WHAT ARE THE TRENDS DO THE RESEARCH ON THE INTEGRATED CURRICULUM OF VOCATIONAL EDUCATION SHOW?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.45925

Abstract

The article discusses the integrated curriculum within the scope of Professional Education in Brazil. As an exploratory and bibliographic research, we used Systematic Mapping as a methodology to carry out a survey of scientific articles on this subject published between 2009 and 2019 and made available on the CAPES Journal Portal. The survey was conducted from February to April 2019, as part of the studies carried out in the Master's Degree in Professional and Technological Education at the IFMA Campus São Luís/Monte Castelo, aiming to identify which direction the studies on integrated curriculum within the scope of Professional Education in Brazil. Initially, we present a brief theoretical contribution on the concept of Integrated Curriculum, passing through the qualitative and quantitative analysis of the data found in the Mapping, to reach the conclusion of the trends that research on Integrated Curriculum in Brazil reveals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciana de Sousa Alves da Silva, Federal Institute of Maranhão, Brazil.

Master in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Maranhão and Degree in Pedagogy from the Federal University of Maranhão.

Alberes de Siqueira Cavalcanti, Federal Institute of Maranhão, Brazil.

PhD in Science and Mathematics Education from the Federal University of Mato Grosso and Professor at the Federal Institute of Maranhão.

References

AMADO, Luiz Antonio Saléh. O PROEJA e a proposta de integração curricular: dispositivos analisadores da educação. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 411-428, maio/ago. 2015.

AZEVEDO, M. A.; SILVA, C. D.; MEDEIROS, D. L. M. Educação Profissional e Currículo Integrado para o Ensino Médio: elementos necessários ao protagonismo juvenil. Holos, Natal, Ano 31, v. 4, p. 77-88, 2015.

BRASIL. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília, 2004.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 29 de dezembro de 2008.

BONFIM, Cristiani Hembecker (et. al.). O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um Mapeamento Sistemático. Revista Labor, Fortaleza/CE, v. 01, n. 21, p. 31-55, Jan./Jun. 2019.

CASTAMAN, Ana Sara; HANNECKER, Lenir Antonio. Currículo Integrado: pensando o Ensino Integrado nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no Brasil. Educitec: Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, n. 05, 2017.

CIAVATTA, Maria. A Formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

ESTIVALETE, Emerson Bianchini. A crescente preocupação com a integração de saberes através do currículo. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 34-46, jan./jun. 2016.

FAZENDA, Ivani. Integração ou Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: Efetividade ou Ideologia. 6ª ed. São Paulo: Ed. Loyola, 2011.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MARX, Karl. O capital. Rio de Janeiro: Bertrand, 1994.

MIRANDA, Paula Reis de; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Estudantes do PROEJA e o currículo de Matemática: tensões entre discursos numa proposta de integração. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, v.19, n.3, p.131-156, 2017.

MOREIRA, Nara; GOBBI, Gianna Andréia Ferreira. Educação Profissional Técnica Integrada ao Ensino Médio: desafios da implantação de uma proposta de currículo integrado no IFTM – Campus Paracatu. Revista Pedagógica, UNOCHAPECÓ, Ano 14, v. 02, n. 27, jul./dez. 2011.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: Dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, Natal, v. 2, p. 4 - 30, 2007.

PEDROSA, Eliane Maria Pinto. Concepções do ensinar Ciências da Natureza e Matemática no currículo integrado do PROEJA. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, n. 3, ed. especial, jul./dez. 2016.

RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

ROCHA, Fábio Gomes; NASCIMENTO, Bruno Alves Reis; NASCIMENTO, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do. Um modelo de Mapeamento Sistemático para a educação. Cadernos da Fucamp, n. 29, v.17, p. 1-6, 2018.

RODRIGUES, Denise Dálmas; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. A integração curricular na concepção dos docentes do Curso Técnico em Agropecuária integrado ao Ensino Médio. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, Bogotá, Colômbia, v. 12, n. 1, jan./jun. 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da F. Rosa. 3ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SALES, Márcia Castilho de; REIS, Renato Hilário dos. As perspectivas de integração no currículo da Educação Profissional integrada à EJA. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 153-170, jan./abr. 2019.

SANTOMÉ, Jurgo Torres. Globalização e Interdisciplinariedade: o currículo integrado. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SANTOS, F. A. A.; SANTOS, J. D.; PROFESSOR, V. P.; SILVA, A. R. Práticas pedagógicas integradoras no Ensino Médio Integrado. Holos, Natal, Ano 34, v. 6, 2018.

SANTOS, Fernanda Pereira; NUNES, Célia Maria Fernandes; VIANA, Marger da Conceição Ventura Viana. Currículo, interdisciplinaridade e contextualização na disciplina de Matemática. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, v.19, n. 3, p. 157-181, 2017.

SANTOS, Tiago Borges dos. Integrando saberes: reflexão sobre o currículo integrado da Educação Profissional Técnica de nível médio no Instituto Federal de Brasília. Eixo, v. 1, n. 1, 2012.

SAVIANI, Nereide. Saber escolar, currículo e didática: problemas da unidade conteúdo/método no processo pedagógico. 2ª ed. Campinas/SP: Autores Associados, 1998.

SILVA, J. M. N.; SÁ, A. L. T. F. O PROEJA no IFRN – Campus Mossoró por seus estudantes. Holos, Natal, Ano 32, v. 7, 2016.

SILVA, Maria Aparecida da. Currículo de Educação Profissional integrada à EJA: uma pesquisa em parceria. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 6, n. 3, p. 447-461, set./dez. 2013.

SILVA, Mônica Ribeiro da. A política de integração curricular no âmbito do PROEJA: entre discursos, sujeitos e práticas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 71, p. 307-326, abr./jun. 2011.

VIRIATO, Edaguimar Orquizas; FAVORETO, Aparecida; KLEIN, Lígia Regina. Trabalho docente, PROEJA e Currículo Integrado: algumas reflexões. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 2, p. 719-744, maio/ago. 2012.

ZATTI, Vicente. Institutos Federais de Educação: um novo paradigma em Educação Profissional e Tecnológica? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 3, p. 1461-1480, 2016.

Published

2021-07-31

How to Cite

SILVA, L. de S. A. da; CAVALCANTI, A. de S. WHAT ARE THE TRENDS DO THE RESEARCH ON THE INTEGRATED CURRICULUM OF VOCATIONAL EDUCATION SHOW?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–13, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.45925. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/45925. Acesso em: 17 jul. 2024.