A PARALLEL BRAZIL: EDUCATIONAL CHALENGES ON THE SENSES OF HISTORY AND OF PRESENT TIMES
DISPUTAS EDUCACIONAIS PELOS SENTIDOS DA HISTÓRIA E DO TEMPO PRESENTE
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70688Keywords:
Parallel Brazil, Critical Theory of Education, Culture of Right WingAbstract
The media producer Parallel Brazil promises to provide orientation to current socio-historical-political panorama be undestood by its spectators. In times of intense expansion of the internet and the assimilation of the screen as a medium between subject and object, it proposes digital entertainment for educating the nation for private and public lives. Observing it as a paradigmatic point of the process of ascension of a (extreme) right culture in recent years, this paper analyzes the meaning that Parallel Brazil proposes, even not recognizing it, which is the dispute for hegemony in the direction of contemporary society, defending Authoritarian guidelines in politics, neoliberals in the economy and reactionary in customs. It is concluded that entertainment in this case is, contrary to the relaxation it promises, the domination of the senses and the thought by an artifact that does not come out of the always repeated circle of the cultural industry.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Das Schema der Massenkultur. Gesammelte Schriften 3. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997a.
ADORNO, Theodor W. Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
ADORNO, Theodor W. Kultur und Verwaltung. Gesammelte Schriften 8. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997b.
ADORNO, Theodor W. Negative Dialektik. Gesammelte Schriften 6. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997c.
ADORNO, Theodor W. Theorie der Halbbildung. Gesammelte Schriften 8. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997d, p. 93-12.
Adorno, Theodor W.: Antisemitismus und faschistische Propaganda [1943], in: Simmel, Ernst: Antisemitismus. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2002, p. 148-161.
AMORIM, Lucas. Com 500 mil asssinantes, Brasil Paralelo quer evitar polêmicas e sonha ser “a Disney brasileira”. 17 fev de 2023. Disponível em: https://exame.com/negocios/com-500-mil-assinantes-brasil-paralelo-quer-evitar-polemicas-e-sonha-ser-a-disney-brasileira/. Acesso em: 16 mai de 2024.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2022.
BALLOUSSIER, Anna Virgínia. O púlpito: fé, poder e o Brasil dos evangélicos. São Paulo: Todavia, 2024. 208 p.
BENJAMIN, Walter. Der Erzähler. Betrachtungen zum Werk Nikolai Lesskows. Gesammelte Schriften 2-2. Suhrkamp, Frankfurt, 1977, p. 438-465.
BRASIL PARALELO. 5 clássicos da literatura mundial que podem mudar sua vida. 2023a. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/noticias/5-classicos-da-literatura-mundial-que-podem-mudar-sua-vida#:~:text=A%20m%C3%BAsica%20que%20algu%C3%A9m%20escuta,mais%20ousadas%20da%20Brasil%20Paralelo. Acesso em: 29 jun. de 2024.
_____. 6 documentários brasileiros que são referência nacional. 17 mai de 2022a. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/artigos/documentarios-brasileiros. Acesso em: 16 mai de 2024.
_____. Como são feitas as inventigações criminais na BP? Veja entrevista de bastidores com Zingano. 2022b. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/noticias/como-sao-feitas-investigacoes-criminais. Acesso em: 30 jun. de 2024.
_____. Consequências do movimento feminista – entenda como o feminismo inverteu a cultura ocidental. 2022c. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/artigos/consequencias-do-movimento-feminista?utm_medium=artigos. Acesso em: 29 jun. de 2024.
_____. Escola da família, o suporte para os pais que desejam criar um legado. 2023b. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/artigos/conheca-a-escola-da-familia-o-suporte-para-os-pais-que-desejam-criar-um-legado. Acesso em: 29 jun. de 2024.
______. O que é relativismo moral? É uma filosofia ou a negação dela? 2021. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/artigos/relativismo-moral?utm_medium=%2Fartigos%2Fconsequencias-do-movimento-feminista. Acesso em: 16 mai de 2024.
______. Pátria Educadora, O fim da história - capítulo 1, filme completo. YouTube, 31 mar de 2020a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EU5sAWPKgMc.
______. Pátria Educadora, Guerra contra a inteligência - capítulo 3, filme completo. YouTube, 31 mar de 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yJunMvIFtxI.
______. Pátria Educadora, Pelas barbas do profeta - capítulo 2, filme completo. YouTube, 31 mar de 2020c. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UPDjFGGN2w0
______. Pelo segundo ano consecutivo a Revista Forbes destaca a Brasil Paralelo em seu ranking de sociedades pró-livre mercado. 2024. Disponível em: https://www.brasilparalelo.com.br/noticias/pelo-segundo-ano-consecutivo-a-revista-forbes-destaca-a-brasil-paralelo-em-seu-ranking-de-sociedades-pro-livre-mercado. Acesso em: 16 mai de 2024.
CARVALHO, Luiz Maklouf. O cadete e o capitão: a vida de Jair Bolsonaro no quartel. São Paulo: Todavia, 2019
CHADE, Jamil; FIBE, Cristina. Maria da Penha terá proteção do Estado após ameaças da extrema direita. 2024. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/jamil-chade/2024/06/07/maria-da-penha-tera-protecao-do-estado-apos-ameacas-da-extrema-direita.htm. Acesso em: 30 jun. de 2024.
CHAFUEN, Alejandro. The 2023 ranking of free-market think tanks and organizations measured by social media impact. 7 jun de 2023. Disponível em: https://www.forbes.com/sites/alejandrochafuen/2023/06/07/the-2023-ranking-of-free-market-think-tanks-and-organizations-measured-by-social-media-impact/?sh=305c6b0e61c8&utm_medium=%2Fnoticias%2Fpelo-segundo-ano-consecutivo-a-revista-forbes-destaca-a-brasil-paralelo-em-seu-ranking-de-sociedades-pro-livre-mercado. Acesso em: 16 mai de 2024.
CLAUSSEN, Detlev. Im Zeitalter globaler Gleichzeitigkeit. Kritische Theorie der Gegenwart. Kritiknetz – Zeitschrift für Kritische Theorie der Gesellschaft, 2013. (https://www.kritiknetz.de/images/stories/texte/Claussen_Globale_Gleichzeitigkeit_Berlin_2013.pdf) Acesso em 26/06/2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: Os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialektik der Aufklärung: philosophische Fragmente. In: Gesammelte Schriften (Adorno). Frankfurt: Suhrkamp, 1997.
JESI, Furio. Cultura de direita. Tradução: António Guerreiro. São Paulo: Âyiné, 2022.
LOURENÇO, Nubia Almeida; VAZ, Alexandre Fernandez. Movimento Escola sem Partido: anti-iluminismo, heteronomia, exclusão. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 17, n. 36, p. e18379, 2024.
MARCUSE, Herbert. One dimensional man: Studies in the ideology of advanced industrial Society. 2. ed. Londres/New York, Routledge,1991.
MARCUSE, Herbert. Counterrevolution and Revolt. Boston: Beacon Press, 1972.
O GLOBO. Direito de resposta Brasil Paralelo. Disponível em: https://oglobo.globo.com/politica/direito-de-resposta-brasil-paralelo-23761972. 2019. Acesso em: 26 set, de 2023.
OXFORD. Oxford languages and Google. Disponível em: https://languages.oup.com/google-dictionary-pt/. Acesso em: 16 mai. de 2024.
PALHARES, Isabela. Além de vídeo do MBL, gestão Tarcísio usa texto do Brasil Paralelo em material didático. Folha de São Paulo, 06 de maio de 2024. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2024/05/alem-de-video-do-mbl-gestao-tarcisio-usa-texto-do-brasil-paralelo-em-material-didatico.shtml.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. 294 p.
TÜRCKE, Christoph. Hyperaktiv!: Kritik der Aufmerksamkeitsdefizitkultur. Munique, C.H.Beck, 2012. 123 p.
VAZ, Alexandre Fernandez. Notas sobre um conceito que não se cansa: revistando Teoria da semiformação, de Theodor W. Adorno. Conferência no evento O potencial educativo da Teoria Crítica: 30 anos de vida e de formação. 28/09/2021 (https://forms.gle/x7BkbcTxP2ezyUA2A).
VAZ, Alexandre Fernandez. De uma agenda regressiva: O movimento Escola Sem Partido e o espírito do tempo. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 17, p. e4551063, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).