa em História da Educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. (289-310)

MACHADO, Charliton José dos Santos. NUNES, Maria Lúcia da Silva. RODRIGUES, Melânia Mendonça. Dos Indícios a Constituição da Pesquisa em História da Educação no PPGE/UFPB. In: Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 37, p. 17-28, mar.2010.

PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira Pinheiro. CURY, Cláudia Engler. ANANIAS, Mauricéia. (Orgs.). Histórias da Educação Brasileira: experiências e peculiaridades. Editora UFPB. João Pessoa, 2014.

SABINO, R. F. Bibliotecas cheias e sociedade carente. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, Disponível em: http://www.espacoacademico.com,v. 1, n.36, p. 12-14, 2004. Acesso em: 08/09/2016.

NUNES, C. & CARVALHO, M. M. C. Historiografia da educação e fontes. 15. ed. ANPED: Caxambu, 1992.

SOARES, M. Alfabetização no Brasil: O Estado do conhecimento. Brasília: Rede Latino-Americana de informação e documento em Educação – Reduc, 1989.

TEIXEIRA, C. R. O Estado da Arte: a concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). Cadernos de Pós-Graduação (Uninove), v. 5, p. 59-66, 2006.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Projeto de Reestruturação do Programa de Pós-graduação em Educação. João Pessoa, PB: PPGE/CE, 2007. (digitado).

Published

2019-12-08

How to Cite

SANTOS, J. R. M. dos . .; DA SILVA BRINGEL, R. C.; DA SILVA, S. B. GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016: GROWTH OF THE UFPB POST-GRADUATE EDUCATION HISTORY OF EDUCATION IN THE YEARS FROM 2009 TO 2016. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.46115. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/46115. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE