Avaliação do REUNI:

um estudo de caso para o curso de saúde coletiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64221

Keywords:

Evaluation of higher education, University management, Education policies

Abstract

The expansion of higher education in Brazil faces the challenge of democratizing access and ensuring the quality of courses. An important policy in this expansion in Brazil was the Support Program for Restructuring and Expansion Plans of Federal Universities (REUNI) which, at University of Brasilia (UnB), contributed to the creation of the Collective Health undergraduate course in the Ceilandia campus (FCE), periphery of Brasilia. The objective of this paper is to identify the challenges and limitations that affect the Collective Health course from Ceilandia, thus contributing to the REUNI evaluation. Therefore, from the content analysis with the students' opinion, the challenges and limitations of the Collective Health course were summarized in three dimensions: (1) insertion in the job market; (2) lack of knowledge about the course; (3) personal questions of students that limit the course follow-up. The impact of REUNI in the expansion of vacancies in higher education is undeniable, but aspects related to the attractiveness, quality and inclusion of students in the courses can be improved in policies of the same nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Carvalho Sousa, Universidade de Brasília

Secretária Executiva da Universidade de Brasília. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Gestão Pública na área de Administração Pública e de Empresas, Contabilidade e Turismo da CAPES

Alexandre Nascimento de Almeida, Universidade de Brasília

Ciências Sociais Aplicadas

References

ALAMI, S.; DESJEUX, D.; GARABUAU-MOUSSAOUI, I. Os métodos qualitativos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

ALMEIDA, A. N. Forças e fraquezas do curso de Gestão Ambiental da Universidade de Brasília. Educação e Pesquisa, v. 44, p 1-16, 2018. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844166602

ALMEIDA, A. N.; NERES, I. V.; NUNES, A.; SOUZA JUNIOR, C. V. N. Effectiveness of public university expansion in Brazil: comparison between the situation of graduated and dropout students. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 107, p. 457-479, 2020. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701864

ALMEIDA, A. N.; DA SILVA, P. V. Desempenho acadêmico e as dificuldades dos estudantes em vulnerabilidade socioeconômica. Revista Temas em Educação, v. 29, n. 1, p. 76-94, 2020. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n1.49798

BAGGI, C. A. dos S.; LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação: revista da avaliação da educação superior, Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 355-374, 2011. https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

BENCZIK, E. B. P. Transtorno de Deficit de Atenção/Hiperatividade: Atualização diagnóstica e terapêutica. 2ª ed., São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002, 110 p.

BOSI, M. L. M.; PAIM, J. S. Graduação em Saúde Coletiva: limites e possibilidades como estratégia de formação profissional. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 2029-2038, 2010. https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000400017

BRITO, M. I. de L. Implementação do REUNI na UnB (2008 a 2011): limites na Ampliação de Vagas e Redução da Evasão. 2013. 254 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília - UnB. Brasília - DF, 2013.

CASTELLANOS, M. E. P.; FAGUNDES, T. de L. Q.; NUNES, T. C. M. N.; GIL, C. R. R.; PINTO, I. C. de M.; BELISÁRIO, S. A.; VIANA, S. T.; CORREA, G. T.; AGUIAR, R. A. T. Estudantes de graduação em saúde coletiva: perfil sociodemográfico e motivações. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 6, p. 1657-1666, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232013000600017

DUTRA, N. L. L. A terceira derrota de Anísio Teixeira: o REUNI na UnB. 2019. 354 f., il. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

FARIA, P. M. F., VENÂNCIO, A. C. L., SCHWARZ, J. C., & CAMARGO, D. Inclusão no ensino superior: possibilidades docentes a partir da Teoria Histórico-Cultural. Linhas Críticas, v. 27, p. 1-19, 2021. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35389

FERNANDES, J. D.; TEIXEIRA, G. A. da S.; SILVA, M. G.; FLORÊNCIO, R. M. S.; SILVA, R. M. de O.; ROSA, D. de O. S. Expansão da educação superior no Brasil: ampliação dos cursos de graduação em enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet], v. 21, n. 3, p. 1-8, 2013

FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009, 405 p.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior, diversos volumes. Brasília: Inep. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais>. Acesso em: 15 de março 2022.

L’ABBATE, S. A trajetória da Saúde Coletiva no Brasil: análise das suas dimensões políticas e educativas em articulação com a Análise Institucional. Mnemosine, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 236-262, 2018.

MEC. Ministério da Educação. Análise crítica sobre os Indicadores de Gestão das IFES, 2019. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2019-pdf/110171-analise-critica-indicadores-tcu-2018/file>. Acesso em: 20 mar. 2022.

MEIRINHOS, M.; OSÓRIO, A. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. Eduser - Revista de Educação, Bragança, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2016. http://dx.doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24

MENESES, J. J. S.; SILVA, M. M. O.; CASTELLANOS, M. E. P.; RIBEIRO, G. de S. Panorama dos cursos de graduação em saúde coletiva no Brasil entre 2008 e 2014. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 501-5018, 2017. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00060

NERES, I. V. Comparação do perfil e da situação entre o aluno evadido e o egresso da Faculdade UnB de Planaltina – FUP. 2015. xi, 93 f., Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) — Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

OGUSHI, M. M. P.; BARDAGI, M. P. Reflexões sobre a relação estudante- -universidade a partir de uma experiência de atendimento em orientação profissional. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 12, n. 19, p. 33-50, 2015. https://doi.org/10.5007/1807-0221.2015v12n19p33

PAIM, J. S. S.; PINTO, I. C. M. Graduação em Saúde Coletiva: conquistas e passos para além do sanitarismo. Tempus Actas de Saúde Coletiva, Brasília, v. 7, n. 3, p. 13-35, 2013. https://doi.org/10.18569/tempus.v7i3.1390

SILVA, V. O.; PINTO, I. C. M. Identidade do sanitarista no Brasil: percepções de estudantes e egressos de cursos de graduação em Saúde Pública/Coletiva. Interface, v. 22, n. 65, p. 539-550, 2018. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0825

UnB. Universidade de Brasília, 2005. Plano de Desenvolvimento Institucional, 2002 – 2006. Disponível em: <https://dpo.unb.br/images/phocadownload/documentosdegestao/planodesenvinstitucional/PDI_FUB-2002-2006.pdf>. Acesso em: 05 set. 2022.

UnB. Universidade de Brasília. Anuário Estatístico, 2020. Disponível em: <https://anuario-estatistico-unb-2020.netlify.app/>. Acesso em: 22 mar. 2022.

UnB. Universidade de Brasília. Faculdade UnB de Ceilândia, 2021. Disponível em: <http://fce.unb.br/sobre-a-fce/historico>. Acesso em: 19 março 2022.

VIANA, J. L.; SOUZA, E. C. F. de. Os novos sanitaristas no mundo do trabalho: um estudo com graduados em saúde coletiva. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 1.261-1.285, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00146

Published

2022-12-15

How to Cite

SOUSA, S. C.; ALMEIDA, A. N. de. Avaliação do REUNI: : um estudo de caso para o curso de saúde coletiva. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202302, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64221. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64221. Acesso em: 18 dec. 2024.