BODY AND DIGITAL TECHNOLOGIES: GENDER IMPLICATIONS IN FEMALE SOCCER

BODY AND DIGITAL TECHNOLOGIES: GENDER IMPLICATIONS IN FEMALE SOCCER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47693

Keywords:

Body, Cultural Pedagogies, Digital technologies, Cultural Studies, Gender

Abstract

Football, as well as other physical activities, was culturally constructed through a binary that divides society into two blocks: men on one side and women on the other. Among distinct sociocultural spaces, there are subjects who choose to blur the boundaries of a coherent logic (seen as) between sex and gender and decide to [res] signify their place of men and women outside the patterns scanned by culture and society. Given this, our goal is to understand how the inclusion of women in soccer games reverberates in sexist discourses on social networks. Methodologically, this research is inscribed as qualitative, documentary, with interface between the Studies of Gender and Sexuality [s] and the field of Cultural Studies of Education. For this text, we chose Facebook as a starting point for the analysis, understanding it as a Cultural Pedagogy in the constitution of gender and sexuality crossings that are located in the chosen images and in the comments of the Internet users, making the publications about the Women's World Cup 2019 spaces of sociability and education around the possibilities of experiencing gender and / or sexuality [s] of these bodies - read as feminine - and that enter the field fleeing the rules pre-defined by culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcidesio Oliveira da Silva Junior

Master's student in Education at the Graduate Program in Education at the Universidade Federal da Paraíba (Research Line: Cultural Studies in Education). She is a member of the Gender, Education, Diversity and Inclusion Research Group (GEDI / PPGE / UFPB) and LEVE (Laboratory of Experience, Visuality and Education).

Mayanne Júlia Tomaz Freitas

Master in Education by the Graduate Program in Education at the Universidade Federal da Paraíba (Research Line: Cultural Studies of Education). She is a member of the Gender, Education, Diversity and Inclusion Research Group (GEDI / PPGE / UFPB).

Jeane Félix, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Adjunct Professor linked to the Department of Pedagogical Qualifications and to the Graduate Program in Education at the Education Center of the Universidade Federal de Paraíba.

References

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Maria Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, Canoas, v. 17, n. 34, p. 48-63, mai./ago. 2015.

CONNEL, Robert W; MESSERSCHIMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan./abr., 2013.

COSTA, Marisa Vorraber; ANDRADE, Paula Deporte de. Na produtiva confluência entre educação e comunicação, as pedagogias culturais contemporâneas. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 843-862, maio/ago., 2015.

COSTA, Ana; BONFIM, Flavia. Um percurso sobre o falo na psicanálise: primazia, querela, significante e objeto a. Ágora, Rio de Janeiro, v. XVII n. 2 jul./dez., 2014 229-245.

DUNNING, Eric. “Figurando” o esporte moderno: algumas reflexões sobre esporte, violência e civilização com referência especial ao futebol. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 42, n. 1, jan./jun., 2011, p. 11-26.

FÉLIX, Jeane. “Quer teclar?”: aprendizagens sobre juventudes e soropositividades através de bate-papos virtuais. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2012.

FONTANELLA, F. O que é um meme?: proposta para uma problemática da memesfera. In: SIMPÓSIO NACIONAL ABCIBER, 3, ESPM, São Paulo, 16-18 de novembro de 2009. Anais... São Paulo: ESPM, 2009.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In. LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

______. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.19, n.2, p.143-151, abr./jun. 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. (Tradução de Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro). 12 ed. Rio de Janeiro, Lamparina, 2019.

HIRATA, Helena; KERGOAT, Daniele. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, set./dez. 2007.

HORTA, Natália Botelho. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. 2015. 191 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade de Brasília, Faculdade de Comunicação, Brasília, 2015.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (org). Tendências e impasses: O feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-24.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação & Realidade, v. 25, n. 2, p. 59-76, jul./dez., 2000.

______. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MAGALHÃES, Lívia Gonçalves. Histórias do futebol. São Paulo: Arquivo Público do Estado, 2010. (Coleção Ensino & Memória, 1).

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. (Tradução de Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo). São Paulo: Contexto, 2014.

MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Teorias e políticas de gênero: fragmentos históricos e desafios atuais. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 57, n. 1, p. 13-18, 2004.

______. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003, p. 09-27.

MORÃO, Ludmila; MOREL, Marcia. As narrativas sobre o futebol feminino: o discurso da mídia impressa em campo. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Campinas, v.26, n.2, p.73-86, jan.2005.

SILVA, Elizabete Rodrigues da. A (in)visibilidade das mulheres no campo científico. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.30, p.133-148, jun.2008.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 7-72.

Published

2019-12-11

How to Cite

OLIVEIRA DA SILVA JUNIOR, A.; JÚLIA TOMAZ FREITAS, M.; FÉLIX, J. BODY AND DIGITAL TECHNOLOGIES: GENDER IMPLICATIONS IN FEMALE SOCCER: BODY AND DIGITAL TECHNOLOGIES: GENDER IMPLICATIONS IN FEMALE SOCCER. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47693. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/47693. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER - BODY, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES

Most read articles by the same author(s)