The public relations and narrative tools in the platform capitalism:

a study about ideology and social responsibility discourse

Authors

  • Felipe Matsuoka Ortega de Araújo
  • Rodolfo Rorato Londero Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Digital platforms, World of work, Subsumption of labour, Ideology, Public Relations

Abstract

The study analyzes Public Relations in platform capitalism, considering the intermediary of opposing interests inherent to the function. Hypothetically, the logic of capital generates inevitable antagonism of interest between classes, leaving PR to play an ideological role in communication between organizations and workers, resulting in subjective suffering. This process is mediated by digital platforms, which influence both public charges and communication. Considering the climate and economic crises on a global scale, the social responsibility agenda is highlighted in platformed media, increasing the demand for narratives on the topic. This literature review is justified by the need to understand digital mediation in the perception of social responsibility, its possibilities, and the subjective impacts on professionals, highlighting the importance of a critical approach to the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALDI, Luiz Agostinho de Paula. A categoria ideologia em Marx e a questão da falsa consciência. Revista Katálysis, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p631. Acesso em: 23 jun. 2024.

FRANÇA, Fábio. Subsídios para o estudo do conceito de relações públicas no Brasil. Póscom-Umesp, São Bernardo do Campo, a. 24, nº. 39, p.127-154, 1o. sem. 2003.

GRAEBER, David. Bullshitjobs. A Theory. Estados Unidos: ALLEN LANE, 2018.

MARX, Karl. O Capital: Livro 1. São Paulo: Boitempo, 2013.

OLIVEIRA, Paulo Roberto. Narrativas em comunicação organizacional e as interações com a memória. Jornal de Comunicação, ano 1, n. 1, p. 101-104, jul.-dez. 2012.

PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Relações públicas no modo de produção capitalista. 4. ed. São Paulo: Summus, 2004.

SILVA, Liliane. Relações Públicas e Sustentabilidade Empresarial no Brasil: Uma Análise a Partir das Diretrizes Atuais ESG e Agenda 2030. p. 114. Dissertação de Mestrado – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.

VALENTE, Jonas. Tecnologia Informação e Poder: Das Plataformas Online aos Monopólios Digitais. p. 359. Tese de Doutorado – Universidade de Brasília, Brasíli, 2019.

Published

2024-11-18

How to Cite

FELIPE MATSUOKA ORTEGA DE ARAÚJO; RORATO LONDERO, R. The public relations and narrative tools in the platform capitalism: : a study about ideology and social responsibility discourse. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/70951. Acesso em: 19 nov. 2024.