ETHNOMATEMATICS AND THE CURRICULUM

learning in the context of a mathematic game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.43974

Keywords:

Games, Ethnomathematics, Curriculum

Abstract

This article aims to reflect on the potential of games for the implementation of educational practices based on ethnomathematics. To this end, we start from our academic and classroom experiences and the educational assumptions defended by this field of research, discuss the curricular importance of games, in the light of this perspective, and identify potentialities in these resources compatible with the pedagogical proposal of d’ambrosiana. Finally, we show that the game favors the emergence of different forms of mathematical knowledge / making, allows the manifestation of signs representative of specific societies and contexts, allows the construction of school knowledge from the students' daily life and the use of different knowledge of the historically hegemonic in schools. Therefore, they are potentially capable of promoting the implementation of ethnomathematical educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Filomena Maria Cordeiro Moita, State University of Paraíba, Brazil.

Professor at the State University of Paraíba and at the Graduate Programs in Science and Mathematics Education and Teacher Education.

Leandro Mario Lucas, State University of Paraíba, Brazil.

Professor of Basic Education at the State Teaching Network of Paraíba, Master in Science Teaching and Mathematical Education (2018).

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc>. Acesso em: 14 set. 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio/ Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2006.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Matemática e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação, 2000.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica/ Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Da reflexão à ação: reflexões sobre educação e matemática. 2. ed. Campinas- SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1986.

_______. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas- SP: Papirus, 2009.

_______. Etnomatemática - elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

_______. Etnomatemática: a arte ou técnica de explicar e conhecer. 5. ed. São Paulo: Editora Ática, 1998.

LUCAS, Leandro Mário. O 'Jogo da Onça': Uma interlocução entre o cotidiano e o ensino de adição e subtração de números decimais. 2018. 195f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática - PPGECEM) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2018.

MALTA, Shirley Cristina Lacerda. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e à mudança. Espaço do currículo, v. 6, n. 2, p. 340-354, 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

Published

2020-03-29

How to Cite

CORDEIRO MOITA, F. . M.; LUCAS, L. M. ETHNOMATEMATICS AND THE CURRICULUM: learning in the context of a mathematic game. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 153–163, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.43974. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/43974. Acesso em: 19 may. 2024.