IDENTITY
tensions and challenges in the context of the public bilingual school and the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.46191Keywords:
Curriculum, Bilingual School, IdentityAbstract
This study aims to reflect on the tensions and challenges surrounding identity when it is invited to participate in the curriculum of public bilingual schools focused on teaching foreign languages. To this end, it uses a bibliographic research, which has as its starting point works published in Capes' Theses and Dissertations Base, in the Scientific Eletronic Library Online (Scielo) and in the National Association of Graduate Studies in Education. Theoretical support is also sought from the main authors who have grounded the investigation on the subject addressed. In the understanding of identity, one opts to privilege the vision of identity present in the cultural studies of Stuart Hall (1997, 2003, 2014). In the understanding about the influence of the social imaginary in the construction of identity, it is supported by the researches of the philosopher Charles Taylor (2010) and Ramos (2018). In understanding the context of bilingual schools, we seek support from the studies of Megale (2009, 2019). In addition, guidance is sought in the studies of Moreira (2006), who analyzes the possible contributions of the postmodern identity conception to curricular policies and practices. The results show that interactions, in this context, are often marked by tensions and conflicts around identity, due to the asymmetries of power that permeate them, which are strengthened by the social imaginary. Thus, I suggest public educational and curricular policies for these schools, which reflect on the need to make the classroom a space for dialogue between the different.
Downloads
Metrics
References
ABOUD, F. & SKERRY, S. The Development of Ethnic Attitudes. In: Journal of Cross-Cultural Psychology, v. 15, p. 3-34, 1984.
APPADURAI, A. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996.
ARONOWITZ, S. Dead Artists, Live Theories, and Other Cultural Problems. Routledge, 1994.
BALL, S. The Micro-Politics of the School. London: Methuen, 1997.
CARLSON, D.; APPLE, M. Teoria educacional crítica em tempos incertos. Educação em tempos de incertezas. Belo Horizonte: Autêntica, p. 11-58, 2000.
CASTELLS, M. Fim de milênio. São Paulo: Paz e Terra, 2000 (Coleção A era da informação: economia, sociedade e cultura, 3).
GIDDENS, A. O mundo na era da globalização. Lisboa: Presença, 2000.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997.
HALL, S. Quem precisa da identidade?. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
HALL, S.; WOODWARD, K.; SILVA, T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
HARMERS, J. e BLANC, M. Bilinguality and Bilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
MACEDO, E. F. de; MOREIRA, A. F. B. Currículo, identidade e diferença. Currículo, práticas pedagógicas e identidades. Porto: Porto Editora, p. 11-33, 2002.
MEGALE, A. H. Duas línguas, duas culturas? A construção da identidade cultural de indivíduos bilíngues. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, p. 90-103, 2009.
MEGALE, A. H. Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.
MOREIRA, A. F. B. Identidades, saberes e práticas. Educação e filosofia, v. 20, n. 40, p. 137-157, 2006.
MOURA, S. de A. Educação bilíngue no Brasil: cenários e desafios. In: CARDOSO, A.; GOLDMEYER, M. C.; MOURA, S. de A. Práticas reflexivas na educação bilíngue. São Leopoldo: Oikos, 2020.
PACHECO, J. A. e PEREIRA, N. Globalização e identidade no contexto da escola e do currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 131, p. 371-398, 2007.
POPKEWITZ, T. & FENDLER, L. (Ed.). Critical Theories in Education: Changing Terrains of Knowledge and Politics. New York: Routledge, 1999.
RAMOS, R. K.; SOUZA, M. I. G. F. M. de. O processo de internacionalização na formação continuada: o Programa de Desenvolvimento Profissional para Professores – PDPP. Rio de Janeiro, 2018. 281 p. Tese de Doutorado – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Multieducação: núcleo curricular básico. Rio de Janeiro: Rede Municipal, 1996.
RIZVI, F. e LINGARD, B. Globalizing Education Policy. New York: Routledge, 2010.
SILVA, T. A produção da identidade e da diferença. In: HALL, S.; WOODWARD, K.; SILVA, T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15ª ed. Editora Vozes, 2014.
SMOLICZ, J. Culture and Education in a Plural Society. Canberra: The Curriculum Development Centre, 1979.
SPRING, J. Globalization of Education: an introduction, 2nd Edition. New York, NY: Routledge, 2014.
TAJFEL, H. Social identity and intergroup behavior. In: Social Science Information 13, p. 65-93, 1974.
TAYLOR, C. Imaginários sociais modernos. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2010.
WEXLER, P. et al. Becoming Somebody: Toward a Social Psychology of School. London: Falmer Press, 1992.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: HALL, S.; WOODWARD, K.; SILVA, T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15ª ed. Editora Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Espaço do Currículo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.