FAILURES AND EVASION: AN ANALYSIS USING THE INEP METHODOLOGY

Authors

  • Andrea Felippe Cabello Universidade de Brasília (UnB)
  • Tiago Medina Chagas Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57234

Keywords:

Drop out rates, Fail rate, higher education

Abstract

The goal of this study is to analyze how the failure in classes during university affects dropout and completion rates among students at the University of Brasília (UnB) between 2010 and 2019, measured by the indicators proposed by INEP (2017), that is, the rate of cumulative completion, accumulated dropout rate and retention rate, especially failure in clsses taken in the first two years of university. The study is innovative as it uses data from an institution and not just from a single course/major, and it considers academic performance data throughout the course (failures in classes), complementing the analysis typically done by INEP with data from the Census of Higher Education. We concluded that failures effect is very negative for the dropout rate and this effect is greater for those who failed at the beginning of the course.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Felippe Cabello, Universidade de Brasília (UnB)

Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade de Brasília (2007), mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (2010) e doutorado em Economia pela Universidade de Brasília (2012). Atualmente é professor associado da Universidade de Brasília.Professor(a) de Magistério, Superior do Departamento de Economia da FACE.

Tiago Medina Chagas, Universidade de Brasília (UnB)

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Católica de Brasília (2005) , especialização em Engenharia de projetos em Sistema de informação pelo Instituto Científico de Ensino Superior e Pesquisa - UNICESP(2007) e mestrado em Economia pela Universidade de Brasília (2019). Analista de TI da Universidade de Brasília .

References

ALBUQUERQUE FILHO, W. Determinantes da persistência no ensino superior: um estudo sobre trajetórias e metas educacionais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Sociologia. UFMG, 2009.

ASSUNÇÃO, A., PEREIRA, M. e FONSECA, M., “Uma Análise Exploratória Comparativa do Desempenho Acadêmico nas Disciplinas Básicas em um Curso de Engenharia”, In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Belém, 2012.

BAGGI, C. e LOPES, D. “Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica”, Avaliação, vol.16 no.2, Julho 2011.

BRAGA, M., PEIXOTO, M. e BOGUTCHI, T.A “Evasão no Ensino Superior Brasileiro: o Caso da UFMG”, Avaliação – Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior, v. 8, n1. Mar, 2003.

CABELLO, A., IMBROISI, D., FERREIRA, G., ARRUDA, J., FREITAS, S., ALVAREZ, G.. “Formas de Ingresso em Perspectiva Comparada: por que o SISU aumenta a Evasão? O caso da UnB” In: Anais do XIX Coloquio Internacional de Gestión Universitaria, Florianópolis, 2019.

CABELLO, A., IMBROISI, D., FERREIRA, G., ARRUDA, J., FALQUETO, J., ALVAREZ, G.. IMBROISI D. “Evasão no Ensino Superior: Qual Metodologia Adotar? Uma Análise sobre o Efeito de Diferentes Metodologias para a Identificação dos Índices de Evasão no Ensino Superior Brasileiro”, In: Anais do XVIII Colóquio de Gestão Universitária, Loja, Ecuador, 2018.

DIAS, E., THEÓPHILO, C. e LOPES, M. A. S. “Evasão no ensino superior: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros–Unimontes–MG”, Congresso USP De Iniciação Científica Em Contabilidade, p. 1–16, 2010.

FERRAZ, M., JELIHOVSCHI, Ê., SILVEIRA, F. “Análise do desempenho acadêmico do primeiro ano de implantação do sistema de reserva de vagas na UESC”. IN: Anais do SINAPE-Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatístic, 2010.

FREITAS, K. “Alguns estudos sobre evasão e persistência de estudantes”, EccoS Revista Científica, vol. 11, núm. 1, pp. 247-264, enero-junio, 2009.

GILLIOLI, R. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, Sisu e desafios. Brasília: Câmara dos Deputados. 2016.

INEP, Metodologia de Cálculo dos indicadores de Fluxo da educação superior. 2017.

LOBO, M. “Panorama da Evasão no Ensino Superior Brasileiro: Aspectos Gerais das Causas e Soluções”, Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior Cadernos, v. 25, p. 1–23, 2012.

MCMILLAN, J. “Course Change and Attrition from Higher Education”, Higher Education, June, 2005.

MIRANDA JÚNIOR, N., CABELLO, A. e HOFFMANN, V., “A Evasão aparente entre as engenharias sob a ótica da análise de redes sociais” In: Anais do XVII Colóquio de Gestão Universitária, Mar del Plata, 2017.

MIRANDA JÚNIOR, N. e CABELLO, A. “Atratividade de cursos de graduação e a política institucional de mudança de curso: efeito trampolim?” Cadernos Gestão Pública e Cidadania. Março, 2019.

MURPHY, K. “An Analysis of the Retention of First Time Full time Freshmen at a Public Urban University”, In: North East Association for Institutional Research Annual Conference Proceedings (29th, Annapolis, Maryland, November 16-19, 2002). INSTITUTION North East Association for Institutional Research. 2002.

PEREIRA, J. “Uma contribuição para o entendimento da evasão um estudo de caso: Unicamp”, Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 1(2), 1996.

RODRIGUES, R. e CABELLO, A. “Universidade Pública e Desenvolvimento Local: Análise da dispersão geográfica dos ingressantes na UnB de 2002 a 2015”. In: Anais do XVIII Colóquio de Gestão Universitária, Loja, Ecuador, 2018.

SBARDELINI, E. “Identidade profissional e opção universitária”, Psicologia Escolar e Educacional, v. 5, p. 91–93, 6 2001.

SANTOS, A. “Diagnóstico do fluxo de estudantes nos cursos de graduação da UFOP: retenção, diplomação e evasão”, Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; 4(4), 1999.

SANTOS, F., CUNHA, F., FERENC, A., CASSUCE, F. “Determinants for Dropping out in the First Year of Licentiate Degree Courses at the Federal University of Viçosa”, Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 2;20(3):292-301, Oct, 2019.

SILVA FILHO, R., MONTEJUNAS, P., HIPÓLITO, O. E LOBO, M. “A evasão no ensino superior brasileiro”, Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641–659, 2007.

SILVA, F. O Desempenho Acadêmico e o Fenômeno da Evasão em Cursos de Graduação da Área da Saúde. Dissertação de Mestrado. Mestrado em Ciências e Tecnologias em Saúde. UnB, 2016.

SILVA, C., SOUZA, C., LIMA, L., DRUMOND, E., ALMEIDA, F., AZEVEDO, P. “School Evasion in the Brazilian trends: analyzing the vectors that influence students’ decision to interrupt their formative process”. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 5, 4, April, 2018.

SOUZA, M., MÁRTIRES, H., SOUZA, C. “Motivos para evadir da Escola Superior de Educação e Comunicação da Universidade do Algarve/Portugal, segundo os estudantes”, Revista Educação em Questão. 12;56(47):42-68, April, 2018.

VELLOSO, J. “Cotistas e não-cotistas: rendimento de alunos da Universidade de Brasília”, Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, p. 621–644, 2009.

VELLOSO, J. e CARDOSO, C. B. “Evasão Na Educação Superior: Alunos Cotistas ENão cotistas Na Universidade De Brasília”, In: 31a Reunião Anual da ANPEd. Caxambu., p. 1–18, 2008.

Published

2021-05-31

How to Cite

CABELLO, A. F. .; MEDINA CHAGAS, T. FAILURES AND EVASION: AN ANALYSIS USING THE INEP METHODOLOGY. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 98–113, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.57234. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/57234. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

ORIGINAL SCIENTIFIC AVERAGES