MOVEMENT EXPERIENCES

a purpose for physical education in children's education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.56030

Keywords:

Children's Education, Physical Education, Experience, Get moving

Abstract

The text proposes a set of questions that meet the guidelines outlined by BNCC (2017), to think about a purpose for Physical Education in Early Childhood Education based on the importance of movement experiences. Experience and knowledge of experience occupy a fundamental place in the scope of Physical Education. In an irreplaceable way, knowing in this field of knowledge requires surrendering to the experience of the movement as a way of being and being in the world, of understanding the world through action. For this, we defend the need to provide, in a qualified way, the largest and most diverse repertoire of movement experiences for children, organized didactically into: corporal, material and social interaction experience. The educational potential of movement and “moving” experiences in the context of Physical Education in Early Childhood Education is unlimited, because the greater the stimulus for new experiences, the greater and more successful will be the child's development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Andréia Paula Basei, State University of Maringá, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the State University of Maringá.

References

BAECKER, Ingrid Marianne. O desenvolvimento de competências sociais em aulas de Educação Física. Revista Cinergis, Santa Cruz do Sul, v. 1, n.1, p. 127¬138. 2000.
BAECKER, Ingrid Marianne. “Vivência de movimento e Educação Física”. In: I Seminário Municipal de Lazer, Esporte e Educação Física Escolar, Santa Maria/RS. Anais... Santa Maria: Secretaria Municipal de Educação, 2001.
BAECKER, Ingrid Marianne. O desenvolvimento das crianças e jovens pelo movimento: quais são as perspectivas resultantes do desenvolvimento pelo movimento, para a formação dos professores de Educação Física brasileiros?. In: KUNZ, Elenor e HILDEBRANDTSTRAMANN, Reiner. Intercâmbios científicos internacionais em Educação Física. Ijuí, Unijuí, 2004. p. 179-200.
BASEI, Andréia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 47, p. 1-12, out. 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da Republica Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o estatuto da criança e do adolescente, e dá outras providências. Brasília: Câmara dos deputados, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Política Nacional de Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF/COEDI, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Infantil e Fundamental. Política Nacional de Educação Infantil: pelos direitos das crianças de 0 a 6 anos à educação. Brasília, DF, 2004.
FREIRE, Paulo. Poesia A escola. Disponível em: https://armazemdetexto.blogspot.com/2018/08/poesia-escola-paulo-freire-com.html. Acesso em: 25 de fev. de 2020.
GOMES DA SILVA, Eliane. Educação (física) infantil: a experiência do se-movimentar. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2010.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14 ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.
KUNZ, Elenor. Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017.
KUNZ, Elenor. Ciências do esporte da Educação Física e do movimento humano: prioridades, privilégios e perspectivas. In: CARVALHO, Yara Maria; LINHALES, Meily Assbú. Política científica e produção do conhecimento em Educação Física. Goiânia: Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, 2007.
KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino e Mudanças. Ijuí, RS: Unijuí, 1991.
KUNZ, Elenor. Práticas didáticas para um “conhecimento de si” de crianças e jovens na educação física. Kunz, Elenor (Org.) Didática da educação física 2. 4.ed. Ijuí: Unijuí, 2012.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan./abr. 2002.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
SURDI, Aguinaldo Cesar; MELO, Jose Pereira de; KUNZ, Elenor. O brincar e o se-movimentar nas aulas de educação física infantil: realidades e possibilidades. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 2, pp. 459-470, abr./jun 2016.
VIEIRA, Marcos Araújo; BASEI, Andréia Paula; BOSCATTO, Juliano Daniel. “Se¬-movimentar”: uma proposta para aulas de Educação Física. Revista Visão Global, São Miguel do Oeste, v. 8, n. 30, p. 220-¬242, jul./dez. 2005.

Published

2021-12-30

How to Cite

BASEI, A. P. MOVEMENT EXPERIENCES: a purpose for physical education in children’s education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–13, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14iEspecial.56030. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/56030. Acesso em: 18 may. 2024.