CÂNONES E ESPECTROS: FUNDAMENTALISMOS OU INDETERMINAÇÕES NA FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

  • Natália Afonso Araújo Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Bruno Henrique da Silva Souza Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Andreia Aparecida Marin Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60932

Keywords:

Autonomy. Canon. Specters. Pedagogical knowledge.

Abstract

This article discusses issues related to how future teachers deal with the need to construct pedagogical knowledge, usually characterized by some anxiety for finding assumptions and fundamentals translatable into pragmatic developments. The main issue is an opposition between taking theoretical references centered on canons in the field of Education or updating spectralities that can mean constituent contagions. The search for fundamentals and the creation of upgradeable plurivocities are different ways of searching for knowledge that can influence the qualification of teachers. It seems that the consequences of this process are a repeated practice of referentiality or the motivation to reflective and more autonomous reading and writing postures. Theoretical dialogues are established with Merleau-Ponty, Derrida and Rancière, from which the ideas of research such as autonomous work, justice with specters that can return and the update of the defense of autonomy and equality of intellects proposed by Jacotot are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Afonso Araújo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Letras Português/Inglês na Universidade Federal do Triângulo Mineiro e professora de Inglês no Ensino Básico. Uberaba/MG, Brasil

Bruno Henrique da Silva Souza, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduando em Letras - Português/Inglês na Universidade Federal do Triângulo Mineiro e professor de Redação e Inglês no Ensino Básico.

Andreia Aparecida Marin, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Departamento de Educação. Área Filosofia e Educação. Grad. Biologia/USP e Filosofia/UFPR. Dra. Ciências/UFSCar.

References

BERTOLDO, L. A Psicologia da Composição: Uma perspectiva do vazio: Um lançar de olhos sob João Cabral de Melo Neto, 2014. Disponível em http://gefilassessoriacultural.blogspot.com/p/literatura.html, Acessado em 17 de janeiro de 2021.

BOURDIEU, P. Esboço de auto-análise. Trad. Sérgio Miceli. São Paulo: Cia das Letras, 2005.

CARVALHO, A.D. Hermenêutica da educação: um desafio aos cânones epistemológicos das Ciências da Educação. Revista Portuguesa de Pedagogia, ano 40, v.1, p.223-231, 2006.

CASTRO, M. C. O Beethoven de DeNora: o contexto está no texto. Per Musi, Belo Horizonte, n.26, p.77-85, 2012.

DERRIDA, J. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, J. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia M. Rego, Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.

DIAS, F. L. Espectros de Derrida na ficção brasileira contemporânea: 1964 e seus fantasmas consistentes nas obras A resistência, de Julián Fuks, e Lavoura arcaica, de Raduan Nassar. Cadernos literários, n.2, v.1, p. 41-51, 2017.

DUARTE, J. F. Cânone. E-Dicionário de Termos Literários, p.1-9, dez. 2009.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1989.

GOEHR, L. The imaginary museum of musical works. Oxford: Claredon Press, 1992.

KANT, I. Resposta à pergunta: que é esclarecimento? In: ___________. Fundamentação da metafísica dos costumes e outros escritos. São Paulo: Martin Claret, 2002.

LENTINA, A. Editorial. Dossiê Queerizar os cânones luso-afro-brasileiro. Via Atlântica, n.33 p.11-17, jun.2018.

BERTOLDO, L. A Psicologia da Composição: Uma perspectiva do vazio: Um lançar de olhos sob João Cabral de Melo Neto, 2014. Disponível em http://gefilassessoriacultural.blogspot.com/p/literatura.html, Acessado em 17 de janeiro de 2021.

BOURDIEU, P. Esboço de auto-análise. Trad. Sérgio Miceli. São Paulo: Cia das Letras, 2005.

CARVALHO, A.D. Hermenêutica da educação: um desafio aos cânones epistemológicos das Ciências da Educação. Revista Portuguesa de Pedagogia, ano 40, v.1, p.223-231, 2006.

CASTRO, M. C. O Beethoven de DeNora: o contexto está no texto. Per Musi, Belo Horizonte, n.26, p.77-85, 2012.

DERRIDA, J. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, J. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia M. Rego, Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.

DIAS, F. L. Espectros de Derrida na ficção brasileira contemporânea: 1964 e seus fantasmas consistentes nas obras A resistência, de Julián Fuks, e Lavoura arcaica, de Raduan Nassar. Cadernos literários, n.2, v.1, p. 41-51, 2017.

DUARTE, J. F. Cânone. E-Dicionário de Termos Literários, p.1-9, dez. 2009.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1989.

GOEHR, L. The imaginary museum of musical works. Oxford: Claredon Press, 1992.

KANT, I. Resposta à pergunta: que é esclarecimento? In: ___________. Fundamentação da metafísica dos costumes e outros escritos. São Paulo: Martin Claret, 2002.

LENTINA, A. Editorial. Dossiê Queerizar os cânones luso-afro-brasileiro. Via Atlântica, n.33 p.11-17, jun.2018.

MERLEAU-PONTY, M. Conversas. Trad. Fábio Landa; Eva Landa. São Paulo: Martins Fontes, 2004, 79p.

MERLEAU-PONTY, M. Elogio da Filosofia. Trad. A. Braz Teixeira. Lisboa: Guimarães Editores, 1998.

MERLEAU-PONTY, M. A dúvida de Cézanne. In: Textos escolhidos. Col Os Pensadores. Trad. Marilena Chauí. São Paulo: Abril Cultural, 1984. pp 113-126.

MILAN, B. Derrida caça os fantasmas de Marx. Entrevista: Especial para a Folha, de Paris. São Paulo: Folha de São Paulo, 26 de junho de 1994.

MELO NETO, J. C. Psicologia da composição. In: Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

PINTO, N. M. A estranha instituição da literatura no multiverso dos espectros. Alea, Rio de Janeiro, v.17, n.1, pp.114-126, jan-jun 2015.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. São Paulo: Autêntica, 2015.

Published

2021-12-27

How to Cite

AFONSO ARAÚJO, N. .; DA SILVA SOUZA, B. H.; MARIN, A. A. CÂNONES E ESPECTROS: FUNDAMENTALISMOS OU INDETERMINAÇÕES NA FORMAÇÃO DOCENTE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 157–175, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.60932. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/60932. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE