THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL
THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54491Keywords:
Pedagogical practice, Physical education, High schoolAbstract
The present article, the result of a master's thesis, aimed to analyze the conception of High School Physical Education teachers about the guiding documents for teaching Physical Education at school, among them the National Curriculum Parameters (PCNS), Basic Content Commons-Minas Gerais (CBC-MG) and the National Common Curricular Base (BNCC), as well as understanding the extent to which these documents guide the planning of their classes and their pedagogical practices. This is a field research, with a qualitative approach, which investigated 6 Physical Education teachers from public schools in the city of Araçuaí-MG who work in high school. As a data collection instrument, we opted for the semi-structured interview and analysis of the teaching planning of the subjects surveyed. For data treatment, we resort to the content analysis technique proposed by Bardin (1977). The results evidence that the majority of teachers use the CBC-MG as a reference for lesson planning and consider the proposal as important for pedagogical practice. Regarding the PCNS and the BNCC, the teachers report knowing them superficially. We understand that, due to the scarcity of research that deals with the systematization of Physical Education knowledge at school, the guiding documents are presented as a significant support for the critical teacher to plan and organize the contents of their classes. However, it becomes necessary to have a broader debate in the processes of construction of these documents, allowing greater participation and reflection of teachers who are in the daily life and in the reality of schools.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM: documento Básico 2000. Brasília: MEC/INEP, 2000.
BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Educação Física / Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
BETTI, M; ZULIANI, L.R. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v.1, n. 1, p.73- 81, 2002.
BOSCATTO, J.D; DARIDO, S.C. Currículo e educação física escolar: análise do estado da arte em periódicos nacionais. J. Phys. Educ. v. 28, e2855, 2017.
BOSCATTO, J. D et al. A Base Nacional Comum Curricular: uma proposição necessária para a Educação Física? Motrivivência, v. 28, n. 48, 2016, p. 96-112.
CAPARROZ, F. E. Parâmetros Curriculares Nacionais de Educação Física: “o que não pode ser que não é, o que não pode ser que não é”. In: BRACHT, V; CRISÓRIO, R (orgs.). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios, perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2003, p. 309- 333.
DARIDO, S.C et al. A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Rev. paul. Educ. Fís., São Paulo, v.15, n.1, p. 17-32, 2001.
DAOLIO. J. Por uma educação física plural. Motriz, v. 1, n. 2, p. 134-136, dez. 1995.
GANDIN, D; CRUZ, C.H.C. Planejamento na sala de aula. Petrópolis: VOZES, 2006.
GRAMORELLI, L.C; NEIRA. M.G. Dez anos de parâmetros curriculares nacionais: a prática da Educação Física na visão dos seus autores. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 04, p. 107-126, outubro/dezembro de 2009.
KUNZ, E. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. Ijuí: Unijuí, 2004.
LAKATOS, E.M; MARCONI, M. A. Fundamentos da metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
LOPES, A.C; MACEDO. E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MOREIRA, L.R et al. Apreciação da Base Nacional Comum Curricular e a educação física em foco. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 61-75, setembro/2016.
NEIRA, M.G. Incoerências e inconsistências da BNCC de educação física. Revista Brasileia Ciência Esporte. 2018, v. 40, n. 3, p. 215-223.
RUFINO, L.G. B et al. Educação física escolar no ensino médio: analisando o estado da arte. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Florianópolis, v.36, n.2, abr/jun.2014.
RUFINO, L.G. B; NETO, S.S. Saberes docentes e formação de professores de Educação Física: análise da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) na perspectiva da profissionalização do ensino. Motrivivência, v.28, n.48, p.42-60, 2016
SOARES, C.L et al. Metodologia do Ensino da Educação Física (Coletivo de Autores). São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, E.R; BARBOSA-RINALDI, I.P; DELCONTI, W.L. Instrumentalização dos conteúdos da ginástica a partir dos elementos articuladores. In: Simpósio de ginástica: formação e intervenção formação em foco. Maringá: UEM/CCS/DEF, 2008.v.1, p.97-100.
SANTOS, B.C. A dos; FUZII, F. T. A educação física na área da linguagem: o impacto da BNCC no currículo escolar. Comunicações Piracicaba, v. 26 n. 1 p. 327-347 jan.-abr. 2019.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS- SEE-MG. Conteúdo Básico Comum – Educação Física. Educação Básica - Ensino Médio. Belo Horizonte, 2005.
TENÓRIO, K. M. R et al. Propostas curriculares Estaduais para Educação Física: uma análise do binômio intencionalidade-avaliação. Revista Motriz, Rio Claro, v.18 n.3, p.542-556, jul./set. 2012.
TORRES, J. C; XAVIER, K. Parâmetros curriculares nacionais: novo paradigma para a formação do professor e da prática docente em educação física? Eccos Revista Científica, n. 37, 2015, p. 197-214.
VAGO, T.M. Início e fim do século xx: Maneiras de fazer a educação física na escola. Cadernos cedes, v. 19, n.48, 1999, p.31-50.
VARGAS, C. P. Teoria e política curricular de Educação Física: a conformação dos Conteúdos Básicos Comuns de Minas Gerais. 2017. 267 f. Tese (doutorado) - universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Juiz de Fora, 2017.
ZIBAS, D. M. L. A reforma do ensino médio nos anos de 1990: o parto da montanha e as novas perspectivas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 28, p. 24-36, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).