CURRICULUM AND TRAINING OF THE PORTUGUESE TEACHER IN THE VIEW OF TEACHERS FROM A LICENSE IN LETTERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38630

Keywords:

Curriculum and Teacher Training, Degree in Letters, University Teachers

Abstract

Considering several changings in the process of Portuguese Teachers Education due to internal factors related to the particular area of knowledge and to socio-historical factors (Soares, 2002), as well as conceiving curriculum as a confluence of practices (Sacristán, 2000) in which, for instance, there are a prescribed curriculum and a curriculum shaped by teacher, this study aims to investigate how professor comprehend the curriculum of Letters course in which they act and how they use strategies in order to shape it. For this, five professors from a Federal Institution of Superior Education located in Pernambuco were interviewed. The results, analyzed based on Sacristán (2000), among others, showed that individual practices, independently of being positive or negative, point out the need of wide dialogs in moments as curricular reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ewerton Ávila dos Anjos Luna, Rural Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Linguistics from the Federal University of Paraíba and Adjunct Professor at the Federal Rural University of Pernambuco.

 

References

ALARCÃO, Isabel. Contribuição da didática para a formação dos professores – reflexões sobre seu ensino. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 2011, p.179-214.

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antônio F. B.; TADEU, Tomaz (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo, Cortez, 2011.

BRASIL. Parecer CNE/CES 492/2001 (Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior). Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União, Brasília, 9/7/2001, Seção 1e, p. 50.

______. Resolução CNE/CP 2/2002 (Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno). Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p. 9.

______. Parecer CNE/CP 9/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União de 18/1/2002, Seção 1, p. 31.

______. Resolução CNE/CP nº 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União de 2/7/2015, Seção 1, pp. 8-12.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 1998.

GATTI; Bernardete A. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, out-dez, 2010, p. 1355-1379.

______; NUNES, Marina Muniz Rossa. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2008.

GIROUX, Henry A. A escola crítica e a política cultural. São Paulo: Cortez, 1988.

______; MCLAREN, Peter. Formação do professor como uma contraesfera pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In: MOREIRA, Antônio F. B.; TADEU, Tomaz (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo, Cortez, 2011.

GRUNDY, Shirley. Curriculum: product or praxis? Londres: The Falmer Press, 1987.

LUNA, Ewerton Ávila dos Anjos Luna. Didática da oralidade na formação inicial do professor de português: um olhar sobre documentos curriculares e discursos docentes e discentes de instituições de ensino superior. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo: Políticas e práticas. Campinas, SP: Papirus, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior: problematização. In: PIMENTA, Selma Garrido. Docência no ensino superior. Coleção Docência em Formação – v.1.São Paulo: Cortez, 2002.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil. História e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

______. In: Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40 jan-abr, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf Acesso em: 06/09/2015.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995, p. 77-91.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade; uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, Magda. Português na escola. História de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos (org.) Linguística da Norma. São Paulo: Loyola, 2002. p.155-177.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2019-03-02

How to Cite

LUNA, E. Ávila dos A. CURRICULUM AND TRAINING OF THE PORTUGUESE TEACHER IN THE VIEW OF TEACHERS FROM A LICENSE IN LETTERS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 88–98, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38630. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38630. Acesso em: 17 jul. 2024.