EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN PORTUGAL
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51562Keywords:
Competences, Citizenship Education, PortugalAbstract
After the 1974 revolution, democracy in the political life of Portugal allowed citizenship education to occupy each day a more relevant position in formal education. With the publication of the National Strategy of Education for Development (2010-2015), the vision given to citizenship education gained a new dynamic and assumed a weight approach in different scales. In 2017-2019, the Ministry of Education launched a set of new documents with curricular guidelines, standing out the importance of the development of competences for a Global Citizenship Education. The critical analyses of these last documents, shows some conflicts that might make it hard to achieve those goals, but, none the less, they represent a positive progress of the Portuguese school system path on this domain.
Downloads
Metrics
References
ABRANTES, Paulo. Reorganização curricular do ensino básico: Princípios, medidas e implicações: Decreto-Lei nº 6/2001 de 18 de Janeiro. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, 2001.
ABRANTES, Paulo. Introdução: Finalidades e natureza das novas áreas curriculares. In: Ministério da Educação (Ed.), Reorganização curricular do ensino básico: Novas áreas curriculares. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento do Ensino Básico, 2002, p. 7-18.
AUDIGIER, François. Basic Concepts and core competences for education for democratic citizenship. Council of Europe. (DGIV/EDU/CIT (200) 23, 2000. Disponível em: https://www.storiairreer.it/sites/default/files/norme/2000%2006%2026%20Audigier_0.pdf. Acesso em 20 fev. 2020.
BARTOLOMÉ, Margarita. Construyendo la ciudadanía europea, modelos, programas e iniciativas. 1º Triennal World Conference Pedagogy of Diversity: creating a culture of peace, 2005. Disponível em: http://www.uv.es/ soespe/Bartolome.htm. Acesso em 20 fev. 2020.
BANKS, James. Educating Citizens in a Multicultural Society. New York: Teachers College, Columbia University, 1997.
BENEDICTO, Jorge; MORÁN, María Luz. La construcción de una ciudadanía activa entre los jóvenes. Madrid: Injuve y Ministerio de Trabajo e Asuntos Sociales, 2002.
BÏRZEA, César. Education for Democratic Citizenship: lifelong learning perspective. Estrasburgo: Conselho da Europa. Council for Cultural Co-operation DGIV/EDU/CIT (21), 2000.
CANALS, Roser; PAGÈS, Joan. Competencia social i ciutadana. In: ZABALA, A. (Ed.), Qué, quan i com ensenyat les competències bàsiques a secundaria. Proposta de desplegament curricular. Barcelona: Gráo (traducción al castellano), 2011, p. 103-112.
CARDOSO, Jorge; TEOTÓNIO PEREIRA, Luísa; NEVES, Maria José (Coords.). Referencial de Educação para o Desenvolvimento – Educação Pré-Escolar, Ensino Básico e Ensino Secundário. Lisboa: Instituto Camões, CIDAC, FGS, 2016.
CLAUDINO, SÉRGIO. O Ensino de Geografia em Portugal: uma perspectiva. Inforgeo, n. 15, p. 183-204, 2000.
CLAUDINO, Sérgio; HORTAS, Maria João. La enseñanza de la Geografia y de las Ciencias Sociales y la formación del professorado para la cuidadanía en Portugal. Perspectiva histórica, modelos, representaciones y desafios. In: BORGHI, B.; GARCÍA-PÉREZ, F.; MORENO-FERNÁNDEZ, O. (Coords.), Novi Cives Cittadini dall’Infanzia in Poi. Bologna: Pàtron Editore, 2015, p. 173-190.
COMISSÃO EUROPEIA. Eurydice Síntese – A Educação para a Cidadania nas Escolas da Europa 2017, 2018. Disponível em: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e0f2801c-184c-11e8-ac73-01aa75ed71a1/language-pt. Acesso em 12 jan. 2020.
DIREÇÃO GERAL DE EDUCAÇÃO. Aprendizagens essenciais. Ensino básico, 2018. Acesso em: https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico. Acesso em 24 fev. 2020.
IPAD. Uma Visão Estratégica para a Cooperação Portuguesa. Lisboa: Instituto Português de Apoio ao Desenvolvimento, 2006.
IPAD. Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento (2010-2015). Lisboa: Instituto Português de Apoio ao Desenvolvimento, 2010.
MAIZTEGUI, Concha; EIZAGUIRRE, Marlen. Ciudadanía y Educación: de la teoria a la práctica. Bilbao: Universidad de Deusto, 2008.
MARTINS, Guilherme de Oliveira; GOMES, Carlos; BROCARDO, Joana; PEDROSO, José; CARRILLO, José; SILVA, Luísa; ENCARNAÇÃO, Maria Manuela; HORTA, Maria João; CALÇADA, Maria Teresa; NERY, Rui; RODRIGUES, Sónia. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção Geral de Educação, 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Ed.). Educação, Integração, Cidadania. Documento Orientador das Políticas para o Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação, 1998.
NOGUEIRA, Fernanda. O Espaço e o Tempo da cidadania na educação, Revista Portuguesa de Pedagogia, n. 49-1, p. 7-32, 2015.
PAGÈS, Joan. ¿Hacia dónde va la enseñanza de la historia y de las ciencias sociales?. Apuntes para la comprensión de un debate. Éndoxa, n. 1(14), p. 261-288, 2001.
PINTASSILGO, Joaquim (1998). República e formação de cidadãos. A educação cívica nas escolas primárias da 1ª República portuguesa. Lisboa: Edições Colibri, 1998.
ROSS, Alistair. Children’s political learning: concept-based approaches versus issued-based approaches. In: ROLAND-LEVY, C.; ROSS, A. (Org.), Political Learning and Citizenship in Europe. Londres: Trentham Books, p. 15-32, 2003.
SÁ COSTA, Alexandra; CARAMELO, João (Coords.). Avaliação Externa. Estratégia Nacional de Educação para o Desenvolvimento 2010-2015. Relatório Final. Porto: Universidade do Porto, 2017.
SCHULZ, Wolfram, AINLEY, John, FRAILLON, Julian, LOSITO, Bruno, AGRUSTI, Gabriella; FRIEDMAN, Tim. Becoming Citizens in a Changing World: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 International Report. Amsterdam: IEA, 2017.
VERA-VÁSQUEZ, Miguel. La formación del pensamento crítico: conceptualización y evaluación para alunos de 5º de secundaria [Tese de licenciatura não publicada]. Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Piura, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.