THE PEDAGOGICAL DEBATE AROUND SEXUAL DIVERSITY BASED ON TEACHER TRAINING AT PARFOR
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.66805Keywords:
Sexual diversity, Teacher education, PARFORAbstract
The article’s intention was to describe and analyze how the Pedagogy program in the modality PARFOR at The State University of Amapá - (UEAP) has been organized in regard to the syllabi and the pedagogical debate on sexual diversity and its relation to liberating education. It is a documental research, that used of the analysis of the course’s pedagogical projects (PPC), curriculums and curriculum descriptions of said program, which were subjected to the content analysis technique. The results demonstrate that the program does not effectively promote debates, neither about liberating education nor about sexual diversity, rather than what is advertised about it, in the teacher training at PARFOR. It is deduced that there’s a contradiction between the advertisement and what in fact happens. From the documental study of course plans and pedagogical projects, it is comprehended that there is in fact an attempt to put the diversity debate, in a democratic inclusion perspective, on board; which in practice becomes innocuous considering the mentioned syllabi aims to attend solely to linguistic and non-oppressive discursive adequacies, however it does not encompass, effectively, theoretical actions and non-oppressive practices in terms of sexual diversity.
Downloads
Metrics
References
APPLE, Michel W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003. (Biblioteca freiriana; v.5)
AQUINO, Julio Groppa (org.). Diferenças e Preconceitos na Escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998.
ARROYO, Miguel G. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. Lisboa- Portugal: Ed.70, 2004.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 6.755, de 29 de janeiro 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providencias. Brasília: Senado federal, 2009. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/411017#:~:text=INSTITUI%20A%20POLITICA%20NACIONAL%20DE,CONTINUADA%2C%20E%20DA%20OUTRAS%20PROVIDENCIAS. Acesso em: 22 fev. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria-Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto n. 8.752, de 9 de maio de 2016. Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Brasília: Casa Civil, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8752.htm#art19. Acesso em: 22 fev. 2022.
COPPETTE, Maria C. Educação Intercultural e sensibilidade: possibilidades para a docência. 2012. 593 f. Tese (Doutorado) – Curso de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
DINIS, Nilson Fernandes. Homofobia e educação: quando a omissão também é signo de violência. Educar em Revista, Curitiba, n. 39, p. 39-50, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n39/n39a04. Acesso em: 21 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000100004
FLEIRI, Reinaldo M. Intercultura e Educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 16-35, maio/ago. 2003. Acesso em: 21 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200003
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
LOGETO, Michele Sodré. A recontextualização das Leis 10.639/03 e 11.645/08 nos currículos dos cursos de Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
PARFOR. Fórum Estadual Permanente de Apoio à Formação Docente – FEDAP-AP. Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Relatório das Atividades do PARFOR e FEDAP/AP. ANO 2022. Macapá: PARFOR, dez. 2022.
SACRISTÁN, José Gemeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática [recurso eletrônico]. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2020.
SALVADOR, Angelo Domingos. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. 11. ed. São Paulo: Sulinas, 1986.
SANTOS, Sueli Andrade dos.; SOUZA, Maria de Fátima Matos de. O PARFOR como Política Pública de (com)formação de professores: reflexões necessárias. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 7, p. e45211730202, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i7.30202. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/30202. Acesso em: 8 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.30202
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos e identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SOARES, Zeline Pereira; MONTEIRO, Simone Souza. Formação de professores/as em gênero e sexualidade: possibilidades e desafios. Educar em Revista, Curitiba, v.35, n. 73, p. 287-305, jan./fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.61432
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAPÁ (UEAP). Projeto Pedagógico de Pedagogia/PARFOR. Macapá, 2009.
VASCONCELOS, Elizandra Rego de. A formação de professores na Amazônia e as dimensões socioambientais: um estudo sobre o PARFOR. 2016. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.