Challenges for teaching the History of Africa and Gender Studies

normative disconnection, teacher training and school reality

Authors

Keywords:

History teaching, Law 10.639/03, Law 14.164/21

Abstract

This article presents a comparative reflection on the inclusion of the teaching of African History and Gender Studies in the Brazilian educational field over the last three decades, considering school spaces, but also history degree courses. The political-bureaucratic misdirection is problematized, marked by obstacles and setbacks that have contributed to progress, but have preserved elements that lead to a disconnection between normative acts, initial teacher training and school reality.

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Author Biography

Silviana Fernandes Mariz, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), vinculada ao Instituto de Humanidades onde atua nos cursos de Bacharelado em Humanidades e Licenciatura em História; professora permanente do Programa de Pósgraduação em Ensino e Formação Docente e colaboradora do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (ProfHistória/UERN); integrante do Laboratório de Estudos da Violência e da Radicalização (LEVIR); doutora em Educação (UFC); mestra em História (UFC) e licenciada em História (UFC) e Letras/Inglês (UECE). Temas de interesse: Formação do Mundo Moderno; História do Pensamento Racial Brasileiro; História das Prisões; Estudos de Gêneros e Sexualidades na História; Ensino de História; Formação e Prática Docente; Políticas e Gestão da Educação Superior.

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Published

2024-10-01

How to Cite

MARIZ, S. F. Challenges for teaching the History of Africa and Gender Studies: normative disconnection, teacher training and school reality. Saeculum, [S. l.], v. 29, n. 50, p. 97–117, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/69215. Acesso em: 16 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê - O Ensino de História em perspectiva histórica