Facets of user experience applied to cookie banners

Authors

  • Dayane Oliveira Martins Universidade Estadual Paulista
  • Cecilio Merlotti Rodas Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Ricardo César Gonçalves Sant'Ana Universidade Estadual Paulista

Keywords:

Cookies;, facets of user experience, banner de cookies

Abstract

One of the tools used to collect data, including personal data, from users of electronic sites are the so-called cookies, whose purpose is (or should be) presented to users through cookie banners. The lack of effective transparency on the part of website owners prevents users from having clear, precise and easily accessible information about the treatment operations carried out with the data collected through cookies, generating informational asymmetry, an object of study in Information Science. User experience techniques, such as Morville's user experience facets, should be applied, aiming at reducing information asymmetry. The present work seeks to demonstrate how the facets of user experience, advocated by Morville (2004), can be applied in the construction of cookie banners. In addition, the present work also investigated the level of adherence to the user experience facets of Morville, by the 10 (ten) most accessed electronic sites in Brazil, in 2022. For this purpose, the present research used a qualitative analysis of bibliographic character, as well as looking for the most accessed electronic sites in Brazil, evaluating: i. the presence of cookie banners; ii. the level of adherence of the user experience facets to full, partial, and zero. Of the 10 (ten) sites evaluated, 3 (three) have cookie banners, and 1 (one) has a first and second level banner, demonstrating the need to apply cookie banners on electronic sites.

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Author Biographies

Dayane Oliveira Martins, Universidade Estadual Paulista

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação na Universidade Estadual Paulista.

Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Goiás

Cecilio Merlotti Rodas , Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação – UNESP Marília – SP.

Ricardo César Gonçalves Sant'Ana, Universidade Estadual Paulista

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação – UNESP Marília – SP.

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Published

2024-08-22

How to Cite

Oliveira Martins, D., Merlotti Rodas , C. ., & Gonçalves Sant’Ana, R. C. (2024). Facets of user experience applied to cookie banners. Informação &Amp; Sociedade, 33. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/67051

Issue

Section

Artigos de Revisão