MAPPING THE CURRICULUM LIVED IN A UNIVERSITY EARLY CHILDHOOD EDUCATION UNIT
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.33280Keywords:
Child education., Curriculum., TerritoyAbstract
This article aims to problematize how the curriculum has been experienced in the daily life of a federalized child education institution based on the pedagogical projects developed there. Therefore, we sought to map some of these experiences in order to understand the meanings that have been attributed to the educational work with 2 and 3 year old children, through the slips between legal discourses and educational practices in schools. In this perspective, this text unfolds in the exploration of the relations of production that were constituted in curricular experiments ordered by the intensities of the children-woken up in CEI Criarte / Ufes with a group of children from 2 to 3 years old, in the year 2014. Cartography was used as asingular practice of research and as follow-up of processes that does not seek to establish rules or linear paths to achieve an end in which the researcher-cartographer will have to invent his ways as he establishes relationships and passes to be part of his own research territory. We also resorted to bibliographical research, supported by legal bases that pointed out that the curriculum for children education should be based on relationships, interactions, educational practices focused on the unique experiences of everyday life, the production of subjectivities, the production of individual and collective narratives, by means of different languages, and must include everyday knowledge that is knowledge of the experience of the body, culture, life (BARBOZA& RITCHER, 2009).
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. RICHTER, Sandra Regina Simonis. Desenvolvimento da Criança de 0 a 3 anos. Qual o currículo para bebês e crianças bem pequenas? Salto para o futuro. Educação de crianças em creches. Ano XIX – Nº 15 – Outubro/2009. Secretaria de Educação à distância. Ministério da Educação.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil /Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
_______. Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. MEC/SEF/COEDI ‐ Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994.
_______. MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: introdução. V.1, Brasília, 1998.
_______. Lei das diretrizes e bases da educação, n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. MEC/Brasília.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para uma reflexão sobre as orientações curriculares. MEC/SEB/UFRGS, Brasília, 2009.
CARVALHO, Janete Magalhães. (Des) território currículo, aprendizagem e infância: deslizamentos anti-dogmáticos do aprenderensinar. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - UNICAMP - Campinas – 2012
COUTINHO, Ângela Scalabrin; ROCHA , Eloisa Acires Candal . Bases curriculares para a educação infantil? Ou isto ou aquilo? Revista do Professor de educação infantil. 2007.
COSTA, Luciano Bedin da. Cartografia, uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, p. 66-77 - mai./ago.2014 . ISSN 1983-7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734815111
FRAGO, Antonio Viñao. ESCOLANO, Agustín. Currículo, espalho e subjetividade: a arquitetura como programa. 2ª. ed. Rio de Janeiro. 2001. ISBN: 85.7490.105.9
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. 23ª. ed. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GOBBI, Maria Aparecida. O tempo perguntou ao tempo... Tempos e espaços para brincar na educação infantil. In: BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS NA CRECHE E NA PRÉ-ESCOLA Ano XXIII - Boletim 12 - JUNHO 2013
GUATTARI. F. & ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes. 1996.
KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
LIMA, Elvira de Souza. Como a criança pequena se desenvolve. São Paulo: Sobradinho, 2001.
LOPES, Alice Casimiro. MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo. Ed. Cortez, 2016.
LOPES, Jader Janer Moreira. CLARETO, Sônia Maria. Espaço e educação: travessias e atravessamentos. Araraquara, SP. Junqueira&Marin, 2007. ISBN: 978.85.86305.46-7
MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e trans-formação. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto, 1995.
SCHWARTZ, Maria Cleonara (orgs.). Escola de gestores da educação básica: democracia, formação e gestão escolar: reflexões e experiências do Programa Nacional. Escola de gestores da Educação Básica do Estado do Espírito Santo. Vitória. GM, 2ª. edição, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.