Irmãs de sangue, rivais (sem sempre) no amor: a solidariedade anunciada em Os sete Gatinhos

Authors

  • Valéria Andrade

Keywords:

Love triangular relationship, sister, solidarity among women, Guilhermina Rocha, Nelson Rodrigues

Abstract

Volúpia and Os sete gatinhos, plays written by Guilhermina Rocha and Nelson Rodrigues respectively, both deal with a love triangular relationship between a man and two sisters, bringing to light questions connected to the rivalry and/or solidarity among women. The purpose of the present text is to discuss these topics by taking into account the tensions experienced by women in response to moral/sexual contradictions that position them as potential enemies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Júlia Lopes de. A herança. Jornal do Commercio, 1909.

_____. Teatro. Porto: Renascença Portuguesa, 1917.

ANDRADE, Valéria. Guilhermina Rocha. In: MUZART, Zahidé Lupinacci (Org.). Escritoras brasileiras do século XIX. Vol. II. Florianópolis: Mulheres/EDUNISC, p. 1075-1103, 2004.

MACIEL, Diógenes André Vieira; ANDRADE, Valéria (Orgs.). Dramaturgia fora da estante. João Pessoa: Idéia, 2007.

BASSANEZI, Carla. Mulheres dos Anos Dourados. In: PRIORE, Mary Del (Org.). São Paulo: Contexto, 1997, p. 607-639.

BESSE, Susan K. Crimes passionais: a campanha contra os assassinatos de mulheres no Brasil: 1910- 1940, Revista Brasileira de História (A mulher no espaço público), São Paulo, v. 9, n. 18, p. 181-197, 1989.

CORRÊA, Mariza. Os crimes da paixão. São Paulo: Brasiliense, 1981.

COSTA, Rachel de Hollanda. E por falar de flores e espinhos... uma linguagem de amor e sedução”. In: SIQUEIRA, Elizabeth S. et al. Um discurso feminino possível. Pioneiras da imprensa em Pernambuco (1830-1910). Recife: Ed. UFPE, 1995.

MAGALDI, Sábato. Nelson Rodrigues: dramaturgia e encenações. São Paulo: Perspectiva, 1992.

ROCHA, Guilhermina. Volúpia: drama em três atos. Rio de Janeiro: Pimenta de Mello, 1914.

RODRIGUES, Nelson. Teatro completo: volume único. Organização geral e prefácio, Sábato Magaldi. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

SOUTO-MAIOR, Valéria Andrade. Entre/linhas e máscaras. A formação da dramaturgia brasileira de autoria feminina no Brasil do século XIX. 2001. Tese (Doutorado em Letras). Programa de Pós- Graduação em Letras, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba.

VASCONCELOS, Eliane. “Não as matem”. In: XAVIER, Elódia (Org.). Anais do VI Seminário Nacional Mulher e Literatura. Rio de Janeiro: NIELM/UFRJ, 1996, p. 200-207.

Published

2007-01-01