THE CURRICULUM BUILDING THROUGH ACTIVE METHODOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.68288Keywords:
Active methodologies, Problem-based learning, Project led education, Curriculum, Intercultural engineeringAbstract
In times of uncertainty, changes and challenges faced by Higher Education, the teacher’s teaching strategies can contribute to the implementation of active learning in the classroom. Nonetheless, active methodologies present control, monitoring and assessment of the entire teaching-learning process, while the teacher’s teaching strategies do not necessarily have this intention. Thus, active methodologies of the Problem-based Learning (PBL) and the Project Led Education (PLE) are presented in a structured way, as potential candidates for use in Higher Education. Additionally, new possibilities are presented for the structures that comprise a curriculum, called curriculum cells, proposed from four models: (a) curriculum cell that uses only the PBL (model A); (b) curriculum cell that uses only the PLE (model B); (c) hybrid curriculum cell that uses the PBL and the PLE (model C); and (d) hybrid curriculum cell that uses the PBL and the PLE, and the dialogued expository classes (model D). A proposal for structuring the curriculum for a Lato Sensu Specialization Course in Intercultural Engineering is then presented, and it based on the small modifications in cell models B and C. The challenges in implementing active methodologies are enormous, and the pursuit of curriculum innovation cannot come suddenly or radically. Certainly, it takes dialogue, understanding of established practices and building a solid foundation, so that those involved in the process understand the importance of true transformation.
Downloads
Metrics
References
ALPER, Lynne; FENDEL, Dan; FRASER, Sherry; RESEK, Diane. Problem-based mathematics – not just for the college bound. Educational Leadership, Ipswich, v. 53, n. 8, p. 18-21, maio 1996.
ALVES, Ricardo Henrique Fonseca; DEUS JÚNIOR, Getúlio Antero de; CASTRO, Marcelo Stehling; LEMOS, Rodrigo Pinto. Produção de Recursos Multimeios: Uso de Metodologias Ativas na Formação Textual e Visual de Engenheiros. Revista Eletrônica Engenharia Viva/Int. J. on Alive Eng. Educ. (IJAEEdu), Goiânia, v. 4, n. 1, p. 103-122, jan./june 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ijaeedu.v4i1.44358. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/ijaeedu.v4i1.44358
AMARAL, João Alberto Arantes do. Using project-based learning to teach project-based learning: lessons learned. Pro-Posições, Campinas, v. 32, n. 1, p. 1-21, nov. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/KxTXpcFdRJSHVQ6QMMjDDdd/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 14 out. 2023.
ANAS, Ismail. Behind the scene: student-created video as a meaning-making process to promote student active learning. Teaching English with technology, Nicósia, v. 19, n. 4, p. 37-56, out. 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1233488. Acesso em: 14 out. 2023.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Processos de ensinagem na Universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora Univille, 2015, p. 73-107.
BERGGREN, Karl-Frederik; BRODEUR, Doris; CRAWLEY, Edward F.; INGEMARSSON, Ingemar; LITANT, William T. G.; MALMQVIST, Johan; ÖSTLUND, Sören. CDIO: An international initiative for reforming engineering education. World Transactions on Engineering and Technology Education, v. 2, n. 1, p. 49-52, Cairns, 2003.
BOBBITT, Franklin. The Curriculum. Chicago: The Riverside Press Cambridge, 1918.
BRASIL. Resolução n. 1, de 27 de outubro de 2020. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 1, p. 103-106, 27 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e64868
BRASIL. Resolução n. 1, de 5 de janeiro de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Diário Oficial da União: seção 3, Brasília, DF, ano 159, n. 1, p. 19-23, 5 jan. 2021.
BRASIL. Resolução n. 2, de 24 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Engenharia. Diário Oficial da União: seção 80, Brasília, DF, ano 157, n. 1, p. 43-44, 24 abr. 2019.
BRASIL. Resolução n. 3, de 15 de agosto de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de graduação em Medicina Veterinária. Diário Oficial da União: seção 158, Brasília, DF, ano 157, n. 1, p. 199-201, 15 ago. 2019.
BRASIL. Resolução n. 3, de 20 de junho de 2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de graduação em Medicina. Diário Oficial da União: seção 117, Brasília, DF, ano 152, n. 1, p. 8-11, 20 jun. 2014.
BRASIL. Resolução n. 3, de 21 de junho de 2021. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de graduação em Odontologia. Diário Oficial da União: seção 115, Brasília, DF, ano 159, n. 1, p. 76-78, 21 jun. 2021.
BRASIL. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de graduação em Direito. Diário Oficial da União: seção 242, Brasília, DF, ano 156, n. 1, p. 122, 17 dez. 2018.
BROWN, Tim. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Tradução: Cristina Yamagami. São Paulo: Elsevier, 2010. 272p. Título original: Design Thinking.
CAVALCANTE, Ana Neiline; LIRA, Geison Vasconcelos; NETO, Pedro Gomes Cavalcante; LIRA, Roberta Cavalcante Muniz. Análise da Produção Bibliográfica sobre Problem Based Learning (PBL) em Quatro Periódicos Selecionados. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 41, n. 1, p. 1-21, jan. - mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/CVxjjXQZPN3gnrM6mGxNNsP/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2023.
CLARK, Tim; OSTERWALDER, Alexander; PIGNEUR, Yves. O modelo de Negócios Pessoal. Tradução: Kathleen Milzfort. Rio de Janeiro: Alta Books, 2013. 264p. Título original: Business Model You.
COTTA, Rosângela Minardi Mitre; COSTA, Glauce Dias da. Portfólio Reflexivo: Método de Ensino, Aprendizagem e Avaliação. Viçosa: Editora UFV, 2016.
DEUS JÚNIOR, Getúlio Antero de. Sistemas de Comunicações Analógicas e Digitais: Uma nova abordagem por meio da Aprendizagem Baseada em Problemas e da Aprendizagem Baseada em Projetos. Campinas: Editora da Unicamp, 2022.
DOCHY, Filip; SEGERS, Mien; BOSSCHE, Piet Van den; GIJBELS, David. Effects of Problem-Based Learning: a meta-analysis. Learning and Instruction, New York, v. 13, n. 5, p. 533-568, 2003. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543075001027. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00025-7
FINOCCHIO JÚNIOR, José. Project Model Canvas. Rio de Janeiro: Campus, 2013.
FÓRUM ECONÔMICO MUNDIAL. FÓRUM ECONÔMICO MUNDIAL: Strategies for the New Economy Skills as the Currency of the Labour Market. 2019. Disponível em: https://www3.weforum.org/docs/WEF_2019_Strategies_for_the_New_Economy_Skills.pdf. Acesso em: 14 out. 2023.
GREN, Lucas. A Flipped Classroom Approach to Teaching Empirical Software Engineering. IEEE Transactions on Education, New Jersey, v. 63, n. 3, p. 155-163, ago. 2020. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/8960400. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1109/TE.2019.2960264
HOGGAN, Chad; MÄLKKI, Kaisu; FINNEGAN, Fergal. Developing the Theory of Perspective Transformation: Continuity, Intersubjectivity, and Emancipatory Praxis. Adult Education Quarterly, Helsinki, v. 67, n. 1, p. 48-64, fev. 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0741713616674076. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/0741713616674076
JITARU, Oana. Active learning and development of Design Thinking ability at students. Review of Artistic Education, Varsóvia, v. 18, n. 1, p. 293-299, mar. 2019. Disponível em: https://sciendo.com/article/10.2478/rae-2019-0033. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.2478/rae-2019-0033
LIBÂNEO, José Carlos. Finalidades Educativas Escolares em Disputa, Currículo e Didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; ROSA, Sandra Valéria Limonta. (Org.). Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. Goiânia: Gráfica UFG, 2019, p. 33-57.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas Educacionais no Brasil: Desfiguramento da Escola e do Conhecimento Escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 38-62, jan. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZDtgY4GVPJ5rNYZQfWyBPPb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143572
LIMA, Valéria Vernaschi. Espiral construtivista: Uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 21, n. 61, p. 421-434, abr.-jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/736VVYw4p3MvtCHNvbnvHrL/?lang=pt. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0316
MÄLKKI, Kaisu. Ground, Warmth, and Light: Facilitating Conditions for Reflection and Transformative Dialogue. Journal of Educational Issues, Helsinki, v. 2, n. 2., p. 169-183, out. 2016. Disponível em: https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/ground-warmth-and-light-facilitating-conditions-for-reflection-an. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5296/jei.v2i2.9947
MÄLKKI, Kaisu; LINDBLOM-YLÄNNE, Sari. From reflection to action? Barriers and bridges between higher education teachers’ thoughts and actions. Studies in Higher Education, Helsinki, v. 37, n. 1, p. 33-50, 2012. Disponível em: https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/from-reflection-to-action-barriers-and-bridges-between-higher-edu. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2010.492500
MATHANY, Clarke; DODD, Jason. Student-Generated Interview Podcasts: An Assignment Template. Collected Essays on Learning and Teaching (CELT), Kelowna, v. 11, n. 1, p. 65-75, jun. 2018. Disponível em: https://celt.uwindsor.ca/index.php/CELT/article/view/4971. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.22329/celt.v11i0.4971
MORIN, Edgar A. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 23. Ed. Tradução: Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017. 128p. Título original: La tête bien faite.
MURILLO‑ZAMORANO, Luis R.; SÁNCHEZ, José Ángel López; GODOY‑CABALLERO, Ana Luisa; MUÑOZ, Carmen Bueno. Gamification and active learning in higher education: is it possible to match digital society, academia and students’ interests?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, New York, v. 18, n. 15, p. 2-27, mar. 2021. Disponível em: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-021-00249-y. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00249-y
NORMAN, Geoffrey. R.; SHMIDT, Henk. G. The psychological basis of Problem-Based Learning: a review of the evidence. Academic Medicine, Washington, v. 67, n. 9, p. 557-565, set. 1992. Disponível em: https://journals.lww.com/academicmedicine/abstract/1992/09000/the_psychological_basis_of_problem_based_learning_.2.aspx. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1097/00001888-199209000-00002
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Organização das Nações Unidas: UNESCO: ICT Competency Framework for Teachers. 2018. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721. Acesso em: 14 out. 2023.
OSTERWALDER, Alex; PIGNEUR, Yves; BERNARDA, Greg; SMITH, Alan. Value proposition design: como construir propostas de valor inovadoras. Tradução: Bruno Alexander. São Paulo: HSM do Brasil, 2014. 320p. Título original: Value proposition design.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. 2005. 236 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Radiografia de uma aula de Engenharia. São Carlos: EdUFSCar, 2007.
TAVARES, Samuel Ribeiro; CAMPOS, Luiz Carlos de; CAMPOS, Bárbara Cristina Oliveira de. Análise das Abordagens PBL e PLE na Educação em Engenharia com Base na Taxonomia de Bloom e no Ciclo de Aprendizagem Kolb. Revista Eletrônica Engenharia Viva, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 37-46, jun. 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ijaeedu/article/view/29254. Acesso em: 14 out. 2023.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Todos pela Educação: Educação Já: Uma proposta suprapartidária de estratégia para a Educação Básica brasileira e prioridades para o Governo Federal em 2019-2022. 2018. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2020/09/Grafica-07-02-2020.pdf. Acesso em: 14 out. 2023.
TRINDADE, Rui. A difusão da obra pedagógica de Dewey em Portugal: O contributo de Adolfo Lima. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 33, n. 1, p. 21-37, jun. 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/18825. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.18825
TRULLÀS, Joan Carles; BLAY, Carles; SARRI, Elisabet; PUJOL, Ramon. Effectiveness of problem-based learning methodology in undergraduate medical education: a scoping review. BMC Medical Education, Londres, v. 102, n. 104, p. 1-21, fev. 2022. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-022-03154-8. Acesso em: 14 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03154-8
UNIÃO EUROPEIA. União Europeia: High-Tech Skills Industry: Increasing EU’s talent pool and promoting the highest quality standards in support of digital transformation. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721. Acesso em: 14 out. 2023.
VIANNA, Maurício; VIANNA, Ysmar; ADLER, Isabel K.; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.