ENSINO SOLIDÁRIO

Authors

  • Almiro Schulz Universidade Federal de Goiás
  • Enilson Macedo Ferreira CEPAE/UFG Mestrando
  • Samanta Aguiar Rodrigues da Silva Sousa

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.61597

Keywords:

: Teaching; Solidarity; Scheler; Didactics

Abstract

Writing about education may be repetitive and fail to awaken any interest; however, the aim of this paper is to address the problem of the relationship between education and solidarity with the aim of presenting the concept of solidarity according to Scheler and the possibility of experiencing acts of education with solidarity. The term “solidarity” has been conceptualized in various ways, and it may be practiced with different motivations. This text is the result of studies regarding solidarity from the writings of Scheler and of Freire and also regarding didactics understood as the “art of teaching”. According to Scheler, solidarity occurs in the relationship between “acts of the individual” and “acts of the collective” in the sphere of lived experience of the collective community. Since didactics is not restricted to action through mere instrumentalization but is rather a political act that attributes value, education with solidarity may occur under specific circumstances in a relationship of co-responsibility between the teacher and the learner, mediated by a passion for knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

ARISTÓTELES. A Política. Série filosofar. Tradução Nestor Silveira Chaves. Escala Educacional. São Paulo, 2006.

COMÉNIO, João Amós. Didática Magna. 3. ed. Lisboa: Fundação Caloute Guilbenkian, 1985.

FREIRE, Nita; OLIVEIRA, Walter Ferreira de. (orgs.). Pedagogia da solidariedade. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FROMM, Erich. A revolução da esperança – por uma tecnologia humanizada. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

KLAUS, Leila Rosibeli. Abordagem fenomenológica da antropologia filosófica: pessoa e espírito em Max Scheler. Santa Maria: Universidade federal de Santa Maria, 2014.

LIBÂNIO, José Carlos. Didática. 28. ed. São Paulo: Cortez editora, 2008.

PEREIRA, Rosane Maria Batista. O sistema ético-filosófico dos valores em Max Scheler. Porto Alegre: EST Edições, 2000.

PECORARI, Francisco. O personalismo ético e solidário de Max Scheler e o pluralismo contemporâneo. Perspectiva Filosófica, v. IX, n. 17, jan./jun. 2002, p. 107-125.

SARTRE, Jean Paul. O Ser e o Nada – Ensaio de Ontologia Fenomenológica. Tradução de Paulo Perdigão. 24. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

SCHELER, Max. Ética, II. Buenos Aires: Revista de Occidente Argentina, 1948.

SCHELER, Max. Esencia y formas de la simpatia. Buenos Aires: Editorial Losada, S.A.1950.

SCHELR, Max. A posição do homem no cosmos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

SCHULZ, Almiro. Max Scheler “in foco”. Curitiba: CRV, 2020.

Published

2022-08-31

How to Cite

SCHULZ, A.; MACEDO FERREIRA, E. .; AGUIAR RODRIGUES DA SILVA SOUSA, S. ENSINO SOLIDÁRIO. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 1–19, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n2.61597. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/61597. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE