CURRICULAR AUTONOMY IN INTEGRAL FULL-TIME EDUCATION

between prescriptions and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.51079

Keywords:

Curricular Policies, Curricular Autonomy, Integral Full-time High School, Systematization Notebooks

Abstract

The new curricular policies and the partnership between Santa Catarina State department of Education – SED and Ayrton Senna Institute (IAS) resulted in the implementation of the Integral Full-time Education program (EMITI). Considering this partnership, this production aims to discuss and reflect on the perception of teachers who work at EMITI about the challenges in building curricular autonomy regarding the use of Systematization Notebooks and Lesson the Plan Guideline (OPAs). From a qualitative methodological perspective, this investigation involved the application of a questionnaire, with open-ended and closed-ended questions, to the 28 teachers who work in the program in the city of Joinville - SC. The analysis articulates the answers to closed-ended questions by means of a scale of values called Likert, organized in five levels, whereas open-ended questions in light of the theoretical framework of policies and curricular studies. From the analysis of the guiding materials and the perception of teachers related to the construction of curricular autonomy in teaching planning, it was found that the challenges faced by teachers working at EMITI result from the prescriptions of materials made available by IAS. The conditions provided in the investigation allow us to infer that, aware of the regulations, teachers believe they have curricular autonomy, but it is directly conditioned by the expressive prescriptive degree of the didactic materials used, which implies regulated curricular autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leiri Ratti, Joinville Region University, Brazil.

Master's degree in Education from the University of the Region of Joinville and is a Technical Teaching Assistant at the Santa Catarina State Department of Education.

Jane Mery Richter Voigt, Joinville Region University, Brazil.

PhD in Education: Educational Psychology from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP). Professor in the Graduate Program in Education, University of the Region of Joinville (UNIVILLE).

References

ALVES, Palmira. Autonomia curricular: a face oculta da (re) centralização? V Colóquio sobre Questões Curriculares/I Colóquio Luso-Brasileiro, subordinado ao tema Currículo e Produção de Identidades. Universidade do Minho. Braga - Portugal. 2002. p. 161-166.

APPLE, Michael W. Reestruturação Educativa e Curricular e as Agendas Neoliberal e Neoconservadora. Entrevista com Michael Apple Universidade de Wisconsin-Madison. Madison, EUA Currículo sem Fronteiras, v.1, n.1, Jan/Jun, 2001, pp.5-33. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 18 maio. 2018.

CABRAL NETO, Antonio; SILVA, Tatiane Campelo da. Projeto Político-Pedagógico como mecanismo de autonomia escolar. Gestão em Ação, Salvador, v. 7, n. 1, jan./abr. 2004, p. 7-23.

CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do Professor da Educação Básica. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Série Documental. Relatos de Pesquisa n. 41. Brasília, DF. 2018, 67 p..

DALE, Roger. A Sociologia Da Educação E O Estado Após A Globalização. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, out.-dez. 2010, p. 1099-1120. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>

INSTITUTO AYRTON SENNA. Metodologias Integradoras. Caderno 2. Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?] 64 p..

INSTITUTO AYRTON SENNA. Metodologias Integradoras. Caderno 3. Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?] 76 p..

INSTITUTO AYRTON SENNA. Núcleo Articulador. Caderno 5. Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?] 148 p..

INSTITUTO AYRTON SENNA. Gestão do Núcleo Articulador. Caderno 11 Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?] 65 p..

INSTITUTO AYRTON SENNA. Apoio à Gestão Pedagógica. Caderno 12 Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?] 182 p..

INSTITUTO AYRTON SENNA. Orientações para os Planos de Aula (OPAs).Uma Parceria entre a Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina e o Instituto Ayrton Senna. [s.l.], [2017?]

LEITE, Carlinda. A articulação curricular como sentido orientador dos projetos curriculares. Educação Unisinos. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, vol. 16, núm 1, janeiro/abril, São Leopoldo, Brasil. 2012, p. 87-92.

LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. Desafios aos professores na construção de mudanças educacionais e curriculares: que possibilidades e que constrangimentos? Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, set./dez. 2010, p. 198-204.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Em busca da autonomia docente nas práticas curriculares no brasil. In: Currículo, didática e formação de professores. OLIVEIRA, Maria Rita N.S.; PACHECO, José Augusto (Orgs) Papirus Editora. 1ª edição Campinas SP, 2013, 208 p..

MORGADO, José Carlos Bernardino. A (des)construção da Autonomia Curricular. Edições ASA. 1ª. Edição. Porto – Portugal. 2000, 160 p..

MORGADO, José Carlos Bernardino. Projecto curricular e autonomia da escola: possibilidades e constrangimentos. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. Braga,vol. 10, n° 8, ano 7°-2003. Universidade do Minho, Braga - Portugal. 2003, p. 335-344.

MORGADO, José Carlos Bernardino Liderança e autonomia: impactos na mudança das práticas curriculares. Contrapontos. Revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí. Programa de Pós-Graduação/Mestrado em Educação (PPG/ME). Itajaí. Vol. 4, n. 3, set./dez. 2004, p. 425-438.

MORGADO, José Carlos Bernardino Democratizar a escola através do currículo: em busca de uma nova utopia. Fórum Currículo, escola e sociedade, 4º Congresso Marista de Educação, Edição Internacional: “Espaços, Tempos e Horizontes na Educação de Infâncias e Juventudes”. São Paulo – Brasil. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, jul./set. 2013, p. 433-448.

PACHECO, José Augusto. Estudos Curriculares para compreensão crítica da educação. Porto - Portugal. Porto Editora, 2005, 192 p..

PACHECO, José Augusto; MORGADO, José Carlos Bernardino. Construção e avaliação do projeto curricular de escola. Porto – Portugal: Porto Editora Coleção Educação. 2002, 62 p..

PERONI, Vera Maria. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2 (68), maio/ago. 2012, p. 19-31.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo uma reflexão sobre a prática Porto Alegre. Artmed. 3ª edição. 1998, 351 p..

SACRISTÁN, J. Gimeno. Plano do Currículo, Plano do Ensino: O Papel dos Professores/as. In:Compreender e Transformar o Ensino. GÓMEZ, A. I. Pérez; SACRISTÁN, J. Gimeno (Orgs.). Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre - RS. Artmed. 4ª edição. 2007. Cap. 8, p 197- 232.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14a edição, Campinas: Papirus, 2002, 192 p

Published

2020-11-09

How to Cite

RATTI, L.; VOIGT, J. M. R. CURRICULAR AUTONOMY IN INTEGRAL FULL-TIME EDUCATION: between prescriptions and challenges. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 573–582, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.51079. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/51079. Acesso em: 17 jul. 2024.