RESEARCH MAPPING HOW TEACHERS TEACH MATHEMATICS MODEL CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.43980Keywords:
Molded Curriculum, Mathematics Education, Teachers, State of ArtAbstract
In this article, we aim to analyze the academic production expressed in theses and dissertations on Curriculum in Mathematics produced from 1987 to 2012, in order to understand the configuration of this theme in the field of Brazilian Mathematics Education and which has been produced on the curriculum molded by teachers. Methodologically, it is assumed the research as the type state of the art with the use of Discursive Textual Analysis for the construction of metatexts that emerged from the reading of the selected works and how an investigation into the qualitative approach of interpretative character. The results show that there is concern in the analyzed productions in approaching the social practice of mathematics, which is prescribed in the official documents with the demands of everyday life experienced by students in order to mean the content to be taught in the classroom or in spaces no school, but that arouse learning.
Downloads
Metrics
References
ALVES, D. S. Simetria axial: uma sequência didática para alunos da 6ª série com o uso de software de geometria dinâmica. Dissertação de Mestrado em Educação. Recife: Universidade Federal de Pernambuco. (2005).
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF. 1998.
BEYER, L. Direções do currículo: as realidades e as possibilidades dos conflitos políticos, morais e sociais. Currículo sem Fronteiras, 4(1), 72-100. 2004.
BORGES, P. A. P. Uma experiência de produção de currículos de Matemática junto a professores de 1º grau e universidade. Dissertação de Mestrado em Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas. 1988.
CAPELO, M. R. Diversidade sociocultural na escola e a dialética da exclusão/inclusão. In N. M. Gusmão (Org.). Diversidade, cultura e educação: olhares cruzados. São Paulo: Biruta. 2003. p. 107-134
CHARTIER, R. Práticas da Leitura. São Paulo: Estação Liberdade. 2009.
DOLL JR.; WILLIAM E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Tradução de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, 23(79), 257-272. 2002.
FORQUIN, J. C. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, 5, 28-49. 1992.
FREITAS, A. V.; PALANCH, W. B. DE L. Estado da Arte Como Metodologia de Trabalho Científico na Área de Educação Matemática: Possibilidades e Limitações. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18), 784-802. 2015.
LOBO, J. DA S. O ensino de Geometria das 5ª, 6ª, 7ª e 8ª séries do Ensino Fundamental nas escolas estaduais da 27ª Coordenadoria Regional de Educação. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. Canoas: Universidade Luterana do Brasil. 2004.
MACEDO, E.; LOPES, A. C. Pensamento e política curricular: entrevista com William Pinar. In E. Macedo. & A. C. Lopes (Org.). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez. 2006. p. 13-37
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-210. 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação, 12(1), 117-128. 2006.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. DO C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí. 2011.
ORTIGÃO, M. I. R. Currículo de Matemática e desigualdades educacionais. Tese de Doutorado em Educação. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2005.
PACHECO, J. A. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora. 2001.
PACHECO, J. A. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez. 2005.
PALANCH, W. B. L. Mapeamento de Pesquisas sobre Currículos de Matemática na Educação Básica Brasileira (1987 a 2012). Tese de Doutorado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2016.
PILLÃO, D. A pesquisa no âmbito das relações didáticas entre matemática e música: estado da arte. 2009. Mestrado em Educação. São Paulo: Universidade de São Paulo. 2009.
PIRES, C. M. C.; CURI, E. Avaliação de Professores do Ensino Fundamental da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, em relação a documentos e materiais de apoio à organização curricular na área de Educação Matemática. São Paulo, (Relatório de Pesquisa). 2012.
PROCÓPIO, W. O Currículo de Matemática do Estado de São Paulo: sugestões de atividades com o uso do GeoGebra. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2011.
REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (EDS.). Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Routledge. 2009.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed. 2000.
STEIN, M. K.; KIM, G. The Role of Mathematics Curriculum Materials in Large-Scale Urban Reform. In: J. T. REMILLARD; B. A. HERBEL-EISENMANN; G. M. LLOYD (EDS.). Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Routledge. 2009. p. 37-55
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Espaço do Currículo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.