The THE CONTRIBUTION OF MEDIATED READING TO THE EMERGING LITERACY OF STUDENTS WITH DOWN SYNDROME
AN INTEGRATIVE REVIEW OF BRAZILIAN LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n3.62875Keywords:
Mediated reading, Literacy, Down's syndromeAbstract
The present article aims to search, in the literature, relationships between mediated reading and the literacy of students with Down Syndrome. Therefore, an integrative literature review was developed, searching for works on the subject in the Scielo, Unique and Google tracking databases, using the keywords Down Syndrome; mediated reading and literacy. On the Scielo and Unique platforms, no works were found for this search. However, using the SmartText search, 15,996 results were found. In addition, performing the same search on Google Scholar, 974 results were found. Applying as inclusion and exclusion criteria for analysis, three texts remained for analysis. The analysis of the selected texts indicates that reading the books in a systematic way, with the mediation of teachers and family members, can contribute to improving the literacy level of students with Down Syndrome. It is necessary, however, that teachers and family members recognize the potential of individuals with Down Syndrome and provide them with differentiated reading practices, considering their abilities and difficulties.
Downloads
References
CONTI, Lilian Maria Carminato. Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
DIAS, Mirian Vieira Batista. Promoção do letramento emergente de crianças com Síndrome de Down. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
DINIZ, D; MEDEIROS, M; SQUINCA, F. Reflexões sobre a versão em Português da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e saúde. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 10, p. 2507-2510, 2007.
FEISTAUER, Cláudia Madalena. O letramento na Síndrome de Down: O papel da família e da escola no letramento dos alunos com Síndrome de Down. Porto Alegre: PUC-RS, 2014.
FERNANDES, L. Letramento emergente de crianças com atraso no desenvolvimento cognitivo. 2002. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2002.
FERRAZ, Marta Maria Pinto. Leitura Mediada na Biblioteca Escolar: uma experiência em escola pública. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
INAF. Brasil 2018 – resultados preliminares. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf. Acesso em: abr. 2022.
NOVAES, M. B. C.; NOGUEIRA, A. C.; AMARO, R. A. O Pensamento de Anthony
Giddens como um Alicerce Metodológico para a Pesquisa-Ação: Estruturas, Agentes, Ação e Transformação. In: ENCONTRO NACIONAIS DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD, 6., 2010, Florianópolis. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2010.
OMS - Organização Mundial de Saúde. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Lisboa: Direção Geral de Saúde, 2004.
PACHECO, C. B. Habilidades musicais e consciência fonológica: um estudo correlacional com crianças de 4 e 5 anos de Curitiba. 2009. 172 f. Dissertação (Mestrado em Música)- Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277p.
SAINT-LAURENT, L.; GIASSON, J.; COUTURE, C. Emergent literacy of children with intellectual disabilities. Journal of Early Intervention, v. 21, n. 3, p. 267-281, 1998.
SULZBY, E.; TEALE, W. H. Emergent literacy. In: BARR, R.; KAMI, P. M.; MESENTHOL, P.; PEASON, P. D. (Eds.). Handbook of reading research. New York: Longman, 1991. p. 727-757.
WILLIAMS, L. C. A.; AIELLO, A. L. R. O Inventário Portage Operacionalizado: Intervenção com famílias. São Paulo: Memnon; Fapesp, v. 1, p. 229, 2001.
SENADO FEDERAL. Brasil tem 300 mil pessoas com a Síndrome de Down. 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/sis/noticias-comum/brasil-tem-270-mil-pessoas-com-a-sindrome-de-down. Acesso em: mar. 2022.
TOKARNIA, Mariana. Cresce o número de estudantes com necessidades especiais. 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-01/cresce-o-numero-de-estudantes-com-necessidades-especiais#:~:text=No%20mesmo%20per%C3%ADodo%2C%20tamb%C3%A9m%20aumentou,tem%20aumentado%20ano%20a%20ano. Acesso em: mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).