The impact of organizational communication on society:
analytical categories for critical studies
Keywords:
organizational communication, Critical discourse analysis, business organizations, impacts on societyAbstract
This article presents a theoretical reflection aimed at identifying analytical categories provided by
Critical Discourse Analysis for studies examining the impacts of organizational communication on
society. The bibliographic review addresses organizational communication, the positioning trends of organizations as reflected in market studies, and the conceptual dimensions of power, discourse, and ideology. As a result, characteristics for analyzing communication strategies are identified, considering the discursive dynamics of organizations.
Downloads
References
BARROS, S. M.. Bases filosóficas da análise de discurso crítica. In: BATISTA JR., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F.. Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018, p.36-47.
COOREN, F. et al. Communication, Organizing and Organization: An Overview and Introduction to the Special Issue. Organization Studies, v.32, n. 9, p.1149-1170, 2011. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0170840611410836. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. Estudo Global Edelman Trust Barometer. 2018a. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/trust-barometer-2018. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. Estudo Global Edelman Earned Brand. 2018b. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/earned-brand-2018. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. Estudo Global Edelman Trust Barometer. 2019a. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/trust-barometer-2019. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. In brand we trust? 2019b. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/in-brands-we-trust-2019. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. Estudo Global Edelman Trust Barometer. 2020a. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/edelman-trust-barometer-2020. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELMAN. Relatório especial: confiança nas marcas. 2020b. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/edelman-trust-barometer-2020. Acesso em: 05 jul. 2024.
EDELAMAN. Estudo Global Edelman Trust Barometer. 2022. Disponível em: https://www.edelman.com.br/edelman-trust-barometer-2022. Acesso em: 05 jul. 2024.
FRANÇA, V. V.. Sujeitos da Comunicação, Sujeitos em Comunicação. In: GUIMARÃES, C.; FRANÇA, V. (Orgs.). Na mídia, na rua: narrativas do cotidiano. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p.61-88.
IHLEN, Ø.; VAN RULER, B.. Introduction: Applying social theory to public relations. In: IHLEN, Ø.; VAN RULER, B.; FREDRIKSSON, M. (Eds.). Public relations and social theory: Key figures and concepts. New York: Routledge, 2009, p.1-20.
IHLEN, Ø.; VERHOEVEN, P.. Organization-society relationship. In: SCOTT, C. R. et al. The International Encyclopedia of Organizational Communication. John Wiley & Sons, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1002/9781118955567.wbieoc157. Acesso em: 05 jul. 2024.
KOSCHMANN, M.. What is Organizational Communication? United States: Department of Communication, University of Colorado Boulder, 2012.
MUMBY, D. K.; STOHL, C.. Disciplining Organizational Communication Studies. Management Communication Quarterly, v. 10, n.01, p.50-72. Sage Publications, 1996. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/247741881_Disciplining_Organizational_Communication_Studies. Acesso em: 05 jul. 2024.
SARTOR, B. A.. O poder corporativo na perspectiva da democracia e do interesse público. In: MANIERI, T.; MARQUES, A.. Comunicação e poder organizacional: enfrentamentos discursivos, políticos e estratégicos. Goiânia: Gráfica UFG, 2018. p.138-152.
VAN DIJK, T. A.. El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea Digital, 1, 18-24, 2002. Disponível em: https://atheneadigital.net/article/download/n1-van/22-pdf-es. Acesso em: 05 jul. 2024.
_____. Discurso e poder. São Paulo: Contexto, 2008.
_____. Discurso-cognição-sociedade: estado atual e perspectivas da abordagem sociocognitiva do discurso. Letronica, Porto Alegre, v. 9, n. esp. (supl.), s8-s29, nov. 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/23189. Acesso em: 05 jul. 2024.
VAN RULER, B.; VERCIC, D.. Perspectivas europeias das relações públicas. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo (SP), a. 24, n. 39, p. 155-172, 2003.
_____. Reflective Communication Management: Future Ways for Public Relations Research. In: Annals of the International Communication Association, v.29, n.01, p.239-274, 2005. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23808985.2005.11679049. Acesso em: 05 jul. 2024.
WODAK, R.. Do que trata a ACD - Um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. Linguagem em (Dis)curso - LemD, v. 4, n.esp, p. 223-243, 2004. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/download/297/313. Acesso em: 05 jul. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariana Carareto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).