O processo de interdiscursividade entre artes: literatura e cinema
Keywords:
Discourse interchangeability, Images, Words, SettingAbstract
Nowadays a field of research that is becoming consistent and systematic into the literary studies, as a result of the interlacement of different types of aesthetic languages is Discourse interchangeability among works of art. Thus in our days the appearing of works, which analyze the way how literature deals with other artistic manifestations has become much more common as in the case of cinema and painting. This process, which some people call transposition or adaptation such as the case of cinematographic work which is based upon a book, is much more than simply changing a medium by another. Such a process is configured mainly as a transformation of determined aspects from an aesthetic system to another, or even as a creation of a new work. In this text we try to show although in a not so deep way, some approaches which evidence this interlacement among arts.
Downloads
References
ADORNO, T. W. A indústria cultural. In: COHN, G. (Org.). Theodor W. Adorno – sociologia. São Paulo: Ática, 1986.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: LIMA, Luis Costa. Teoria da cultura de massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
BERNARDET, Jean-Claude. O autor no cinema. São Paulo: EDUSP, 1994.
BETTON, Gérard. Estética do cinema. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
BLAND, D. S. Background description in the novel. In: STEVICK, Philip (ed). The theory of the novel. New York: The Free Press, 1967.
CANDIDO, Antonio. Degradação do espaço. In: O discurso e a cidade. São Paulo: Ed. Livraria Duas Cidades, 1993.
CHATMAN, Seymour. “What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice-Versa)”. In: MAST, Gerald et al. (eds.) Film theory and criticism. Oxford: Oxford University Press, 1992.
CHATMAN, Seymour. Coming to terms: the rhetoric of narrative in fiction and film. Ithaca and London, Cornell University Press, 1993.
CORSEUIL Anelise R. Literatura e Cinema. In: Bonnici, Thomas & Zolin, Lúcia Osana. (orgs.) Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2003.
COSTA, A. Compreender o cinema. Trad. Nilson M. Louzada. Rio de Janeiro: Globo, 2003.
DOANE, Mary Ann. A voz do cinema: a articulação corpo e espaço. In: XAVIER Ismail (org.) A experiência do cinema: antologia. São Paulo : Ed Graal. 2003.ECO, Umberto. A diferença entre livro e filme In: www.revistaentrelivros.com.br. Acesso em Nov. de 2005.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
EPSTEIN, Jean. O cinema e as letras modernas. Trad. Marcelle Pithon. In: XAVIER, Ismail (Org.) A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1991.
FABRIS, Annateresa. A imagem como realidade: uma analise de Blow-up. In: FABRIS, M et alli (orgs.). Estudos socine de cinema ano III. Porto Alegre: Sulina, 2003.
GANCHO, C. V. Como analisar narrativas. São Paulo: Ática, 2003.
GOMES, Paulo Emilio Salles. A personagem cinematográfica. In: CANDIDO, Antonio et alli. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2002.
JOHNSON, Randal. Literatura e cinema – Macunaíma: do modernismo na literatura ao cinema novo. São Paulo: T. A. Queiroz, Editor, 1982.
LEITE, Sidney Ferreira. O cinema manipula a realidade?. São Paulo: Paulus, 2003.
LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976, Col. Ensaios 20.
MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Brasiliense, 2003.
MARTINEZ, Cristiano Monteiro. Imagens do cárcere: do texto literário à leitura cinematográfica.
UFPR, Curitiba: Dissertação de mestrado, 2002. McFARLANE, Brian. Novel to film: Introduction to the theory of adaptation. Oxford, Clarendon Press, 1996 METZ, Chistian. A significação no cinema. Trad. Jean-Claude Bernardet. São Paulo: Perspectiva, 1977.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Ed. Cultrix, 2000.
OLIVEIRA, Marinyze das Graças Prates de. ...E a tela invade a página: laços entre literatura e cinema em João Gilberto Noll. UFBA, Salvador: Dissertação de mestrado, 1996.
PELLEGRINI, Tânia. Narrativa verbal e narrativa visual : possíveis aproximações. In : _________ et alli. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac e Instituto Itaú cultura, 2003.
SANTOS, Luis Alberto Brandão. Sujeito, tempo e espaço ficcionais: introdução à teoria da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
TURNER, Graeme. Cinema como prática social. São Paulo: Summus, 1997.
VANOYE, Francis & GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.
VIDAL, Gore. Quem faz o cinema?, In: De fato e de ficção: ensaios contra a corrente. Trad. Heloísa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.