NATIONAL COUNCIL OF SECRETARIES OF EDUCATION - CONSED

institutional profile and alignments with internationalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.53976

Keywords:

Internationalization, Curriculum, Marcket

Abstract

The objective of this study is to identify the profile of the National Council of Secretaries of Education (CONSED) and how it has adopted rationalities for the internationalization of curriculum, particularly concerning high schools. The study presents various aspects of the Council’s trajectory of action and protagonism, revealing its technical and political composition, and indicates elements of institutional alignment with internationalization movements. The exploration of primary data is done through access to texts available on institutional sites and documents that discuss, in some way, topics related to the objectives and projects of the referred entity. It concludes that CONSED is committed to the internationalization perspective and works closely with the private sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juares da Silva Thiesen, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Pedagogical Sciences by the Central Institute of Pedagogical Sciences -ICCP - Havana - Cuba. Professor at the Center for Educational Sciences at the Federal University of Santa Catarina - UFSC and Professor at the Postgraduate Program in Education - PPGE at the same Center.

References

AGUIAR, Andrea Moura de Souza. O recurso às escolas internacionais como estratégia educativa de famílias socialmente favorecidas. 2007. 241f. Tese (Doutoramento em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte: UFMG, 2007.

AGUIAR, Márcia Ângela da Silva. Reformas conservadoras e a nova educação: orientações hegemônicas no MEC e no CNE. Campinas: Educação e Sociedade, v.40, 2019.

AGUIAR, Márcia Ângela. O Conselho Nacional de Secretários de Educação na reforma educacional do governo FHC. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 72-89, set. 2002.

AMORIM, Marina Alves. Educação dos Brasileiros e o Estrangeiro: breve histórico da internacionalização dos estudos no Brasil. Brasiliana: Journal for Brazilian Studies. vol. 1, n.1, Set, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO CONSED. Portal oficial. Disponível em: http://www.consed.org.br/. Acesso em: 10 abril.2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO. Estatuto do Conselho Nacional de Secretários da Educação. CONSED, 2001.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO. Estudantes acompanham encontro da Frente de Currículo e Ensino Médio. Vídeo institucional. CONSED, 2020. Disponível em http://www.consed.org.br/consed/gt-ensino-medio. Acesso em: 21.abr.2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO. Formação Continuada de Professores: Contribuições da Literatura Baseada em Evidências. CONSED, Relatório de Pesquisa, Junho, 2017.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETÁRIOS DE EDUCAÇÃO. I Reunião Ordinária do Conselho Nacional de Secretários Estaduais de Educação – CONSED 2015, em Florianópolis-SC. Portal CONSED: 2020. Disponível em: http://www.consed.org.br/reuniao/i-reuniao-ordinaria-do-conselho-nacional-de-secretarios-estaduais-de-educacao-consed-2015-em-florianopolis-sc. Acesso em 20 abr.2020.

DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da Educação Básica no Brasil: limites e perspectivas. Campinas: Educação e Sociedade, v. 28, n. 100 - Especial, p. 921-946, out. 2007.

FARIA, Geniana Guimarães. Conselho Nacional de Secretários de Educação - CONSED. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

LEAL, Fernanda Geremias; MORAES, Mário César Barreto. Internacionalização curricular no contexto do Sul-global. XVI Colóquio Internacional de Gestión Universtária - CIGU. Peru/Arequipa, 2016. Anais... Peru/Arequipa, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/171005/OK%20-%20103_00376.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 18 ago. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v.46 n.159, p.38-62 jan./mar, 2016.

MACIEL Ana Paula Brito; ALARCON Anderson de Oliveira e GIMENES, Éder Rodrigo. Partidos políticos e espectro ideológico: parlamentares, especialistas, esquerda e direita no Brasil. Revista Eletrônica de Ciência Política, vol. 8, n. 3, 2017.

MARANHÃO, Efrem de Aguiar. O papel do Conselho Nacional de Secretários de Educação (CONSED) no cenário educacional do País. Centro de Informações e Biblioteca em Educação – CIBEC, Brasília/DF, 2000. Disponível em: download.inep.gov.br/.../cibec/pce/2000/papel_consed_cenario_educacional_pais.doc. Acesso em: 10 jun. 2018.

NOGUEIRA, Maria Alice. Uma dose de Europa ou Estados Unidos para cada filho: estratégias familiares de internacionalização dos estudos. Pro-posições, Campinas, v.9, n.1(25), p.113-131, mar, 1998.

THIESEN, Juares S. Atuação e alinhamentos do Conselho Nacional de Secretários de Educação? CONSED com movimentos pela internacionalização da educação. Cadernos de Educação -UFPEL (online), v. 1, 2020. p. 175-192.

THIESEN, Juares S. CURRÍCULOS DA EDUCAÇÃO BÁSICA BRASILEIRA: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 14, 2019. p. 420-436.

THIESEN, Juares S. Internacionalização dos currículos na Educação Básica: concepções e contextos. Revista e-Curriculum, PUCSP, v. 15, p. 991, 2017.

THIESEN, Juares S. POLÍTICAS CURRICULARES, EDUCAÇÃO BÁSICA BRASILEIRA, INTERNACIONALIZAÇÃO: aproximações e convergências discursivas. Educação E Pesquisa, v. 45, p. 1-16, 2019.

Published

2020-12-11

How to Cite

THIESEN, J. da S. NATIONAL COUNCIL OF SECRETARIES OF EDUCATION - CONSED: institutional profile and alignments with internationalization. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 923–934, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.53976. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/53976. Acesso em: 16 jul. 2024.