CHALLENGES AND POTENTIALS OF SCHOOL AGROECOLOGY IN THE LUIZ INÁCIO LULA DA SILVA SETTLEMENT
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67594Keywords:
Agroecology. School agroecology. Agrarian reform settlement. Rural Education.Abstract
Agroecology comprises the mobilization of a set of scientific and traditional knowledge, since at least the mid-1990s, as resistance to the conventional production model driven by the Green Revolution and the conservative modernization of the Brazilian countryside, proving that it is possible to produce healthy and sufficient food for everyone, without harming nature. In addition, it is considered more than a science or an ethnoscience, it is seen as a model for building society, bringing with it the appreciation of people living in the countryside. This work sought to understand the contributions of school agroecology in the life of the Luiz Inácio Lula da Silva settlement, Santa Cruz Cabrália, southern region of the state of Bahia. The adopted methodology was qualitative, resorting to participant observation, as well as conducting semi-structured interviews with settlers who participated in teaching and learning processes of school agroecology. We note that the insertion of agroecology in the settlement is in a transitional stage: the concept is no longer unknown, the settlers recognize its importance and part of them use agroecological knowledge in their daily lives. Furthermore, we observed that for agroecology to be effective in the practices of farmers, it is necessary to invest in continuing education offered by the social movement MST/school and the community.
Downloads
References
ALTIERI, M. A dinâmica produtiva da agricultura sustentável. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Mais Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-mais-educacao/apresentacao?id=16689#:~:text=O%20Programa%20Mais%20Educação%2C%20criado,jornada%20escolar%20nas%20escolas%20públicas%2C. Acesso em 27/02/2023.
CRESWELL, J. W. O projeto de um estudo qualitativo. In: _____. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
CALDART, R. S. Escolas do Campo e Agroecologia:
uma agenda de trabalho com a vida e pela vida! Apontamentos construídos a partir da análise feita no texto “Sobre a especificidade da Educação do Campo e os desafios do momento atual”, de julho 2015. Veranópolis/RS, 2016.
EMPF (ESCOLA MUNICIPAL PAULO FREIRE). Projeto Político Pedagógico da Escola Municipal Paulo Freire. Santa Cruz Cabrália (BA): Mimeo, 2013.
FELBERG, A.; SILVA, G. J. Educação do Campo e Autonomia: desenvolvimento comunitário e pedagogia de participação no Assentamento do Movimento Sem Terra [MST], Luiz Inácio Lula da Silva (LULÃO). Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantins, v.3 n. 2, mai-ago, 2018. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/3902/13206, acesso em 10/08/2023.
GAIA, M. C. M. Agroecologia e Ensino de Ciências: desafios e tensões na Educação do Campo. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Científica, 2017, UFSC. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2017. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA105_ID1215_24062021105107.pdf. Acesso em 10/08/2023.
GARCIA, D. Possibilidades de inserção da Agroecologia no Ensino de Ciências no contexto da Educação Básica encontradas em trabalhos publicados em revistas e eventos (Monografia). Licenciatura em Educação do Campo, Uberaba. 2019.
GUBUR, D.M.P; TONÁ. N. Agroecologia. In: CALDART, Roseli Salete; Pereira, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, GAUDÊNCIO. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
MANTELLI, J. Educação pela Agroecologia: horta escolar. Revista de Geografia Agrária, Rio Grande do Sul, v. 9, n.05, p. 1-7, abr., 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/22737. Acesso em 10/08/2023.
MOREIRA, F. Educação do Campo: Desafios e avanços da inserção da Agroecologia na Escola Municipal Paulo Freire, no Assentamento Luiz Inácio Lula da Silva- BA (monografia). Licenciatura em Educação do Campo, Uberaba. 2018.
NUNES, L. R.; ROTATORI, C.; COSENZA, A. A horta escolar como caminho para a agroecologia escolar. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 7, n. 1, p. 1 - 21, 11 jun. 2020. Disponível: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13373. Acesso em 10/08/2023.
PIRAUX, M.; SILVEIRA, L.; DINIZ, P.; DUQUE, G. Transição agroecológica e inovação socioterritorial. Estudos: Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, vol. 20, n. 1, 2012: 5-29. Disponível em: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/347/343. Acesso em 24.07.2023.
PMSCC (PREFEITURA MUNICIPAL DE SANTA CRUZ CABRÁLIA). Lei Municipal Nº 549 de 23 de junho de 2015 - Aprova o Plano Municipal de Educação - PME do Município de Santa Cruz Cabrália. Santa Cruz de Cabrália: DOM, 2015. Disponível em: https://www.cabralia.ba.gov.br/abrir_arquivo.aspx/PME-_PLANO_MUNICIPAL_DE_EDUCACAO?cdLocal=2&arquivo=%7BDECAAABA-BBBC-66A6-AC01-AE84ED261640%7D.pdf. Acesso em 23.10.2022.
RIBEIRO, D. S.; SILVA, N. R.; TEOPOLO, E. V.; VARGAS, M. C. Agroecologia na Educação Básica: questões propositivas de conteúdos e metodologia. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
SILVA, Lourdes Helena; MIRANDA, Élida Lopes. Educação do Campo e Agroecologia: diálogos em construção. 37ª Reunião da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPEd), 2015, UFSC. Anais... Florianópolis: ANPEd, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/educacao-do-campo-e-agroecologia-dialogos-em-construcao. Acesso em 10/08/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).