THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL

THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54491

Keywords:

Pedagogical practice, Physical education, High school

Abstract

The present article, the result of a master's thesis, aimed to analyze the conception of High School Physical Education teachers about the guiding documents for teaching Physical Education at school, among them the National Curriculum Parameters (PCNS), Basic Content Commons-Minas Gerais (CBC-MG) and the National Common Curricular Base (BNCC), as well as understanding the extent to which these documents guide the planning of their classes and their pedagogical practices. This is a field research, with a qualitative approach, which investigated 6 Physical Education teachers from public schools in the city of Araçuaí-MG who work in high school. As a data collection instrument, we opted for the semi-structured interview and analysis of the teaching planning of the subjects surveyed. For data treatment, we resort to the content analysis technique proposed by Bardin (1977). The results evidence that the majority of teachers use the CBC-MG as a reference for lesson planning and consider the proposal as important for pedagogical practice. Regarding the PCNS and the BNCC, the teachers report knowing them superficially. We understand that, due to the scarcity of research that deals with the systematization of Physical Education knowledge at school, the guiding documents are presented as a significant support for the critical teacher to plan and organize the contents of their classes. However, it becomes necessary to have a broader debate in the processes of construction of these documents, allowing greater participation and reflection of teachers who are in the daily life and in the reality of schools.

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Author Biographies

Gilmara Gonçalves Santos, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM

Mestranda no Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK. Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros (2007) e Pós-graduação em Educação Especial e inclusiva. Lecionou como professora de Educação Física na rede municipal da cidade de Montes Claros-MG. Atualmente compõe o quadro de servidores do Instituto Federal de Educação Técnica e Tecnológica do Norte de Minas Gerais-IFNMG- Campus Araçuaí no cargo de Técnico em Assuntos Educacionais.

Cláudia Mara Niquini, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado, pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), no programa multidisciplinar em Desenvolvimento Social. Graduada em Educação Física pela UNIMONTES. Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), desde 2006. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEd) da UFVJM, desde 2018. Coordenadora de área (Educação Física) do Programa Institucional de bolsas de iniciação à docência (PIBID/CAPES), desde 2011. Integrante e subcoordenadora do Grupo de Ginástica de Diamantina (GGD) e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ginástica (GEPG) da UFVJM. Atua na área de formação de professores e trabalho docente, desenvolvendo estudos e pesquisas sobre: formação inicial e continuada de professores; ensino e práticas pedagógicas da educação física.

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Published

2021-01-04

How to Cite

GONÇALVES SANTOS, G.; CLÁUDIA MARA NIQUINI. THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL: THE INFLUENCE OF GUIDING DOCUMENTS ON THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS OF HIGH SCHOOL. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54491. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/54491. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS