A Aprendizagem baseada em desafios e suas contribuições inovadoras mediadas pelos recursos tecnológicos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.63381

Keywords:

Active Methodologies, Challenge Based Learning, CBL

Abstract

In the updated and diversified universe of active teaching and learning methodologies, there are methodological proposals with increasingly evolving and instigating characteristics. This work proposes to analyze Challenge Based Learning (CBL), identifying its origins, characteristics, and how it contributes to the discussion of a teaching proposal connected to our reality permeated by technology. To this end, as a research methodology, bibliographic research was used to provide a deep dive into the fundamentals of the theme, accessing reports of experiences, guides, and relevant authors. The results present a compendium of the CBL evolution as an active methodology, and how it contributes to innovation in teaching, thus aiming to promote discussions and bring contributions to other studies in this area, in addition to inspiring researchers to new scientific incursions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Francisco Costa dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde). Mestrado em Direitos Humanos, Cidadania e Violência pelo Centro Universitário UNIEURO.

Alexandre Guilherme Motta Sarmento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação em Ciências (UFSM), Pós-Doutor em Ciência da Computação (UEM), com vínculo profissional junto ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), atuando como Analista em Ciência e Tecnologia.

References

APPLE. Apple Classrooms of Tomorrow-Today. Cupertino, California/USA: Apple, 2008.

BECKER, F. O que é construtivismo? 82. ed. Brasilia: Revista de Educação AEC, v. 21, 1992. 7-15 p.

FISHER, C. W. The influence of hight computer access on student empowerment (an exploratory study of the Nashville ACOT Site). University of Colorado: Apple Computer, Inc, 1989.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Editora Cortez, 1989.

KNAP, L. ACOT Classroom Networks: Today and Tomorrow. ACOT Report #5. Apple Computer, Inc. Cupertino, California, Estados Unidos da América., p. 11. 1989.

MORAN, J. Mudar a forma de ensinar e aprender. Revista Interações, São Paulo, V, 2000. 57-72.

NICHOLS, M. H.; CATOR, K. Challenge Based Learning White Paper. Cupertino, California: Apple, Inc., 2008.

NICHOLS, M.; CATOR, K.; TORRES, M. Challenge Based Learner User Guide. Redwood City, California: Digital Promise, 2016.

PIAGET, J. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Tradução de F M Guimarães. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2003 - original de 1967.

SANDHOLTZ, J. H.; RINGSTAFF, C.; DWYER, D. C. Ensinando com Tecnologia: criando salas de aula centradas nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

Published

2023-07-09

How to Cite

COSTA DOS SANTOS, F. F.; MOTTA SARMENTO, A. G. A Aprendizagem baseada em desafios e suas contribuições inovadoras mediadas pelos recursos tecnológicos. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202335, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.63381. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/63381. Acesso em: 18 dec. 2024.