The place of the Paraguayan War in curricular practices of History teachers in Basic Education schools in Brazil and Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60411Keywords:
History Curriculum, Paraguayan War, History TeachingAbstract
The present article aims to investigate the place of the Paraguayan War in curricular practices of History teachers in Basic Education in Brazil and Paraguay. In addition, we also searched for information about teaching materials and resources used by the surveyed teachers in the teaching and learning process. Four teachers were selected as the research subjects, two Brazilian and two Paraguayan. The information collection among the teachers was done through semi-structured interviews and questionnaires application. It was realized that, in Brazil, the curricular content “Paraguayan War” was associated with the context of the Second Empire study, especially regarding the questions related to developments of the postwar in Brazil, such as the abolition and the Proclamation of the Republic. It was also noticed that the curricular time designed to the same knowledge in the mentioned countries was different, being developed in a larger time within the Paraguayan teaching context.
Downloads
References
CHIAVENATO, Júlio José. Genocídio Americano: a Guerra do Paraguai. 18. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro, Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GOODSON, Yvor. A construção social do currículo. Lisboa: Editora EDUCA, 1997.
GOODSON, Yvor. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 2012.
MONTENEGRO, Antônio Torres. Rachar as palavras. Ou uma história a contrapelo. Estudos Ibero-Americanos. PUCRS, v. XXXII, n. 1, p. 37-62, jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2006.1.1299
SALLES, André Mendes. Livros didáticos, prática pedagógica e professores de História. In: Ana Paula Squinelo (Org.). Livro didático e paradidático de História em tempos de crise e enfrentamento: sujeitos, imagens e leituras. Campo Grande: Life Editora, 2020a, v. 4, p. 85-113.
SALLES, André Mendes. Saberes disciplinares da História e formação de professores no Paraguai: a Guerra da Tríplice Aliança em foco. Clio, Recife, v. 38, p. 68-84, 2020b. DOI: https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2020.38.1.01
SALLES, André Mendes. Saberes disciplinares da História e formação de professores no Brasil: a Guerra do Paraguai em tela. Educação Unisinos (Online), v. 24, p. 1-18, 2020c. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.20
SOUZA, João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Organizadores: José Batista Neto e Eliete Santiago. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002
YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 48, p. 609-623, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 André Mendes Salles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A revista Sæculum permite aos autores a manutenção dos direitos autorais pelo seu trabalho, no entanto eles devem repassar direitos de primeira publicação ao periódico.