CAPITALISM, STATE AND EDUCATION: THE EDUCACIONAL POLICY TENDENCIES, THE CAPITAL'S LIMIT TO THE COMMONWEAL AND PEC 55

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.55576

Keywords:

State. Capitalism. Educational policies. Subjectivity. PEC 55.

Abstract

This study aims to bring up a theoretical discussion about the relationship between the Democratic State and the capitalist structure and how it affects education. Furthermore, it aims to exemplify this relationship using the Proposed Constitutional Amendment 55 (known as PEC of the expenditure ceiling). Therefore, it is necessary to understand the larger context of this relationship (which refers to Latin America and Brazil), to understand how Brazilian policies have been conceived and to point out what types of subjectivities and individualities are behind the ideologies present in society and which impact the school. The documentary analysis and the theoretical revision of bibliography will be the basic methodologies used here. Critical theory will be the main focus, aided by the possibilities of Simmelian sociology and the phenomenological perspective of action. Thus, it is possible to perceive the institutionalization of the technique of management of the State, the impossibility of political representation of the masses, the dilution of basic rights for the common good of the voters and the negative repercussion of this process in education. The contradiction between conservatism and liberalism ceases to exist and gives rise to the junction of neoliberalism and neoconservatism in the technocratic management of the State, gaining aspects of subjectivity of the sectors in power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Araújo, Universidade Federal de Viçosa/MG - UFV

Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), graduando em Filosofia pela Universidade Paulista (UNIP)

Jaqueline Santos Oliveira , Universidade Federal de Viçosa/MG - UFV

Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Valter Machado da Fonseca, Universidade Federal de Viçosa – UFV

Escritor, Geógrafo, mestre e doutor em Educação.
Professor Adjunto II do Departamento de Educação da Universidade Federal de Viçosa (DPE-UFV);
Docente efetivo do Programa de Pós-graduação em Educação da UFV (PPGE-UFV);
Docente efetivo do Programa de Pós-graduação em Geografia da UFV (PPGeo-UFV);
Pós-doutor em Educação do Campo, agroecologia, cultura e saberes populares pela UFU;
Pós-doutorando em Ensino de História da África pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Ouro Preto (PPGHIS/UFOP)

References

AMARAL, N. C. PEC 241/55: a “morte” do PNE (2014-2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 32, n. 3, p. 653 - 673, dez. 2016. Disponível em: <https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/70262/39677>. Acesso em: 21 Set. 2018.

AMARAL, N. C. Com a PEC 241/55 (EC 95) haverá prioridade para cumprir as metas do PNE (2014-2024)?. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 2-25, 2017. Disponível

em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400200&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 21 Set. 2018.

BARROSO, J. O estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 92, p. 725-751, Especial – Out. 2005. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-73302005000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 05 Set. 2018.

BATISTA, P. N. O consenso de Washington: a visão neoliberal dos problemas latino-americanos. Consulta Popular, Cartilha n.º 7. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

BRASIL. Lei n.º 13.005 de 15 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 9 Set. 2018.

BRASIL. Projeto de Emenda Constitucional nº 55, de 15 de Dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União, pp 2-3, 16 de Dezembro de 2016.

BONAZZI, T. Conservadorismo. In: BONAZZI, T.; BOBBIO, N.; MATTEUCCI; N.; PASQUINO, G. (Orgs.). Dicionário de política. vol. 1. Brasília: Editora da UnB, 2000, p. 242-246.

COSTA, F. L. O. O estado neoliberal e a promulgação da educação enquanto mercadoria. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 6, n.2, nov. 2012. Disponível em:< http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/203/209>. Acesso em: 20 Set. 2018.

FONSECA, V. M.; BRAGA, S. R. Globalização e crise na educação: notas para uma ação ética na escola. Revista Formação, n. 16, v. 01, p.103-116, 2008. Disponível em: < http://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/869/897 >. Acesso em: 19 Set. 2018.

FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. Editora Brasiliense, 1988.

FREITAS, L. C. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 965-987, Out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000300016&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 Set. 2018.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, Jun. 2012 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000200004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 27 Set. 2018.

GALLO, S. Subjetividade, ideologia e educação. Perspectiva, v. 16, n. 29, p. 133-152, 1998. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10581>. Acesso em: 03 Ago. 2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

MARCONDES, N. A. V; DE MELO TOLEDO, M. F. Teoria social crítica: práxis e polêmicas. Revista Univap, v. 20, n. 35, p. 171-182, 2014. Disponível em: <https://revista.univap.br/index.php/revistaunivap/article/view/206>. Acesso em: 20 Nov. 2018.

MOTTA, V. C.; FRIGOTTO, G. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida provisória Nº 746/2016 (LEI Nº 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas , v. 38, n. 139, p. 355-372, Jun. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200355&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 9 Nov. 2018.

OFFE, C. Dominação política e estruturas de classes: contribuição à análise de sistemas sociais do capitalismo tardio. In: OFFE, C.; VOGT, W.; FRANKE, J.; OFFE, C. Estado e capitalismo. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1980.

PRZEWORSKI, A. Capitalismo e socialdemocracia. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

QUINTANEIRO, T.; BARBOSA, M. L. O.; OLIVEIRA, M. G. M. Um toque de clássicos: Marx. Durkheim e Weber. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1995.

ROSSI, P.; DWECK, E. Impactos do novo regime fiscal na saúde e educação. Cadernos de Saúde Pública, v. 32, p. e00194316, 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2016001200501&lng=pt&tlng=pt >. Acesso em: 1 Dez. 2018.

SIMELL, G. Excurso sobre o problema: como é possível a sociedade? Sociol. Antropol., Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, p. 653-672, Dez. 2013 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S223838752013000600653&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 Abr. 2018.

SIMMEL, G. As grandes cidades e a vida do espírito. Mana, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 577-591, Out. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132005000200010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 08 Out. 2018.

SCHUMPETER, J. A. Capitalismo, socialismo e democracia. Trad. Ruy Jungman. Rio de Janeiro: Editora Fundo de cultura, 1961.

SOARES, L. Ajuste Neoliberal e desajuste social na América Latina. Petrópolis, RJ: Vozes. 2012.

TOURINHO, C. D. C. A crítica da fenomenologia de Husserl à visão positivista nas ciências humanas. Rev. Abordagem Gestalt., Goiânia, v. 17, n. 2, p. 131-136, Dez. 2011. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672011000200003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 18 Set. 2018.

Published

2021-11-12

How to Cite

VICTOR ARAÚJO; JAQUELINE SANTOS OLIVEIRA; FONSECA, V. M. da. CAPITALISM, STATE AND EDUCATION: THE EDUCACIONAL POLICY TENDENCIES, THE CAPITAL’S LIMIT TO THE COMMONWEAL AND PEC 55. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 81–100, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.55576. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/55576. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE