A ESCOLA DE APRENDIZES MARINHEIROS DA PARAIBA E OS DISCURSOS EDUCATIVOS SOBRE UM PRÉDIO QUE JÁ NASCEU DOENTE
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.58276Keywords:
Escola de Aprendizes Marinheiros, Edifício Escolar, DisciplinaAbstract
This article aims to investigate how the materiality of the school space interfered in the educational practice of the Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba in the first years of the twentieth century. This institution expanded throughout Brazil still in the Empire with the task of training poor and destitute children in sailors. As a boarding school, it offered a disciplinary routine, providing elementary, nautical and physical education responsible for training the bodies of apprentices. Methodologically, we used the discourse analysis from Michel Foucault (2014) in order to understand the wills of truth contained in the writings about that school. To this end, we analyzed the Copier of Craft Book (1908-1912), which contained complaints made by the school command about the lack of accommodation and a satisfactory environment for educational practices. We appropriated the categories of discipline by Michel Foucault (2018) and space-school by Agustín Escolano (1998), to understand the limitations of the school building and its location. It is concluded that the referred institution looked for ways to improve its facilities and adapted its teaching methods according to the current reality, aiming at the training of sailors in operation.
Downloads
References
BARATA, A. A. Noções elementares de artilharia para aprendizes marinheiros. Rio de Janeiro: Imprensa Naval, 1935.
BRASIL. Decreto n. 6.582, de 1º de agosto de 1907. Rio de Janeiro: Diário Oficial, 3 set. 1907, p. 6567. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-6582-1-agosto-1907-514091-publicacaooriginal-1-pe.html. Acessado em: 26 dez. 2020.
CASTRO, R. A Escola de Aprendizes Marinheiros de Parnaíba. Teresina: Editora Universitária da UFPI, 2013.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Rio de Janeiro: Forense, 2014.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.
FRAGO, Antonio; V. ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: PM&A, 1998.
FERREIRA, C. T,; SOARES JÚNIOR, A. S. As falcatruas de um pintor que se passa por engenheiro: a construção do prédio da Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba. In: XIX Encontro Estadual de História da Paraíba: 25 a 27 de novembro de 2020 (Anais). João Pessoal: CCTA-UFPB, 2021, p. 483-489.
FREIRE, T. P. Militarização infantil e controle social no Maranhão provincial: em busca de pequenos marinheiros para a Armada (1870-1900). 2014. Dissertação (Mestrado em História Social). Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2014.
LIVRO DE COPIADOR DE OFÍCIO. Arquivo da Marinha do Brasil. Rio de Janeiro, 1908-1912.
MEDEIROS, J.E. M. de; LUCAS, J. M. Dicionário biográfico dos médicos da Paraíba. João Pessoa: Grafique, 2014.
REIS, A. Dicionário técnico de Marinha. Rio de Janeiro: [s.n.], 1947.
RODRIGUES, W. Roteiro sentimental de uma cidade. São Paulo: Brasiliense, 1962.
SANTOS, T. L. F.; SOARES JR., A. S. A Escola Aprendizes de Marinheiros da Paraíba: Fabricando o corpo-máquina para a salvação da criança desvalida (1910-1932). In: SOARES JUNIOR, Azemar do Santos; ANDRADE, Vivian Galdino de (org.). A Escrita do Sensível: Experiência, História, Cultura e Práticas Educativas. João Pessoa: Ideia, 2019. p. 51-68.
SANTOS, T. L. F. A Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba e a fabricação de um corpo máquina para a salvação da criança desvalida (1895-1911). Dissertação (Mestrado em História), Centro de Humanidade, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2020.
SILVA, R. M. de C. A prática educativa na Companhia de Aprendizes Marinheiros do Piauí (1874-1915). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal do Piauí. Teresina, 2017.
SOARES JUNIOR, A. S. Physicamente vigorosos: medicalização escolar e modelação de corpos na Paraíba (1913-1942). São Paulo: e-Manuscrito, 2019.
SOARES JUNIOR, A.; CURY, C. “Para formar o viveiro de bons marinheiros”: as Companhias de Aprendizes Marinheiros da Parahyba e do Rio Grande do Norte (1871 – 1890). Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 112-130, 9 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).