THE PAULO FREIRE METHOD OF LITERACY IN 40 HOURS IN ANGICOS:

WHAT BRAZILIAN NEWSPAPERS SAY (1962-1964)

Authors

  • INGRID DANIELA FERNANDES DA SILVA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE https://orcid.org/0000-0001-9274-0652
  • MEDEIROS NETA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Keywords:

Paulo Freire Method, Literacy for youth and adults, 40 hours of Angicos, Newspaper, Paulo Freire

Abstract

The objective is to analyze the representations of Paulo Freire's adult literacy method in the 40 hours in Angicos/RN, based on Brazilian newspapers, in a time frame from 1962-1964. Enunciated as a milestone in the history of Brazilian education, this experience, which is close to the sixty-year old, is known worldwide as "The 40 hours of Angicos", being identified as synonymous with one of the most successful experiences in the history of Youth and Adult Education, resulting in in the literacy of 300 people in 40 hours. Methodologically, this is a documental research, and for this, Brazilian newspapers available at Hemeroteca Digital Brasileira, of the National Library Foundation (BNDigital), were used, in which Luca (2006) and Zicman (1985) contributed to the understanding of periodicals from the press as a source. The research is situated in the field of the history of education, notably in the dimension of cultural history according to Chartier (1990). We conclude that the emphasis of this work was centered on the Paulo Freire Literacy Method for Youth and Adult Education and on the reminiscences of Brazilian newspapers (1962 to 1964), thus contributing to the epistemological field of the history of youth and adult education in Brazil. Through the research, it was possible to identify and map representations around the Paulo Freire method of literacy and its application in Angicos, as well as the author of the method. Thus, corroborating the construction and manifestation of memories of youth and adult education in the process of reframing the culture of liberation of a people, through education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

INGRID DANIELA FERNANDES DA SILVA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

MEDEIROS NETA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Doutorado em Educação, mestrado em História e graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista Produtividade em Pesquisa - PQ 2/CNPq. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). 

References

BARROS, José D.’Assunção. História Cultural e a Contribuição de Roger Chartier. Diálogos, v. 9, n. 1, p. 125-141, 2005. Disponível em : http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/41422. Acesso em : 15 Jul 2021

BNDIGITAL, Fundação Biblioteca Nacional. Disponível em : https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/ Acesso em: 24 Jun 2021.

BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. Historia digital: reflexiones de la Hemeroteca Digital Brasileña y el uso de CAQDAS en la reelaboración de la investigación histórica. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 33, n. 69, p. 196-219, 2020. Disponível em : https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-21862020000100196&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em : 27 Jul 2021.

CARVALHO, Maria Elizete Guimarães; DA CRUZ BARBOSA, Maria das Graças. Memórias da educação: A alfabetização de jovens e adultos em 40 horas (Angicos/RN, 1963). Revista HISTEDBR On-Line, v. 11, n. 43, p. 66-77, 2011.

CPDOC, FGV. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. Programa Nacional de Alfabetização. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em : http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/programa-nacional-de-alfabetizacao-pna. Acesso em : 08 Ago 2021.

DOMINGOS, Charles Sidarta Machado. Quando éramos “irreconhecivelmente inteligentes”: o nacionalismo dos primeiros anos 60 no Brasil. Diálogos, Maringá, v. 1, n. 1, p. 381-400, 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/35958/18579. Acesso em: 31 Mai. 2021.

GERMANO, José Willington. As quarenta horas de Angicos. Educação & Sociedade, v. 18, n. 59, p. 391-395, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73301997000200009&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 03 Jun 2021.

GIANELLI, Carlos Gregório dos Santos. O acervo digitalizado da Revista do Rádio na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional: Reflexões e usos da História Digital no tempo presente. Escritas. Vol.8, n.2, 2016. Disponível em : https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/2452/9389. Acesso em : 30 Jul 2021.

GUERRA, Marcos. A experiência de Angicos. Em Aberto, v. 26, n. 90, 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485895/Sobre+as+40+horas+de+Angicos%2C+50+anos+depois/a4007d57-b371-49e2-bd01-6af8ed570482?version=1.3 Acesso em: 06 Jun 2021.

LUCA, T. R. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2006. p. 111-153. Disponível em : http://gephisnop.weebly.com/uploads/2/3/9/6/23969914/fontes_historicas_carla_bassanezi_pinsky.pd. Acesso em : 19 Jul 2021.

SILVA, Nelson. Plano que começa dia 20 vai alfabetizar 400 mil adultos. Última Hora. Rio de Janeiro, 11 Mar 1964. Disponível em : http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=386030&pesq=%22M%C3%A9todo%20Paulo%20Freire%20de%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%22&pasta=ano%20196&pagfis=97968 Acesso em 01 Jul 2021.

TOLEDO, C. de A. A. de; SKALINSKI JUNIOR, O. A imprensa periódica como fonte para a história da educação: teoria e método. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 12, n. 48, p. 255–268, 2013. DOI: 10.20396/rho.v12i48.8640020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640020. Acesso em: 31 jul. 2021.

ZICMAN, Renée Barata. História através da imprensa: algumas considerações metodológicas. Projeto História: revista do programa de estudos pós-graduados de história, v. 4, 1985. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/download/12410/8995. Acesso em: 24 Jun. 2021.

Published

2022-11-11

How to Cite

FERNANDES DA SILVA, I. D.; MORAIS DE MEDEIROS NETA, O. THE PAULO FREIRE METHOD OF LITERACY IN 40 HOURS IN ANGICOS: : WHAT BRAZILIAN NEWSPAPERS SAY (1962-1964). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 3, p. e-rte313202209, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/61607. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático – A contribuição do Legado de Paulo Freire para as experiências