PATH WITH VERGENTE (DI) FOR EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONSHIPS IN THE LICENSES OF THE CAMPUS JK UFVJM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54715

Keywords:

Education, Public policy, University education, Education for Ethnic-Racial Relations, Teacher training

Abstract

The present work is the result of research that aimed to understand the reality of the implementation of content on the history and culture of Africa and Afro-Brazilians, in the Pedagogical Course Projects, in-person Licentiate degrees, at the JK Campus, at the Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri, in the following courses: Biological Sciences, Physical Education, Geography, History, Letters, Pedagogy and Chemistry. We verified in the curricular matrices of the signposted courses, among them, which have contents and disciplines that dialogue with themes related to Education for Ethnic-Racial Relations, above all, which aim to meet the resolutions of Resolution CNE / CP no. 02/2015? This social research, of a qualitative nature, of documentary type, analyzed and collected data in the Pedagogical Course Projects (PPCs). We seek to access these documents through the UFVJM website and web pages of the respective courses analyzed. After analyzing the data, we consider that the face-to-face undergraduate courses of the Licenciaturas, at Campus JK, at UFVJM, partially meet the resolutions of Resolution CNE / CP nº 02/2015, in addition to the anti-racist legislation: Federal Law nº. 10.639 / 03 and Federal Law no. 11,645 / 08. We believe that there is a long way to effectively implement anti-racist education in the curriculum of training courses for future professionals of basic education, graduates of this institution of higher public education, inserted in the region of Vale do Jequitinhonha, State of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelo Siqueira Jesus, Federal University of Valleys of Jequitinhonha and Mucuri, Brazil.

PhD in Education from Universidade Federal Fluminense and professor at the Department of Physical Education at Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri - Campus JK.

Alan Silva Aguiar, Federal University of Valleys of Jequitinhonha and Mucuri, Brazil.

Degree in Physical Education by the Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri.

References

ABREU, M; MATTOS, H. Em torno das “Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana”: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, janeiro/junho de 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP nº. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília-DF, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.

BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial, Brasília-DF, de 9 de janeiro de 2003.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial, Brasília-DF, de 10 de março de 2008.

CARVALHO, J. J. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP, São Paulo, n.68, p. 88-103, dezembro/fevereiro 2005-2006.

D´ADESKY, J. Do Direito à palavra ao Poder de Enunciação do Movimento Negro no Brasil. Revista NGUZU: Revista do Núcleo de Estudos Afro-Asiáticos (NEAA), da Universidade Estadual de Londrina (UEL), ano 1, n.1, março/julho de 2011, p.94-104. Disponível em: http://www.uel./files/miolo_revistanguzu.br. Acesso em: 18/10/2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 1. ed. São Paulo: Atlas, 1997.

GOMES, N. L. Educação e Relações Raciais: Refletindo Sobre Algumas Estratégias de Atuação. In: MUNANGA, K. et al.(Orgs.). Superando o Racismo na Escola. 2.d. Brasília-DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD), 2005, p. 143-154.

GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012.

GOMES, N. L. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização Dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, Belo Horizonte, v.12, n.1, p. 98-109, janeiro/abril 2012.

IANNI, O. A racialização do mundo. Tempo Social Revista de Sociologia, v. 8, n. 1. São Paulo: USP, p. 1-23, 1996. Disponível em http://www.fflch.usp.br/sociologia/temposocial/site/images/stories/edicoes/v081/a_racializacao.pdf Acesso em: 05/03/2019.

JACCOUD, L. O combate ao racismo e à desigualdade: o desafio das Políticas Públicas de promoção da igualdade racial. In: As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil – 120 anos após a abolição. 1. ed. Brasília-DF: IPEA, 2008.

JESUS, M. S. Raça e classe nos projetos de cotas e/ou reserva de vagas nas universidades brasileiras. In: OLIVEIRA. I. Negritude e universidade: evidenciando questões relacionadas ao ingresso e aos projetos curriculares. Niterói-RJ: Alternativa, 2015.

MUNANGA, K. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. In: OLIVEIRA, I. Cadernos PENESB: Especial Curso ERER. Niterói-RJ: Alternativa, n.12, p.169-203, 2010.

OLIVEIRA, I. PESSANHA, M. M. J. A questão racial nos currículos dos cursos de licenciatura e pedagogia ministrados pela Universidade Federal Fluminense. In: OLIVEIRA. I. Negritude e universidade: evidenciando questões relacionadas ao ingresso e aos projetos curriculares. Niterói-RJ: Alternativa, 2015.

PESSANHA, M. M. J. O negro na literatura. Cadernos PENESB. Niterói-RJ: Alternativa, n. 12, p. 1-390, 2010.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. [S.l.]: 2. ed. Julho de 2009.

SILVA, B. G. P. Aprendizagem e Ensino Das Africanidades Brasileiras. In: MUNANGA, K. et al.(Orgs.). Superando o Racismo na Escola. 2.ed. Brasília-DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD), 2005. p. 155-172.

SOARES, S. A trajetória da desigualdade: a evolução da renda relativa dos negros no Brasil. In: As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil – 120 anos após a abolição. 1. ed. Brasília-DF: IPEA, 2008.

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Revista Sociologias, Porto Alegre: UFRGS, ano 8, n. 16., p.20-45, 2006.

THEODORO, M. A guisa de conclusão: O difícil debate da questão racial e das políticas públicas de combate a desigualdade e a discriminação racial no Brasil. In: As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil – 120 anos após a abolição. Brasília-DF: IPEA, 2008.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em Ciências Biológicas. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Setembro, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Educação Física. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Fevereiro, 2014. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em Geografia. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Setembro, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em História. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Setembro, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em Letras. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Setembro, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em Pedagogia. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Setembro, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br. Acesso em: 10/04/2019.

UFVJM. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de graduação em Química. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Julho, 2018. Disponível em: http://www.ufvjm.edu.br. Acesso em: 10/04/2019.

VARGAS, H. M. Sem perder a majestade: Profissões imperiais no Brasil. Revista Estudos de Sociologia, Araraquara-SP, v.15, n.28, p.107-124, 2010. Disponível em: http://www.seer.fclar.unesp.br/estudos/article/view/2553/2173 Acesso em: 20/05/2019.

Sites visitados:

Censo IBGE 2010, disponível em: https://ww2.ibge.gov.br/english/estatistica/populacao/censo2010/caracteristicas_da_populacao/tabelas_pdf/tab3.pdf Último acesso em: 23/10/2018.

Lei Federal n°.10639/03 e Lei Federal n°.11645/08 Resolução CNE/CP n°02/2015 Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br Acesso em: 20/10/2018.

Resolução CNE/CES n°02/2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/3000-uncategorised/62611-resolucoes-cne-ces-2018. Acesso em: 15/06/2019.

Published

2020-12-11

How to Cite

JESUS, M. S.; AGUIAR, A. S. . PATH WITH VERGENTE (DI) FOR EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONSHIPS IN THE LICENSES OF THE CAMPUS JK UFVJM. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 849–865, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54715. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/54715. Acesso em: 24 nov. 2024.