REFRAMES OF INCLUSION BEYOND INSERTION. TECHNOLOGY, DIGITAL INCLUSION AND CITIZENSHIP AND THE ROLE OF THE HISTORY TEACHER IN THE CLASSROOM

REFRAMES OF INCLUSION BEYOND INSERTION. TECHNOLOGY, DIGITAL INCLUSION AND CITIZENSHIP AND THE ROLE OF THE HISTORY TEACHER IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47981

Keywords:

Digital inclusion, Information and Communication Digital Technology, Social inclusion, Citizenship

Abstract

This study aims to discuss the contribution of the use of digital technologies in the teaching of History for the digital and social inclusion of students. Based on authors such as Bonilla (2005); Bonilla and Pretto (2011); Bonilla and Oliveira (2011); Lemos (2007; 2011); Castells (2002, 2003, 2005) and Bittencourt (2011), the text addresses the need for the critical insertion of technologies in the teaching of History as a requirement for digital inclusion to take place. This work discusses the different understandings of the term digital inclusion, from the point of view of some authors and governmental programs, as well as the relationship between the concepts of digital inclusion, social inclusion and citizenship, closely intertwined. The research, of a bibliographic nature, aims, finally, to take a citizen perspective of digital inclusion, positioning itself by the defense of a digital inclusion that enables the conscious and authorial use of the technologies by the learner, making the teaching of History more meaningful and appropriate with the demands of the age of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Augusto Tamanini, Universidade Federal Rural of Semi-árido

Post-Doctor in History (PNPD-CAPES / UFPR, 2017); PhD in History (UFSC, 2013); Master in History from UDESC (2010). Coordinator of the Images and Teaching Research Group (CNPq / UFERSA).

Maria do Socorro Souza, Universidade Federal Rural do Semiárido

Universidade Federal Rural do Semiárido. Master of the Graduate Program in Teaching. Degree in Letters, Portuguese and English Language, and in Law. Professional experience as a teacher of Portuguese and English in elementary and high school in the state and municipal public network of Mossoró-RN. Coordinator of the Teacher Continuing Education Program, for the insertion of Information and Communication Technologies in the classroom.

References

ARAÚJO, Eliany Alvarenga de. Informação, sociedade e cidadania: gestão da informação no contexto de organizações não-governamentais (ONGs) brasileiras. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 155-167, maio/ago. 1999.

ASSMANN, Hugo. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 07-15, maio-agosto/2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a02v29n2>. Acesso em: 10 fev. 2019.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Escola aprendente: para além da sociedade da informação. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.

______ ; OLIVEIRA, Paulo C. S de. Inclusão digital: ambiguidades em curso. In: BONILLA, Maria H. S.; PRETTO, N. de Luca (Orgs.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011, vol. 2, p. 23-48.

______ ; PRETTO, Nelson de Luca. Apresentação. In: BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson de Luca (orgs.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 09-13.

BRASIL. Decreto nº 7.175, de 12 de maio de 2010. Institui o Programa Nacional de Banda Larga - PNBL; dispõe sobre remanejamento de cargos em comissão; altera o Anexo II ao Decreto no 6.188, de 17 de agosto de 2007; altera e acresce dispositivos ao Decreto no 6.948, de 25 de agosto de 2009; e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7175.htm>. Acesso em: 14 fev. 2019.

______. Decreto nº 3.294, de 15 de dezembro de 1999. Institui o Programa Sociedade da Informação e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D3294.htm>. Acesso em: 13 fev. 2019.

______. Decreto nº 5.542, de 20 de setembro de 2005. Institui o Projeto Cidadão Conectado - Computador para Todos, no âmbito do Programa de Inclusão Digital, e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato 2004-2006/2005/Decreto/D5542.htm>. Acesso em: 18 fev. 2019.

______. Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014. Estabelece princípios, garantias, direitos e deveres para o uso da Internet no Brasil. Disponível em: http://www.plan alto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm. Acesso em: 02 mar. 2019.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2002.

______. O caos e o progresso. Entrevista. 2005. Entrevistadora: Keli Lynn Boop. Disponível em: <http://www.extraclasse.org.br/edicoes/2005/03/o-caos-e-o-progresso>. Acesso em: 23 fev. 2019.

CASTELLS, Manuel. Internet e Sociedade em Rede. In: MORAES, Dênis de (Org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 255-287.

COELHO. Franklin Dias. A cidade digital e a apropriação social da inovação tecnológica. In: SILVEIRA, Sérgio Amadeu da (Org.). Cidadania e redes digitais. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil: Maracá – Educação e Tecnologias, 2010. Disponível em: <http://www.cidadaniaeredesdigitais.com. br/_files/livro.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

LEMOS, André. Cidade digital: portais, inclusão e redes no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2007.

______. Prefácio. In: BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson de Luca (orgs.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011. pp. 15-21.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

LIRA, Bruno Carneiro. O professor sociointeracionista e @ inclusão escolar. Editora Paulinas, 2010.

ONU. Resolução A/HRC/32/L.20. 2016. Disponível em: <http://www.un.org/ga/ search/view_doc.asp?symbol=A/HRC/32/L.20>. Acesso em: 20 fev. 2019.

Published

2019-12-11

How to Cite

TAMANINI, P. A.; SOUZA, M. do S. REFRAMES OF INCLUSION BEYOND INSERTION. TECHNOLOGY, DIGITAL INCLUSION AND CITIZENSHIP AND THE ROLE OF THE HISTORY TEACHER IN THE CLASSROOM: REFRAMES OF INCLUSION BEYOND INSERTION. TECHNOLOGY, DIGITAL INCLUSION AND CITIZENSHIP AND THE ROLE OF THE HISTORY TEACHER IN THE CLASSROOM. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47981. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/47981. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER - BODY, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES