Methodological processes and didactic perspectives for the practice of the Horn from “Prá se Gostar de Tocar Trompa – 18 Estudos Concertantes para Trompa Solo”
Keywords:
Horn, Instrumental Practice, Creativity, Estudos Concertantes para Trompa SoloAbstract
This paper is based on the analysis of the unpublished material composed by the horn player xxxx xxxxxxx. The material is entitled “Prá se Gostar de Tocar Trompa – 18 Estudos Concertantes para Trompa Solo”. From the analysis we proposed methodological guidelines for musicians who seek to develop technical-interpretative skills that in many cases are not contemplated with more emphasis on traditional instrumental teaching, especially related to creative aspects. The focus was on the horn player's learning processes, however, methodologically, it is possible to apply the proposed parameters in the practice of other instruments. The theoretical foundation consists of studies that problematized technical-interpretative aspects of the Horn, which were used to support the analysis of the studies. In addition to the bibliography used, an interview was made with the author of the analyzed material.
Downloads
References
FEITOSA, Radegundis Aranha Tavares. O ensino de trompa: um estudo dos materiais didáticos utilizados no processo de formação do trompista. João Pessoa. 2013. 115f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
FEITOSA, Radegundis Aranha Tavares. Música brasileira popular no ensino da trompa: Perspectivas e possibilidades formativas. 2016. 167p. Tese (Doutorado em Música). Centro de comunicação turismo e artes. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2016.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento de Cultura. 9ª ed ver. E atual. São Paulo/ Editora Perspectiva, 2019.
LIMA, André Cunha. A trompa e a música brasileira popular na Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2018. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2018.
MAFFIOLETTI, Leda. Aprendizagens sociais propiciadas pela música na infância. Educação Musical Infantil. Salvador: PPGMUS/UFBA, pp.60-73, 2011.
SANTIAGO, Diana. Memória e Aprendizado musical: a Psicologia Cognitiva na Sala de Aula, p. 115-144.Trânsito entre fronteiras na Música. Belém/Editora PPGARTES, 2013.
SILVA, Robson Gomes da. Obras para trompa compostas por Marcílio Onofre e Orlando Alves: Características técnico-interpretativas e direcionamentos pedagógicos. 2018. 144p. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2018.
SOARES, Adalto. Orquestra de metais Lyra Tatuí: a trajetória de uma prática musical de excelência e a incorporação de valores culturais e sociais. 2018. 253p. Tese (Doutorado em Música). Escola de Música. Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2018.
SOARES, Lucca Zambonini. Balada para Trompa em Fá e Piano de Almeida Prado. Edição crítica e preparação técnica. 2018. 195p. Tese (Doutorado em música) Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 2017.