DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS

DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54268

Keywords:

Democratic Management, Popular Education, University Extension

Abstract

In this paper we talk about an extension experience that took place at the Federal University of Paraíba, which occurred in order to articulate the Prolicen / 2019 and Probex / 2019 projects. It is a practical-reflective report on the construction of strategies for mobilization and approach of basic education professionals interested in the theme of democratic management from a popular education perspective. On the methodological level, we dialogued with Marques (2016) who brings practical suggestions for carrying out fieldwork, based on participant observation. Conceptually, we talked about popular education with Freire (1983) and Brandão (2008); in the field of democratic management we rely on Luck (2009) and Paro (2001); to think about university extension we used the contributions of Cruz (2011) and Moura (2017). As a result of the extension action with 64 education workers in the city of João Pessoa, we were able to conclude that even in the face of a diversity of training profiles and different areas of activity, there is a significant interest in the subject in general and its specific developments, which take place in the management of basic, curricular and school education, from the perspective of popular education.

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Author Biographies

Rosemary dos Santos Pereira Silva, Universidade Federal da Paraiba - UFPB

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2016-2021); integrante do Curso de Extensão “Formação de Gestores em Educação Popular – FOGEP/2020” e voluntaria do Projeto/PROBEX/UFPB/2019 “Gestão Educacional e Educação Popular: a construção de uma proposta formativa para profissionais da educação básica”, coordenados pelo Prof. Dr. Marcos Angelus Miranda de Alcantara.

Maria Samaia Ferreira Belo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2016-2021); bolsista do projeto Prolicen/2019 “A construção de uma proposta formativa em gestão educacional e educação popular para profissionais da educação básica: estratégias de mobilização e abordagem nas escolas da rede municipal e estadual na cidade de João Pessoa”; integrante do curso de extensão “Formação de Gestores em Educação Popular – FOGEP/2020”; voluntária do projeto PROBEX/2019 “Gestão educacional e educação popular: a construção de uma proposta formativa para profissionais da educação básica”, coordenados pelo prof. Dr. Marcos Angelus Miranda de Alcantara.

Marcos Angelus Miranda de Alcantara, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação (UFPB-2017), Mestre em Educação (UFPB-2013) e Pedagogo (UFPB2011), com área de aprofundamento em Educação de Jovens e Adultos (EJA). Professor Adjunto do Departamento de Habilitações Pedagógicas, vinculado à área de Gestão Educacional, do Centro de Educação, na Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de alfabetização de jovens e adultos e assessoria pedagógica no ensino superior. É integrante do “Grupo de Estudos e Pesquisas Discurso e Imagem Visual em Educação - GEPDIVE”, com pesquisas desenvolvidas no campo da Educação Popular e da Educação de Jovens e Adultos, em uma perspectiva da Análise Arqueológica do Discurso. É coordenador do projeto PIBIC/PIVIC/CNPq/UFPB “O enunciado da gestão educacional na ordem do discurso político-pedagógico”.

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Published

2021-01-26

How to Cite

SILVA, R. dos S. P.; MARIA SAMAIA FERREIRA BELO; MARCOS ANGELUS MIRANDA DE ALCANTARA. DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS: DEMOCRATIC MANAGEMENT, POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION: MOBILIZING AND APPROACHING BASIC EDUCATION WORKERS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54268. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/54268. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension