ICONOGRAPHY OF THE POLITICAL-CURRICULAR TEXT

verbal-visual productions and fetish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.64420

Keywords:

Policies, Curriculum theories, Verbal-visual

Abstract

This article discusses how curriculum and training policies use verbal-visual texts, presenting them as deontic understanding and orientation, often characterized as fetish. From a critical-cultural perspective, this work comprehends the fetishizing processes from the space/time/ senses in which the production of fetish is done in a generative manner (MACEDO, 2021). In its specificity, it opts to understand fetishizing in/of curriculum and training policies from a critical approach towards movements of totalizing simplification recurrent in these policies from the verbal-visual texts that they run, with significant and worrisome essentialist resonances in education institutions. In those terms, the arguments presented by this article aim at analyzing how the fetish present in the curricular normative text and in its “verbal-visual” interconnectedness (BORGES, 2001; GOMES, 2004) is characterized as fetish, as well as potentializes essentialisms and “idolatries”. (PINAR, 2014; MACEDO, 2021).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Roberto Sidnei Macedo, Federal University of Bahia, Brazil.

PhD in Educational Sciences from the University of Paris 8 - Vincennes à Saint-Denis and Full Professor at the Federal University of Bahia.

References

ATLAN, Henri. Com razão e sem ela. Intercrítica da ciência e do mito. Tradução de Fátima Gaspar e Carlos Gaspar. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.

BRASIL Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares para Formação Inicial e Continuada em nível superior de Profissionais do Magistério para a Educação Básica - (BNC-Formação). Resolução CNE 02/2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso: agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - (BNCC). Brasília, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio Acesso: agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular - (ProBNCC). Portaria n. 331, de 5 de abril de 2018. Brasília, 2018b. Disponível em: phpbJEN9S_5acba4bfbdff8.pdf Acesso: agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Logo BNCC. Brasília: 2018c: Figura 1 – Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso: agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Logo BNCC. Brassília: 2018d: Figura 2 – Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: de 2021.

BRASIL Ministério da Educação. Logo BNCC. Brasília: 2018e: Figura 3: Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso: agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Logo BNCC. Brasília: 2018f: Figura 4. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso: julho de 2022.

BRASIL, MInistério da Educação. Logo BNCC. Brasília: 2019a: Figura 5. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/acontece/bncc-em-profundidade/ Acesso: julho de 2022.

Ministério da Educação. Logo BNCC. Brasília: 2019b: Figura 6. Figura 6. Disponível em: https://avate.pr3.uerj.br/course/index.php?categoryid=21. Acesso em julho de 2022.

FREITAS, Luiz Carlos. Neotecnicismo e formação do educador. In: Alves, Nilda. (Org.) Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2002, p 89-102.

GARFINKEL, Harold. Studies in ethomethodologie. New Jersey: Prentice Hall, 1976.

MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículo e autonomia pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2013.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 7ª Edição, 2ª reimpressão, 2021.

MACEDO, Roberto Sidnei. A Teoria Etnoconstitutiva de Currículo: teoria-ação e sistema curricular formacional. Curitiba: CRV, 2016.

MACEDO, Roberto Sidnei. Políticas de Currículo, formação e Fetiche: a propósito de príncipes, simplificações e idolatrias. Revista Currículo sem Fronteiras. Vol. 21, n. 3, set./dez. 2021, p. 1028-1042

MOREIRA; Antônio Flávio; SILVA, Tomaz T. (Org.) O currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.

MORIN, Edgar. Introduction à la pensée complexe. Communication et complexité. Paris: ESF Éditeur, 1992.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre, Artmed, 2000.

PINAR, William F. Quem é William Pinar? Entrevistas com Maria Luisa Süssekind. Petrópolis: DP et Alii, 2014.

RAMOS, Marise. Pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2002.

SILVA, Tomaz Tadeu. da. O Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

TOMASI, Antônio. Da competência à qualificação. Campinas: Papirus, 2004.

Published

2023-01-31

How to Cite

MACEDO, R. S. ICONOGRAPHY OF THE POLITICAL-CURRICULAR TEXT: verbal-visual productions and fetish. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–9, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.64420. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64420. Acesso em: 17 jul. 2024.