SOCIAL MOVEMENTS AND HIGHER EDUCATION OF WOMEN

EDUCATIONAL JOURNEYS OF ACTIVISTS OF THE COLLECTIVE LUTAS E CORES IN CARUARU-PE

Authors

  • Allene Carvalho Lage UFPE
  • Perycles Emmanoel Macedo UFPE

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.61262

Keywords:

Keywords: higher education, social movements, education.

Abstract

This article intends to identify the main formative elements that contributed for the women activists of the LGBT Fights and Colors Collective to join social movements. In our theoretical framework, we seek to define social movements and show their educational character, we also seek to discuss higher education in Brazil as a teaching modality that focuses on the development of political awareness. The empirical study was elaborated from a qualitative approach, adopted the Extended Case Method and used the semi-structured interview to survey the material that was studied through Content Analysis. The research results show an association relationship between social movements and higher education. They point out that the scientific treatment of political issues, both in social movements and in academia, as well as the encounter with a diversity of ideas in both spaces were the main elements that contributed to these activists joining social movements.                      

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Josué. E. D; BELTRÃO, Kaizô. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas; São Paulo: Editora Autores associados, v. 39, n. 136, p. 125-156, jan./abr. 2009.

BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETO, Andreia. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Cadernos do GEA. Rio de Janeiro. nº 6. p. 1-52, jul./dez. 2014.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo Sexo: a experiência vivida. 3 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 2016.

COSTA, Ana Alice. O Movimento Feminista no Brasil: dinâmica de uma intervenção política Revista Gênero, Niterói: v. 5, n. 2. 2005.

FOUCAULT, Michael. A hermenêutica do sujeito. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes. 2010.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. 3ª ed. Brasília: Liber Livro Editora. 2010.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GISI, Maria Lourdes. A educação superior no Brasil e o caráter desigual do acesso e da permanência. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.17, p. 97-112, jan./abr. 2006.

HAHNER, June. E. Emancipação do sexo feminino: a luta pelos direitos da mulher no Brasil. 1850-1940. Florianópolis: Ed. Mulheres; Santa Cruz do Sul: UDINESC, 2003.

LAGE, Allene. Desdobramentos da educação superior da mulher dentro dos movimentos feminista e LGBT. Percursos políticos e pedagógicos de ativistas da Marcha Mundial das Mulheres e do Lutas e Cores em Caruaru – PE: 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/projetoPesquisa/viewProjetoPesquisa.xhtml?popup=true&idProjeto=560158. Acesso em: 15/09/2021.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias.13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

PICOLLOTTO, Everton Lazzaretti. Movimentos sociais: abordagens clássicas e contemporâneas. Revista Eletrônica de Ciências Sociais. Juiz de Fora, nº 2. Jan. 2007.

PINTO, Céli Regina Jardin. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo – SP; Fundação Perseu Abramo, 2003.

RAGO, Margareth. Epistemologia Feminista, Gênero e história. In: PEDRO, J; GROSSI, M. (orgs). Masculino, Feminino, Plural. Florianópolis: Ed. Mulheres,1998.

SANTOS, Boaventura. Conflitos urbanos no Recife: o caso “Skylab”. Revista Críticanº11, maio, Coimbra, 9-59, 1983.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol.20, p.71-99, Jul/dez, 1995.

SILVA, Maria Salete da. Democracia e sujeito: uma relação indissociável na obra de Alain Touraine. Emancipação, Ponta Grossa: v. 8 n. 2. p. 21-34, 2008.

STRECK, Danilo. Movimentos sociais: abordagens clássicas e contemporâneas. In: Periódico do Mestrado em Educação UCDB, nº 22, jul/dez 2006, Série Estudos, Campo Grande, p. 99- 111.

TOURAINE, Alain. Na fronteira dos movimentos sociais. Sociedade e Estado, Brasília, nº1, p. 17-28, jan./abr. 2006.

Published

2022-04-05

How to Cite

CARVALHO LAGE, A. .; MACEDO, P. E. SOCIAL MOVEMENTS AND HIGHER EDUCATION OF WOMEN: EDUCATIONAL JOURNEYS OF ACTIVISTS OF THE COLLECTIVE LUTAS E CORES IN CARUARU-PE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 1–20, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.61262. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/61262. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

RESEARCH REPORTS