AN ANALYSIS OF LATENT CURRICULUM AND LITERACY CONCEPTIONS AT BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.50812

Keywords:

Common National Curriculum Base, Curriculum, Literacy, Conceptions

Abstract

This article aims to analyze the conceptions of curriculum and literacy expressed in the BNCC. In view of this, we conducted a documentary research, and as a methodological analysis, we adopted the content analysis. The conception of literacy we find at BNCC is that of language as code. This is even more evident when analyzing the objects of knowledge and skills advocated in the document that prioritizes a more technical study of language. This conception assumed by the BNCC represents a significant setback in relation to studies in the area of curriculum and literacy. We believe in a curriculum that goes beyond what is prescribed. We defend the curriculum lived within the classrooms; imbued with knowledge, culture, and experiences that empower students to be transforming subjects of their life and the society in which they operate. From this perspective, it will be necessary to resist the setbacks represented by the BNCC. This resistance will be possible due to the instrumentality of the curricular practices experienced in schools throughout Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Érica Raiane de Santana Galvão, Federal Rural University of Pernambuco, Brazil.

Pedagogue by the Federal Rural University of Pernambuco.

Leila Nascimento da Silva, Federal Rural University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Adjunct Professor at the Federal University of Agreste of Pernambuco.

References

ANPED/Associação Nacional de Pós‐graduação e pesquisa em educação e ABdC/Associação Brasileira de Currículo. Exposição de Motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. Ofício n.º 01/2015/GR Rio de Janeiro, 9 nov. 2015.

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. Portugal: Porto Editora, LDA. 1999.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORTOLANZA, A. M. E.; GOULART, I. C. V.; CABRAL, G. R. Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 25, n. Especial, p. 958-983, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 07 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Currículo no ciclo de alfabetização: Consolidação e monitoramento do processo de ensino e de aprendizagem. Brasília: MEC, SEB, 2012.

COLELLO, S. M. G. Alfabetização em questão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004 (2a. edição revista e ampliada).

CÓSSIO, M. F. Base Comum Nacional: uma discussão para além do currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1570-1590.

COUTINHO, M. L. Psicogênese da língua escrita. O que é? Como intervir em cada uma das hipóteses? Uma conversa entre professores. In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 47-68.

GALVÃO, A.; LEAL, T. F. Há lugar ainda para métodos de alfabetização? Conversa com professores(as). In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 11-28.

GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. B. Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2006.

GASPARIN, C. V. A Língua Portuguesa na perspectiva da Base Nacional Comum Curricular. In: RIBEIRO, K. R.; NASCIMENTO, S. S. (orgs.). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Língua Portuguesa (e)m debate. Rio Grande: Editora da furg, 2018, p. 21-31.

FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FERRAÇO, C. E (org). Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008, v. 1, p. 15-42.

FERREIRO, E. Com Todas as Letras. São Paulo: Cortez, 1997.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY. A. Los sistemas de escritura en el desarrollo del ninõ. Mèxico: Siglo XXI, 1979.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Trad. LICHTENSTEIN, D. M.; MARCO, L.; CORSO, M. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MACEDO, E.; FRANGUELLA, R. C. P. Políticas de currículo ou base nacional comum: debates e tensões. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 02, p. 13-17, abr./jun. 2016.

MORAIS, A. G.; LEITE, T. M. Como promover o desenvolvimento das habilidades de reflexão fonológica dos alfabetizandos. In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 71-86.

MORAIS, A. G. de. Reflexão Metalinguística de Psicogênese da Escrita: Como interagem na Alfabetização? Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais, CE-UFPE, Recife, 1989.

MORAIS, A. G. Se a escrita alfabética é um sistema notacional (e não um código), que implicações isto tem para a alfabetização? In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabético. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 29-46.

MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

MORALES, L. S. Base Nacional Comum Curricular: a inviável uniformização do ensinar e do aprender num país marcado pela pluralidade de escolas, professores e alunos. In: RIBEIRO, K. R.; NASCIMENTO, S. S. (orgs.). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Língua Portuguesa (e)m debate. Rio Grande: Editora da furg, 2018, p. 80-89.

MOREIRA, A. F. B (org). Currículo, utopia e pós-modernidade. Currículo: Questões atuais. São Paulo: Papirus, 2003.

MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2005.

MURTA, M. O Projeto Pedagógico da escola e o currículo como instrumento de sua concretização. Revista Educação e Tecnologia. Belo Horizonte, v. 9, n.1, p. 21-28, jan./jun. 2004.

MORTATTI, M. R. L. Essa base nacional comum curricular: mais uma tragédia brasileira? Revista Brasileira de Alfabetização, v. 1, n. 2, p. 191-205, 2015.

PEREIRA, J. M; SANTOS, L. L. Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 36, n. 100, p. 281-300, set./dez., 2016.

REGO, L. L. B. Alfabetização e letramento: refletindo sobre as atuais controvérsias. Conferência apresentada no Seminário Alfabetização e letramento em debate. Ministério da Educação, Brasília, 2006. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me03176a.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, J. G. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Trad. Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 10-16.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, M. R. D. Disponibilizada a terceira versão da Base Nacional Comum Curricular pelo MEC – abril 2017. Disponível em: http://www.observatoriodoensinomedio.ufpr.br/disponibilizada-a--terceira-versao-da-base nacional-comum-curricular-pelo--mec/. Acesso em: 01 jul. 2019.

SOARES, M. Letramento: tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. In: 26ª Reunião Nacional da ANPEd, 2003, Caxambu. Anais da 26ª Reunião Nacional da ANPED, Caxambu: 2003, p. 1 – 18.

SOARES, M. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. 1. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.

SOUSA, J. L. U. Currículos e Projetos de Formação: Base Nacional Comum Curricular e seus desejos de performance. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 8, n. 3, p. 323-334, set./dez. 2015.

ZEN, G. C. Reflexões sobre a concepção de alfabetização proposta pela BNCC. Rev. Bras. de Educ. de Jov. e Adultos, Salvador, v. 6, p. 212-222, 2018.

Published

2021-08-08

How to Cite

GALVÃO, Érica R. de S.; SILVA, L. N. da. AN ANALYSIS OF LATENT CURRICULUM AND LITERACY CONCEPTIONS AT BNCC. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–14, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.50812. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/50812. Acesso em: 24 nov. 2024.