MANDIQUERA MATERIAL CULTURE AND THE PROPOSITION OF THE CULTURAL CURRICULUM IN THE SCHOOL CONTEXT OF AMAZÔNIA BRAGANTINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57622

Keywords:

Material Culture of Mandiquera , Cultural Curriculum, Rural Education, Education Representations, Agroecological Practices

Abstract

This article analyzes the Material Culture of Mandiquera and the proposition of the Cultural Curriculum for the school context of rural schools in the Amazon Bragantina, State of Pará. Methodologically, it used the New Cultural History approach in the observation of the cultural artifacts of peasant farmers for production da Mandiquera, among its meanings and senses that made it possible to weave the school curriculum through the web of knowledge and its respective areas. The use of images, interviews, the use of masks and gel alcohol and messages via WhatsApp allowed data collection. The analysis of the data occurred through the systematic organization of the web of knowledge proposed by Freire (1987), the production and the appropriation of the subjects on these artifacts based on the studies of Certeau (2014) and Chartier (1991). However, it was verified that the Material Culture of Mandiquera, as a generating theme, consists of four thematic axes linked to the following cultural artifacts: “(Mandiocaba); (The use of caititu), (grater), (electric motor), (wooden spoon), (aluminum panel); (Cloth and Sieve); (Shaggy brush, plastic and aluminum containers)”. In addition, it was identified that the association of these axes generates meanings about “Agroecological Practices and Peasant Food”. Finally, Mandiquera's material culture organizing matrixes, cultural curricula, where the dialogue between rural school educators and the productive practices of peasant farmers is essential to legitimize / register / make artifacts visible as an educational public policy strategy, legitimizing them, as historical heritage of the Bragantina Amazon, Brazil and the World.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rogerio Andrade Maciel, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professor at the Federal University of Pará.

Franciele de Almeida Magalhães, Federal University of Pará, Brazil.

Student of the Degree in Pedagogy at the Federal University of Pará.

References

ARAGÓN, Luis. Há futuro para o desenvolvimento sustentável na Amazônia? In: MELLO, Alex (org.). O futuro da Amazônia: dilemas, oportunidades e desafios no limiar do século XXI. Belém: Editora Universitária, 2002. p. 33-53. v. 1.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 16. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

BRASIL. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília, DF, Presidência da República [2010]. Disponível em: file:///C:/Users/dance/Desktop/bib_educ_campo.pdf. Acesso em: 8 fev. 2021.

BRASIL. Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, Presidência da República [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 16. jan. 2021.

BURKE, Peter. Cultura material através de imagens. In: BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Tradução de Vera Maria Xavier dos Santos. São Paulo: Unesp, 2017. p. 123-154.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Tradução de Sérgio Goes de Paula. 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

CALDART, Roseli. Pedagogia da terra: formação de identidade e identidade de formação. Cadernos do ITERRA, v. 6, n.2, p. 77-98, dez. 2002.

CALDART, Roseli. Pedagogia do movimento sem-terra. Escola é mais do que escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 1982.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. São Paulo: Editora Papirus, 2001.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de Fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados, São Paulo, v.5, n. 11, p.173 191, jan./abr. 1991.

DELGADO, Lucilia. História oral: memória, tempo identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

DEBORTOLI, Solange; ALBA, Rogério. Escola pública do campo e agroecologia: um horizonte em construção. Francisco Beltrão: Grafit, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1993. (Coleção Leitura).

HAESBAERT, Rogério. Identidades territoriais: entre a multiterritorialidade e a reclusão territorial (ou: do hibridismo cultural à essencialização das identidades). In: ARAÚJO, Frederico; HAESBAERT, Rogério (org.). Identidade e territórios: questões e olhares contemporâneos. Rio de Janeiro: ACCSS, 2004. p. 93-123.

HAGE, Salomão. Por uma escola do campo de qualidade social: transgredindo o paradigma (multi)seriado de ensino. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 97-113, abr./ 2011.

HAGE, Salomão. Interculturalidade, fraternidade e comunhão: referências para a sustentabilidade na Amazônia, 2016. Disponível em: https://ensaiosarteducacao.blogspot.com/2017/02/ensaio-sobre-uma-amazonia-de-recortes.html. Acesso em: 8 fev. 2021.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de janeiro: da; 2005.

MACIEL, Rogerio; NEVES, Joana d’Arc; SILVA JUNIOR, Sebastião. Amazônia e seus artefatos culturais. In: MACIEL, Rogerio; NEVES, Joana d’Arc; SILVA JUNIOR, Sebastião (org.). Cultura material em contextos não-escolares na Amazônia paraense. Curitiba: CRV, 2020. p.23-39. (Coleção Cultura Material nos múltiplos contextos sociais).

Amazônia e seus artefatos culturais. In: XXX (org.). Cultura material em contextos não-escolares na Amazônia paraense. Curitiba: CRV, 2020. p.23-39. (Coleção Cultura Material nos múltiplos contextos sociais).

MENESES, Ulpiano. A cultura material no estudo das sociedades antigas, 1997. Disponível em: 61796-Texto do artigo-79989-1-10-20130906 (2).pdf. Acesso em: 8 fev. 2021.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

MOREIRA, Antônio; CANDAU, Vera. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica, 2007.

OLIVEIRA, Sílvia. Memórias de saberes construídos no processo de se constituir professor em Vila Que Era (Bragança-Pará). 2013. 74 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Saberes na Amazônia) – Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia. Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança, Bragança, 2013.

SANTOMÉ, Jurjo. Os conteúdos culturais, a diversidade cultural e a função das instituições escolares. In: SANTOMÉ, Jurjo (org.). Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução de Claúdia Shilling. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998. p. 129-152.

SILVA, Tomaz da. Os estudos culturais e o currículo. In: SILVA, Tomaz da (org.). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 131-138.

Published

2021-06-09

How to Cite

MACIEL, R. A.; MAGALHÃES, F. de A. . MANDIQUERA MATERIAL CULTURE AND THE PROPOSITION OF THE CULTURAL CURRICULUM IN THE SCHOOL CONTEXT OF AMAZÔNIA BRAGANTINA. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–19, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57622. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/57622. Acesso em: 16 aug. 2024.